Vattenskål
Heej alla råttfolk :) Nu är det såhär att jag funderar på vart man kan köpa vattenskålar som man skruvar fast på en platta så den inte kan vältas, själva plattan sätter man fast i gallret och sen skruvar man i själva skålen på plattan. Har sett ett klipp på YT där en tjej hade en sån o sa att hennes råttor drack mer nu när de hade skål. Så, någon som vet? =)
Jag hittade en på zooplus, men frågan är räcker 300 ml, jag har uselt "ögonmått" och har ingen aning om hur mycket det är ;)
Om det är en sån i stål som sitter i en hållare? Den stora är STOR. Köpte den för jag trodde den var lagom. Mina killar sitter i den och äter Torrfoder.
Greetings.
Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!
Får man fråga varför du föredrar vattenskål framför vattenflaska? Jag tycker det är bättre att använda flaska då vattnet håller sig fräscht, så att man slipper byta fler än 1 gång per dag. Med vattenskål måste man ju hela tiden se till att det inte är massa spån, papper eller annat tjafs i den de de ska ha tillgång till friskt vatten 24/7.🙂
Jag vill mest prova o se hur mycket de dricker, har aldrig provat med skål förrut faktiskt :P Kolla om de dricker mer i vattenskål eller inte =)
okej, då vet jag =)
Har man skålen sittande på gallret eller en hylla eller något så håller sigg vattnet lika fräscht som i en flaska. Jag har flaska till mina råttor, eftersom jag inte har nånstans att sätta en skål, men mest skål till mössen. Har jag skålen på golvet får jag byta typ varannan timme. Men ställer jag upp den på nånting så håller sig vattnet fräscht. 😎
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Hos mig funkar inte vattenskål, iallafall inte hos honorna. De tar nämligen pappersremsorna och det som finns som bomaterial och lägger det i alla skålar, inklusive de med vatten i. Så ja, det vattnet håller sig inte fräscht särskilt länge.😉 Eventuellt att det skulle funka hos grabbarna, men det känns onödigt att ha annat än vattenflaskor, för om de sätter igång ett riktigt busrejs i buren så åker ju allt vatten på en gång, och det vore inte kul om de blev utan vatten när jag själv kanske är någon annanstans under dagen… Så nä, vatten i skålar går fetbort hos mig.
För möss i stora burar med mycket yta tycker jag däremot att det är enklare och bättre med vattenskål, för då brukar vattnet få vara rent och fräscht.
Jag hade skål när jag var ny med råttor, efter ett halvår bytte jag och kommer aldrig byta tillbaka till skål. Detta var 2004 :)
Vattnet blir smutsigt jättesnabbt pga ex. spån, bomaterial, råttor som tvättar sig I skålen osv osv.
Som redan nämnt så håller sig flaskvatten mycket fräschare längre än i skål. Med skål måste man byta Minst 5 gånger/dygn jämfört med flaska 1 gång/dygn. På natten är det omöjligt att ha koll så att vattnet är tillräckligt fräscht.
Om ni har varit på djurbutiker tidigt på morgonen ex. så ser man det ofta innan den dagliga städningen genomförs. När jag själv jobbat i butik så har det knappt varit något vatten i skålarna, endast spånet.
Så ja.. jag avråder dig från att använda skål men kommer så klart inte hindra dig från att prova :) Jag använder gallerskålar till Torrfoder istället.
Men för att svara på din fråga i #1 så tror ja gatt 300ml är lite för stort för vatten. 250 eller 200 tror jag kan vara bra om man nu vill ha vattenSkål :)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Tack så mycket alla =) Ska fundera lite på vad jag ska göra, kanske är enklare när jag har Borrismattor? :)
Råttor tenderar att tvätta sig i skålar, så även om de inte hamnar annat skräp där så tror jag att vattnet blir ofräscht rätt fort… Är dessutom övertygad om att det blir mer svinn på vattnet vilket gör det svårt att mäta hur mycket av vattnet de faktiskt dricker.
Jag skulle hellre erbjuda skål i samband med den dagliga utevistelsen.
Mina tjejer uppskattar hundarnas och katternas vattenskål väldigt mycket, alla använder den när de är ute, sen får jag diska den, och då dricker och tvättar de sig bara, de har inte ner ngt annat skräp.