AKUT! blöder i rumpan
Hej, min råtta började blöda i rumpan helt plötsligt och när han bajsade så var de också blodiga, vad kan det vara? Jag är lite orolig. Han är en bebis och var lite stressad just då, kan det bero på det? Det är en hane så det kan inte vara något med mensen eller livmodern som jag sett att många har problem med. Tacksam för svar snarast!!
Putt putt!
Jag hade ringt veterinären och frågat vad de tycker, om du ska åka in eller avvakta lite.
Blod i avföringen kan vara väldigt allvarligt. Men har man tur så är det bara ett litet sår i rumpan, hemorrojder eller att det spruckit lite om avföringen varit väldigt hård.
Var blodet klarrött eller lite mörkare? Är det klarrött så kommer det förhoppningsvis från ett litet sår i analöppningen. Är blodet mörkare så är det inte helt färskt blod och då kommer det troligtvis från längre in i kroppen, vilket kan vara mycket farligt. Men det kan komma klarrött blod från längre in i kroppen också om det är en stor blödning.
Har råttan ont i magen om du känner lite försiktigt på den? Äter och dricker han som han ska? Är han som vanligt?
I vilket fall som helst, ring en veterinär och rådfråga!
Han är busig och är som vanligt. Jag skulle inte säga att blodet är mörkt utan mer åt de ljusa hållet i så fall, får väll hoppas att det är ett sår som du säger och avvakta lite. Ska hålla extra koll på honom, han äter som vanligt vad jag har märkt också. Så det är bra! Vad innebär Hemorrojder?
Hahah, vi är kompisar glömde att jag var inloggad men det är från #1 :')
Här finns info om hemorrojder: http://www.1177.se/Jonkopings-lan/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Hemorrojder/
Tack! Men gäller desmma med råttor?
Jag har inte precis forskat i detta ämne men skulle tro att det är detsamma hos råttor som hos människor.