Lite råd
Hejsan
Behöver nog mest prata ut men behöver nog lite råd också.
Som sagt så har Vilda varit sjuk nu sen lite mer än två veckor. Hon har rossel och fått antibiotika i två omgångar ( enligt veterinärens ordnationer) och sen har jag gett henne té med honung och vitlök och gröna ärter. Nu efter sista antibiotika kuren så redan dagen efter så börjar rosslet igen och nu låter hon ungefär 3 gånger om dagen och det låter fruktansvärt..
Det känns inte som nåt hjälper det bara kommer tillbaka. Vad ska jag göra?
Sen har vi Luna och hon har haft problem med ett öga, fram och tillbaka. Först hade hon en reva på ögat och blev bättre men sen fick hon nu då ögoninflammation i det ögat och blev mkt bättre efter medicin men nu är det tillbaka igen, ser ut som i allafall. Hon kisar och ögat är mindre..
Känner lite att jag vill inte att dem ska lida så funderar på att låta dem somna in.. Men sen älskar jag dem så mycket att jag skulle kunna göra allt för dem men när ingenting fungerar så börjar det kännas hopplöst och jag vill verkligen inte att dem ska få lida..
Dem båda är pigga i övrigt. Äter och dricker som vanligt. Glömde skriva med det.
Glöm alla tankar på att avliva dem i detta fall.
Råttor är otroliga på att anpassa sig precis som människor om de blir sjuka eller får ett handikapp, t.ex. enögd. Ögon är väldigt ömtåliga, och om hon har fått en skada där så kanske den har blivit permanent. Men synen är inte råttornas viktigaste sinne, så även om det skulle bli så illa att hon blir blind på ena ögat så kommer hon att kunna leva ett fullgott liv ändå :)
Angående rosselråttan, så sitter jag i lite av samma situation. Jag har en pojke som rosslar väldigt mycket till och från, och nästan alltid blir förkyld. Han är konstant täppt i näsan och sniffar oerhört ljudligt. Efter ett antal veterinärbesök och medicineringar utan att det gett något långvarigt resultat så har jag tappat hoppet om att han ska bli av med det.
Men han är för övrigt väldigt levnadsglad. Han äter massor, dricker som han ska, och är väldigt social och älskar att lunka runt i lägenheten. Han har aldrig långt till knaster och ögonplopp.
Om inga mediciner hjälper, så gå bara på allmäntillståndet och bortse från rosslet. Är råttan glad och för övrigt frisk, det vill säga äter, dricker, drar sig inte undan, och rasar inte i vikt, så är det ingen fara.
Hon har kanske fått eller har medfött sämre immunförsvar, men rossel kan en råtta leva hela livet med om det nu inte går att bota :) Mycoplasma kan t.ex. en råtta bli frisk ifrån, men rosslet kan bli permanent om man har otur, men utan att det stör själva andningen.
En av mina råttor har rosslat sedan hon var liten. Inga antibiotikakurer har hjälpt mer än tillfälligt, och veterinären säger att det är miljöbetingat. Det är alltså något fel i min lägenhet (hos råttvakten rosslar hon inte lika mycket). Har provat olika underlag, mindre tyg i buren osv utan någon skillnad. Jag tycker dock att hon låter mycket mindre om jag använder luftrenare och luftfuktare var-varannan dag. I övrigt är hon pigg och glad.
Jag förstår att det känns jobbigt för dig, jag har själv haft väldigt mycket problem med mer eller mindre underliga och jobbiga sjukdomar hos mina råttor (de flesta med okänd bakgrund, t ex från omplacering och räddningsaktion). För några veckor sedan var jag tvungen att låta operera alla mina fyra flickor, vilket inte var speciellt roligt för varken dem eller sparkontot. Men alla överlevde och mår bra, trots risker som t ex hög ålder och övervikt.
Vad jag vill ha sagt är att det oftast blir bra till slut, även om råttorna kanske inte har en så perfekt hälsa som man hade velat. Så länge man gör vad man kan med veterinärbesök, justeringar i hemmiljön och med kosten, och utför regelbundna hälsokontroller. En råtta kan absolut leva ett fullgott liv även om den har vissa problem. Man märker förhoppningsvis själv som ägare om råttan lider av problemet eller ej. Ett bra sätt att försöka ta reda på detta är att iaktta råttan "i hemlighet". Även om man har superkontakt med sin råtta kan den undvika att visa en del svaghetstecken när den vet att man tittar.
En av ina tjejer hade rossel när hon kom till mig. Jag åkte till Vetten men han ville inte ge någon kur då rosslet hade gått så långt så det var kronist. Men han ville heller inte chansa att de medecin då den kunde slå ut tarmfloran eller ngt.. Men idag så rosslar hon inte alls :)
Tack för alla goda råd och på nåt sätt känns det skönt att man inte är ensam om det om ni förstår hur jag menar.
Men tror ni att dem lider? Båda äter och dricker bra, busar och leker.
Men så som rossel vilda låter så känns det som det som det påverkar på hennes andning och som hon ska spy ( vet att dem ej kan kräkas).
Men kan rosslet, bli kroniskt?
Är så svårt, luna har varit sjuk ända sen jag köpte henne och vilda har fått det nu det senaste..