Skaffa råtta.
Hej har några frågor innan man skaffar råttor 1.en eller fler råttor 2.blir en råtta lika tam som en hamster 3.hur gammal blir en råtta 4.finns det olika arter på råttor Blir glad om nån svarar
1. Lagen säger att man ska ha minst två.
2. Jag personligen tycker att råttor blir tamare, eller i alla fall mer gosig och mer social än en hamster.
3. Dom blir runt 2-3 år, men ibland dör de tidigare och även senare
4. Nej, inte inom tamråttor i alla fall
🙂
Små stjärnor lyser också i mörkret.
Notera att fråga 2 kan variera något extremt beroende på personlighet, några råttor är ju ensamvargar som springer runt själva och som inte gillar att man lyfter dem medan andra är som hundvalpar och ska vara med dig överallt.
Hej!
Vad roligt att du vill skaffa råttor!
Om du söker lite här på RiF så kommer du hitta massor med värdefull och viktig information som kommer att behövas som första råttköpare.
Bland annat kan du hitta i "Vanliga råttfrågor" de grundläggande kunskaperna som behövs/krävs och smått och gott som är ypperligt att veta. Försök läsa på så mycket som möjligt innan du tar hem dina nya pälslingar :)
För att svara på dina frågor:
1. Absolut inte en ensam. Enligt lag är råttor flockdjur och ska bo minst i par. Så 2 eller helst fler, en flock fungerar bäst, enligt mina egna erfarenheter, när det är runt 4-6 individer.
2. Jag har aldrig träffat på en tam hamster så jag känner mig därför tvungen att svara. Råttor är extremt mycket mer tama än hamstrar. Köper du råttorna från rätt ställe och uppfödare så kan du få världens bästa och góaste djur. Råttor är naturligt sociala och nyfikna av sig och så länge du som ägare lägger ner tid på dem och tar hand om den kommer du ha ett par snälla och tama råttor.
3. I snitt blir en råtta idag 2-3 år, men vanligast ligger åldern idag på 2½år skulle jag vilja säga. Åldern går nedåt för varje år, förr i tiden levde råttorna upp mot 5 år vilket är extremt ovanligt idag.
4. Våra tamråttor är av arten Rattus Norvegicus (sk. Brunråtta) det finns inga underarter eller raser inom råttor utan endast färger, hårlag, teckningar och örontyper.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Kolla in artiklarna på sajten, t.ex den här. :)
2. Råttor blir till 100% tama om de får rätt omsorg och mycket tid. Har aldrig träffat en hamster som inte kämpar för att komma loss om man plockar upp dem, då släpper jag dem men då kom den inte tillbaka förrän efter 2 tim. När jag träffar främmande råttor har de alltid kommit fram och varit nyfikna. Råttor är det bästa husdjur jg någonsin har träffat på!
Instagram @enzo.bordercollie & @mydoodl3s puss o Kram
1. Fler, de är flockdjur :)
2. Tycker råttor blir mycket mer tamare än hamster
3. mellan 2-3 år är vanligast
4. Nja, pälstyper, färger, dumbo och toppörat osv osv osv. men allt ingår ju i kategorien "tamråtta"
:)
"After every storm, comes a rainbow" 
Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi