Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 797 ggr
Emmetem
0

Hjälp!

Nyan har en gigantisk tumör/knöl på vänster sida vid revbenen. Den blir större och större och Nyan blir smalare och smalare..
På senare tid så gör hon även jättemycket ljud. Hon typ låter som om hon är snuvig, som när man är tät i näsan.
Och så håller hon sig undan från Chica!
De ligger alltid och gosar om nätterna..
Har ingen som helst möjlighet tyvärr att ta henne till veterinären då detta var det allra sämsta tillfället!
Detta är inte ens min råtta utan min pojkväns..

Vi har inte haft någon möjlighet att ta oss till någon råttkunnig veterinär då veterinärerna hos oss har sagt till oss att vi får åka till Göteborg eller Örebro. Men det är en himla lång bit och själva tågbiljetten + bussbiljetter + veterinärsbesöket + återbesök blir väldigt dyrt för en tjej och en kille som endast får 1050kr i månaden..
Hur ska vi göra?! :( Själva resan dit och tillbaka 2 ggr går ju på lika mycket som endast mitt studiebidrag.. och sedan 1050kr räcker inte långt till operation eller avlivning då vi även betalar för 5 kaniner, 2 akvarium och 2 råttor.
Hatar när sånt här händer.. Har panik här hemma..
Snälla - se mig inte som en dålig djurägare för jag vill verkligen åka till veterinären med henne och få det bortopererat med en gång! Men när inte pengarna ens finns på kontot så vet jag inte vad jag ska ta mig till..

Mina föräldrar eller hans föräldrar har inte heller någon möjlighet att kunna betala ut..

Vad kan vi göra? :(

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

Malinolsn
4

Operation/behandling verkar ju inte aktuellt rent ekonomiskt.. Så avlivning är nog det bästa alternativet, vilket inte behöver göras hos en veterinär. 
Många menar dessutom att det är plågsamt för råttan att bli avlivad hos en veterinär, så ni behöver inte må dåligt över att avliva råttan på annat sätt. 
Dock ska det ju gå snabbt och smärtfritt!

Emmetem
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en bild på den hemska stora saken :(

Malinolsn
1

Sjukdomen verkar också ha gått för långt för att kunna rädda råttan, så även om pengarna hade funnits så hade det nog inte gått att göra något åt.. :/

Emmetem
1

#1 Förstår inte hur folk kan avliva hemma faktiskt.. :( Vi vill så hemskt gärna åka in med henne, och om Nyan försvinner är Chica ensam vilket inte går.. och mamma tillåter inte heller någon ny råtta då vi skaffat oss kaniner och hon tycker det räcker..

post editerad av mod.

Emmetem
0

#3 Men hon är ju så pigg i övrigt, det är ju det.. Hon sitter gärna på axeln och kryper in där hon får plats..

Malinolsn
1

Sövning är en risk i sig, och råttan måste sövas för att få knölen bortopererad. Eftersom hon är sjuk och därmed försvagad så är risken stor att hon inte överlever sövningen. 
Ju mindre djuret är, desto större risk innebär en sövning/operation. 
Jag personligen skulle inte avliva hos veterinär, väldigt få veterinärer har kunskapen om hur man avlivar ett sånt litet djur, och därmed utsätter dem för enorm smärta, därav resonerar jag som jag gör. Finns många trådar om detta här på iFokus..

Ett alternativ är ju att omplacera den andra råttan, eftersom att du inte får skaffa en till, och denna sjuka råtta verkar uppenbarligen bara bli sämre och sämre. 

Skicka mig ett PM så kan jag skriva där! 🙂

Post editerad av mod.

dorkey
9

Är det bara jag som reagerar på "1050kr räcker inte långt till operation eller avlivning då vi även betalar för 5 kaniner, 2 akvarium och 2 råttor."

Jag tycker din mamma är vettig som sätter stopp för fler djur. Varför har du husdjur om du inte kan betala för den vård som de kräver? Jag tycker det här är helt sjukt! Du ska inte ha djur om du inte har råd med dem! Fy…

Emmetem
2

#8 Det var precis detta jag visste skulle hända. Jag är ingen dålig djurägare! Och mina föräldrar brukar faktiskt vara med och betala då det gäller veterinärbesök. Men denna gång så hade de helt inte de ekonomiska tillgångarna för det. Man kan inte räkna ut att "Om 6 år och 5 månader kommer min häst ha kolik. Kommer vi att ha råd med det just den månaden eller kommer något oförutsett att inträffa och vi kommer ha dåligt med pengar just exakt den månaden?" Man kan inte tänka så. Vi har råd med veterinär övriga månader - men just denna månad så kan vi av privata skäl, som jag inte kommer nämna då det är endast i familjen, inte åka till veterinären. Och som det står i #0: "Har ingen som helst möjlighet tyvärr att ta henne till veterinären då detta var det allra sämsta tillfället!" Min familj har råd att ha alla dessa djuren annars - men just denna månaden så hade vi inte råd med en extrakostnad på MINST 4000kr. Så jag tycker inte att man ska gå omkring och säga att jag inte ska ha några djur bara för att det av privata skäl inte gick att betala detta just 30 dagar av 365 på året. Tror du att jag tycker att det är roligt att min råtta är såpass sjuk? Jag har liksom inte planerat in detta i förväg direkt. Så jag tycker att du borde sluta att säga till folk att de inte ska ha djur bara för detta. Hade jag haft pengar hade jag betalat. Men mina föräldrar hade inte råd denna månaden och jag tycker att det är helt fel av dig att säga så till mig som ALLTID vill det bästa för mina djur.

[Ratass]
2

Du den där knölen har inte kommit bara sådär, den uppstod ju inte igår precis. När man väl ser att de utvecklar en knöl så bör man ju veta att den kommer förmodligen att växa till sig och då behöver man antingen operera eller ta bort djuret. Då börjar man spara till just det.

Vad gälelr den som blir kvar, antingen så skaffar man en kompis eller så får man se till dens bästa att kanske komma till en ny ägare som har råttor.

post editerad av mod.

[Ratass]
5

Man får ju räkna med att det kommer såna här kommetarer från andra djurägare. Då de för de flesta är självklart att man har en besparing för eventuella veterinärsbesök för samtliga djur. Man ser det som oansvarigt om man inte har det, speciellt då du verkar ha en hel del djur hemma. Sånt ska man räkna med innan man skaffar djur.

Emmetem
0

#11  Ja, men för andra som nyligen lagt sina besparingar på att åka till veterinären med sina andra djur så är det inte helt självklart heller. Vi ska till exempel sterilisera två av våra katthonor denna månad för att inte få några kattungar. Och jag tycker inte heller att man bara ska kasta ur sig saker som att folk inte har tänkt igenom detta innan man skaffat djur innan man vet allt heller. Vi har visst lagt undan pengar till veterinärbesök - men man kan ju inte lägga över 10.000kr i veterinärbesparningar när man lägger mycket pengar på att se till så att djuren trivs och mår bra. Jag är otroligt mån om mina djur och tycker att det är väldigt otrevligt sagt av er att säga dylikt då ni inte vet någonting om situationerna hemma. Vi har råd att ha såhär många djur, vi sparar även pengar utifall att något sådant här skulle hända - men just denna månaden så av PRIVATA SKÄL så har vi inte kunnat behålla dessa besparningar.

Jag bryr mig inte om vad ni tycker för jag vet att jag är en bra djurägare. Det enda jag bad om i denna tråd var vad vi skulle skulle göra med Nyan. Inte vad ni tycker om mitt djurägande.

[Ratass]
2

Ja eftersom ni inte har råd att göra något så kan ni ju inte göra något åt råttan. Vi kan inte komma med några andra direkta tips eftersom ni inte har råd. Hon har en alldeles för stor knöl i min mening, hon magrar ur och är förkyld elelr har täta luftgångar, så jag ser inget annat än att avliva henne på ett elelr annat sätt.

Emmetem
0

#13 Jag vet att råttor är bra på att dölja när de är sjuka men hon är såpass pigg i övrigt tycker vi. Vill ge henne varje dag hon kan få.. Men om avlivning är det bästa alternativen så får vi nog ta det..
Det är så svårt eftersom att vi är så fästa vid henne 😕

wintermynta
2

Att vara djurägare innebär ofta att ta svåra beslut.  När knölen är så stor som det är på henne skulle jag avliva. INte för att hon på något sätt verkar må dåligt (enligt er) utan det finns en risk att tumören spricker.

[Emelie321]
3

Usch vad sorgligt och hemskt! :(

Själv håller jag både med och håller inte med en del av inläggen ovan.

Personligen tycker jag att det är alla djurägares ansvar att ha en sjukbuffert när det oväntade händer. Men precis som med allt annat i livet kan de värsta scenarion dyka upp helt plötsligt och vid absolut sämsta tillfälle … Hade råttstackarn haft löss eller något annat mindre besvär så hade kostnaden inte varit lika hög, såklart. Men 4000 en månad när andra ekonomiska bekymmer/problem dykt upp? Det kan vara skyhögt i en sådan situation.

Att sedan kallas oansvarig och en dålig matte/husse för att man inte har råd att punga ut 4000 helt plötsligt, det tycker jag är hemskt när man inte vet hela historien bakom.

Är alla människor som skaffar barn oansvariga och dåliga föräldrar bara för att de har det knapert ekonomiskt? Hur hade det sett ut om vi inte hade haft en  fungerande sjukvård i sverige t.ex? Väldigt hög barnadödlighet är min gissning.

Tyvärr finns inte samma försäkran för våra husdjur, livshotande sjukdomar m.m måste vi själva betala, även om ett försäkrat djur så klart kan hjälpa till med kostnaderna.

Jag tvivlar inte en sekund på att Emmetem älskar alla sina djur och vill deras bästa. En oansvarig person hade inte ens brytt sig om att fråga om hjälp och råd.

Nu vet jag inte hur snabbt tumören har växt, men du borde nog ha fått det undersökt i ett tidigare skede hos en veterinär, och därefter ha beslutat om vad som vore bäst för både för Nyan och vad du har möjlighet till rent ekonomiskt.

När min första råtta fick mycoplasma helt plötsligt hade jag inte veterinärpengarna, men kunde som tur var låna av min familj. Efter den dagen har jag byggt upp buffert på flera tusen för råttorna, som jag inte har rört även när jag periodvis har varit arbetslös. Men om jag inte hade kunnat låna pengar den där första gången, hade det hela slutat väldigt illa, och den summan var inte ens i närheten av en kostnad på 4000… Jag hade tur den gången, men ibland slutar det tyvärr med att många måste lära sig den hårda vägen, eller helt enkelt drabbas av en extrem otur, som i detta fallet :(

Jag hoppas att det löser sig!!

Emmetem
0

#16 Som om du läste mina tankar.. Jag vill verkligen mina djur det bästa och bara för att det inte går att lösa ekonomiskt i detta fallet så blir jag väldigt besviken och ledsen när folk säger att jag inte borde ha djur.. Vi har ju en sjukkassa vanligtvis men p.g.a andra saker som dykt upp har vi helt enkelt inte råd.. :( Ja vi får se hur det blir.. Jag ser ju att varje dag man får är värdefull, och jag ser verkligen den där gnistan i Nyans ögon när vi grejar med henne, när hon busar omkring i sängen etc. Det känns tufft att behöva besluta om sådant här.. Tycker att det skulle ha varit mycket bättre om Nyan kunde berätta själv hur hon kände :(

[Emelie321]
1

Som #15wintermynta skrev så är nog avlivning det bästa alternativet … När hon skrev att tumören kan spricka blev jag livrädd, det hade jag inte ens tänkt på att den kan göra :(

Att hon drar sig undan från sin kompis och dessutom blir magrare kan betyda att hon har väldigt ont av detta :\ Personligen skulle jag se till att hon fick somna in snarast, så att hon slipper ha ont. Och om hon nu inte har ont, så får hon somna in medan hon fortfarande är glad.

I vilket fall så kommer hon nog att få ont om den fortsätter att växa, och kanske akutont till och med, om den spricker.

Att förlora någon i förtid är ohyggligt smärtsamt, men ibland kan såna beslut vara de bästa även om man inte kan fråga djuret själv hur den mår. Du får helt enkelt lita på dina känslor över vad som är bäst för Nyan själv, och försöka sätta din egen sorg i andra hand :(

Emmetem
0

Ja, det är ju inte min råtta med när du skriver det så så tror jag det är bäst.. Men varje gång jag säger till Johan att: "Det är nog bäst att avliva Nyan.." så blir jag lika olycklig varje gång.. Det är ju just detta som är det svåraste som djurägare. Men jag ska låta honom ta det beslutet. Jag själv kan inte göra så mycket mer än att låta honom bestämma.. Jag blir så orolig för Chica också. Hur kommer hon ta det då hon helt plötsligt får sova själv på nätterna ett tag framöver tills vi hittat en bebisråtta som sällskap?
Jag har så svårt för sånt :(

[Ratass]
1

#16 Bara för att jag inte kan låta bli, ja jag kan se det som oansvarigt av en att skaffa barn om man inte har ekonomin för att ens kunna "föda" barnet. Man behöver inte ha allt på en gång utan man bör se ekonomin före man väljer att skaffa liv.

[Emelie321]
0

#20 Absolut. Jag håller med, men min poäng var att ekonomin kan ställa till det oavsett om man har barn eller eller djur. Vem som helst kan drabbas i denna instabila, otrygga värld, och det behöver inte betyda att man är en dålig djurägare eller förälder.

Om man ska kunna vara helt säker så går det inte att skaffa varken barn eller djur någonsin. Jag kanske överdrev jämförelsen lite i det inlägget, men jag tycker att det finns en del likheter ändå.

Sen kan man ju förstås trygga det med bufferts och liknande så gott det går och vara beredd på det värsta, och det är en helt annan femma.

#19 Ni får söka efter en kompis åt henne så fort det går, mer kan man inte göra, förutom att pyssla om henne extra mycket under tiden :) Om ni inte vet om ni vill fortsätta att ha råttor en lång tid framöver så kan det vara en bra idé att söka efter en så jämngammal kompis som möjligt så att risken att någon blir ensamråtta igen minskar.

Emmetem
0

Ja vi får leta.. Men det känns så hemskt att leta medan Nyan finns kvar :/

mikeiko
0

Det är ej tillåtet att:

• Bryta mot svenska lagar och förordningar.
  • Kopiera upphovsrättskyddat material.
  • Skriva inlägg som röjer eller antyder annan användares verkliga identitet.
  • Ägna sig åt personangrepp.
  • Att annonsera ut råttor som är nakna, dubbelrexade eller manx, eller avkommor av dessa.
  • Massannonsera i andras trådar med omplaceringar/kullar säljes etc utan att en egen regelriktig säljesannonstråd skapats för djuren.
  • Diskutera avlivningsmetoder som inte sker hos en veterinär.
  • Använda svordomar, provocerande eller ovårdat språk.
  • Skriva inlägg av diskriminerande och/eller kränkande karaktär.
  • Bemöta inlägg som bryter mot sajtens regler genom att själv bryta mot reglerna.
  • Som medlem ha flera olika nick (användarkonton).
  • Att som medlem ha annonsering i signaturen.
  • Att starta flamewars.

Inlägg som bryter mot reglerna har editerats, berörda medlemmar kommer att kontaktas via PM. 

Jag vill även passa på att nämna - tänk på att använda en respektfull och trevlig ton gentemot varandra!

dorkey
0

Nu snackar vi inte om att det omöjliga inte kan hända, pengar kan skita sig totalt och den privata situationen kan alltid gå åt helvete. Jag förstår det. Men det jag reagerar på är att du, TS, skriver om dina inkomster i #0 och förklarar att det är därför ni inte har råd. Och precis som [Ratass] säger så uppstod inte den där knölen igår, du har haft månader på dig att spara ihop.

Vad händer om en annan månad ser ut som denna, men alla dina 5 kaniner, 2 akvarium och 2 råttor blir sjuka samtidigt? Jag säger bara att det är sånt man måste räkna med som djurägare.

Jag förstår att du drog ett exempel Emelie321, och jag håller med dig till viss del. Och det betyder absolut inte att du, Emmetem är en dålig djurägare. Det har ingen här yttrat.

Men, jag står för min åsikt. Du är under 18 och har ingen egen inkomst. Jag förstår att det är svårt ibland men man måste ta ansvar. Tyvärr, så anser inte jag att du borde ha så många djur när du i slutändan inte har råd att ge dem den veterinärvård de kan komma behöva.

Emmetem
0

#24 Nej, knölen uppstod inte igår. Men att säga att vi har haft månader på oss att samla ihop ännu mer pengar till en operation är falskt. Vi skulle denna månaden ha åkt in med henne till veterinären. Den har växt med rasande fart och har inte alls varit där såpass länge att vi ens skulle ha en chans att samla ihop pengar (om man utgick från att vi hade 0kr på kontot från början.) Utan det var denna månaden vi skulle åka in med henne då föräldrarna skulle få lön och kunna lägga ut så att vi inte behövde ta alla veterinärsbesparningar. Men av privata skäl så har vi inte ens kunnat använda våra veterinärsbesparningar denna månaden. Och att du skriver att jag är under 18 och inte har någon egen inkomst vet jag mycket väl. Däremot så är det min pojkväns råtta och inte min egen. Min pojkvän fyller 18 om bara några månader. Vi har föräldrar som köper kläder åt oss och även betalar för massor av annat åt oss vilket leder till att det mesta av våra 1050kr kan användas till djuren. Vi bor inte i familjer med dålig ekonomi. Vi bor båda ute på var sin gård med massor av djur. Självklart är det våra familjer som äger de flesta djuren. Och våra föräldrar betalar en hel del av djuren åt oss för det mesta då vi själva inte har pengar till det då vi i övrigt inte har några andra intressen. Tex. Dans, boxning, simning etc. Så de betalar djuren som ÄR vårt största intresse.

Och vi har råd att ha alla dessa djur i övrigt men just denna månad p.g.a ändrade förhållanden så var våra veterinärsbesparningar inte tillgängliga.

[Emelie321]
0

Det enda viktiga just nu är väl hur detta ska lösas? Du skrev att det fanns veterinärer i närheten som hade bett er att åka till Göteborg eller Örebro istället. De veterinärerna i närheten har alltså ingen som helst erfarenhet av råttor, eller avlivning av smådjur heller för den delen? (Hemska ord :( )

Jag tänkte mer på om de var okunniga om operationer och behandling, men om avlivning i sånt fall kan vara möjligt hos dem? Det borde inte vara någon stor summa i så fall.

Det är ju såklart den absolut sista och hemskaste utvägen, men det verkar som sagt inte finnas något annat alternativ för Nyans bästa just nu, med tanke på hur stor tumören har blivit och risken att den spricker.

Jag vill egentligen aldrig, aldrig ge rådet att avliva, men ibland är det det trots allt det bästa för djuret.

Emmetem
0

#26 De veterinärerna har endast vana av katter och hundar - och inget annat djur tyvärr. Vi var de första som kom med råttor till de och det var därför de inte hade någon erfarenhet av råttor. Jag vet inte heller om de har erfarenhet av avlivning av smådjur, men någon gång måste ju bli den första.. Vi har som tur är tränat både Nyan och Chica på att åka bil med oss ända sedan de var små. De har varit med till Branäs till och med, och även Norge! Så våra råttor har vi alltid tagit med lite överallt!
Nyan har också varit hos veterinären tidigare då vi bara ville göra en hälsokoll och se så att allt var okej med de. Så de har inte haft någon obehaglig händelse hos veterinären. Men jag kommer inte kunna sitta där och titta på när Nyan springer omkring på armen hur pigg som helst och sedan så kommer vi dit och hon ska avlivas.. Jag gråter för att jag har ALDRIG varit för avlivning om djuret är piggt och mår bra. Innerst inne vet jag att det är det bästa för henne. Men en del av mig säger emot och säger att "Hon är ju pigg, äter som hon ska, springer omkring som en vettvilling när hon är lös och mår ju inte dåligt för det!" Men sedan vet jag att det kommer bara bli värre och jag vill inte att hon ska behöva uppleva detta.. Jag är glad att det är min pojkvän som avgör och inte jag för det skulle jag aldrig klara :(

[Emelie321]
0

Vet du hur ekonomin kommer att se ut nästa månad? Om det finns någon möjlighet att planera ihop en budget och skrapa ihop pengar? Om den inte fortsätter att växa, och hon är så pigg och glad, så kanske hon kan hålla ut till dess … Jag vet inte, jag håller fullständigt med, så förfärligt när hon är så pigg ändå :( Jag kan inte ge mer råd, men jag håller tummarna för er att det löser sig till det bästa möjliga!