Förlamad i bakbenen
Torgni har i några dagara suttit nere på burgolvet och gått ner i vikt. Och nu när min man tog upp henne så är typ förlamad i bakbenen. Vi ska avliva henne, hon ska inte lida och det finns antagligen inget att göra.. Han sa även att när han tog henne bak vid höfterna så pep hon och försökte kravla sig iväg..
Någon som vet vad som kanske har hänt? Propp i hjärnan kanske? De andra råttorna mår bra och är friska som hon bor tillsammans med. Men nu så satte vi henne i en separat bur..

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se
hur gammal e hon?
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

#1 9-10 månader.

oj! llåter som hon har fått en förlamning! hon har inga knölar runt bakbenen? isåfall kan de vra tumörer om du känner dem. finn sjukdomar som leder till förlamning oxå, och det kan vara en tumör i hjänan.. svårt att säga liksom! hopps de går bra för er iaf och att hon inte behöver lida..
Qui dormit, non peccat

Inga knölar ar hon som vi känner.. Hon sitter i precis samma ställning som när vi satte in henne i nya buren. Hon verkar inte kunna röra bakbenen alls..
Eftersom att vi inte vill att hon ska lida och det alltid är segt hos vetrinären så får nog min man avliva henne själv på snabbt sätt.. Ni tycker säkert att det är fel och det gör egentligen jag också, men när hon inte ens kan ta sig till matskålen så är det plågeri att hon får leva ett par dagar till i mina ögon.. 

ja är det så illa så är det bäst att avliva henne på en gång. du är insatt i lagen som gäller när man dödar djur hemma? det ska ske snabbt och smärtfritt. djuret får inte plågas. har din man jaktlicence så är det smärfriast att skjuta henne. hon är för stor för att man ska kunna bryta nacken på henne om hon är 10 månader. det äf förbjudet att dränka ock kväva och typ kasta råttan i väggen så den dör. jag är för hemmaavlivning om det görs på rätt sätt.
Qui dormit, non peccat

jag hade samma problem med min Pluttan. Hon släpade ett bakben efter sig och höll höften i en konstig ställning. Jag slängde mig i bilen upp till roslagstull i sthlm. När jag kom dit var hon okej. Veterinären såg ingenting fel på henne. Men när jag kom hem och satte henne i buren så började hon igen. Veterinären ringde jag dagen efter, han trodde att det var en tumör i huvudet.
I dag är hon okej och går normalt och har inte ont, så jag väntar tills hon slutar äta eller börjar visa att hon lider.
Men veterinären sa också att om man har tidningspapper så ska man byta till något annat, eftersom det tydligen innehåller gifter. Så jag bytte dirket, Pluttan har efter det inte visat ett enda tecken på att släpa benet efter sig.
Men om din råtta lider så ska den avlivas.
Min mardröm är att Pluttan ska blir sämre, så jag håller tummarna att hon kommer att vara okej.
Hoppas att det går bra.
/ Linda
Ja, det är fel att avliva hemma.
Det kan inte vara så svårt att få en tid hos veterinären så hon får somna in med en spruta.

kolsvärtan i tidningspapper är inte giftigt längre..det har de inte varit på flera år.
Qui dormit, non peccat

#8 ja jag troddfe också att det var så, men dagens tidningar är lagda i något ämne som är giftigt. tydligen.

#7 varför är det fel? det var då inte särskilt kul att åka till vetten när jag avlivade min pojk, först handskas av främmande människor, sen få sömnspruta och efter det ett dödande nålstick i hjärtat.. hade hellre skjutit honom så han dött på fläcken. mycket mindre plågsamt både för honom och mig.
#9 jasså? vart hörde du det? de måste jag kolla upp, vore illa om det stämmer!!
Qui dormit, non peccat

# 10 Jag var i kontakt med en veterinär som heter Yvonne Roschat i uppsala och hon är extremt duktig på råttort. Hon sa att tidnings papper är giftigt, många tror att det inte är det längre, men när man är en råtta och är 2 cm ifrån tidningspappret hela tiden så drar dom i sig ångor från skadliga ämnen. Det är något dom inprigmerar (vet ej hur det stavas) som är farligt. Så tidnings papper är jätte dåligt.
Hon sa att hon ser skadorna av vad tidningspapper gör mot råttor och att det inte är bra alls.

#11 hmmm jag har sökt över hela internet och hittar inget om impregneringen. kan ite du höra med henne igen om vilka tidnngar det gäller och vilken sorts impregnering det handlar om?
Qui dormit, non peccat
# 10 När jag går till veterinären med mina råttor som ska avlivas då håller jag i råttan när den får sprutan i magen. Den somnar lugnt in i min famn, jag håller den mot mitt bröst, jag pussar på den och jag pratar till den med en mjuk låg kärleksfull röst och klappar den varsamt under tiden. Kan det bli bättre än så?
#11 Håller med veterinären, tidningspapper är giftigt. Vad det är för gift vet jag dock ej, men bra är det inte.

#13 nej jag anser inte att det var en trevlig upplevelse..jag höll i min älsklig när första sprutan kom och det var inte skoj.. sen när han fick andra pep han och det var ine heller skoj.. sista frågan dog han ioförsig fort av..men ändå! det tog alldeles för lång tid,säkert 20 minuter iaf,, hade hellre satt honom på gräsmattan med nått gott att äta, en smll o sen är det klart.
Qui dormit, non peccat
#14 Då måste du haft en dålig veterinär som gett den sprutan! Jag har en jättebra veterinär och när jag avlivar mina dör de på 5-10 sek.
Man bör hoppa över den första lugnande sprutan i nacken, den förlänger förloppet.
Det bästa är ett stick i buken och det går snabbt.
När det gäller avlivning hemma så är jag för det till viss del. har man en råtta som blir stressad och rädd när han/hon lämnar buren och ska åka iväg så ser jag det bättre att man dänger råttan hårt i backen när den är som lugnast ungefär:/
medans en råtta som är van att åka bort och inte är rädd, ska man avliva hos vet.
EDIT: hoppas ingen tog illa upp med den där biten med att "dänga i backen", det var lite att ta i.
Min blogg: SweGizmo.se

Ringde vetrinären och tidigast vi kund efå tid var imorgon eftermiddag, men det gick så fort under dagen, hon blev så dålig. Så min man tog bort henne. Vet inte hur han gjorde, vill inte veta, men det gick fort och smärtfritt.

#18 beklagar sorgen..
Qui dormit, non peccat
Jag är heller inte emot avlivning hemma. Det ska då ske snabbt och smärtfritt såklart. Fast jag själv skulle aldrig kunna ta bort en råtta.. Inte ens min pappa klarar det.
Han var tvungen att ta bort en hamster åt mig för några år sen, och var helt förstörd efter det. Men det var bäst så eftersom hon hade klämt benet och gnagt *usch det låter hemskt* av benet som hon sedan fick kallbrand i.. :/
Mvh Nathalie

Hoppas inte folk får för sig att leka hemma veterinärer efter dom här inläggen.
Enligt mig borde utbildning gås innan man avlivar ett djur.
Det kan gå så fel, så himla fel. Vem vill ha det på sitt samvete liksom? Ta till veterinär där det kan ske på lämpligt sätt av en erfaren person istället.

Oj, såg nu hur gammal den här tråden är.. Aktuellt var det ja ;)
Kan tänka mig att denhär gamla tråden kan skapa en rätt intressant diskussion (fast vissa av inläggen bryter väl mot forumets regler?) Men vill bara säga, innan någon skriver något som svar till TS eller något annat gammalt inlägg, att tråden är nästan 5 år gammal.
Hur hittade du den, Maliceangel? 😇
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Jag googlade på bakbensförlamning :( Sen ca 2 veckor tillbaka har han blivit svagare i bakbenen. För några dagar sen har det gått fort då han först började gå lite konstigt och mer och mer slutade använda dom. Nu använder han bakbenen ytterst lite och liksom drar sig fram litegranna.
Han är inte helt förlamad men jag tror inte alls att det är lång tid kvar :( Samtidigt så äter han som en gris och tar sig runt och är pigg i övrigt. Så det känns som en svår situation. Han är ändå 3 år gammal så något sånt här får man kanske förbereda sig på 😢 Det svåra är att bedöma om han tycker att han har ett värdigt liv…

Så jag googlade INTE på avlivning av djur hemma ;) Utan jag ville läsa om bakbensförlamning och andras erfarenheter av det.