Råttor iFokus

Råttor

Etikettagility-aktivering
Läst 925 ggr
Eagrin
0

Tips på Buraktivering

Våra råttor är än så länge rätt så nya, så de är fortfarande vana att springa runt runt runt på natten.

Någon som har ett bra tips på roliga aktiveringar man kan göra åt dem i buren? Jag sprider redan ut mat, knyter upp rep, sätter tuggen i taket mm.. Men finns det något ni märkt råttorna tycker är klurigt å kul?

Emmetem
0

Man kan ju alltid hänga upp lite godis på kluriga ställen :)

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

kingston&charlie
0

*Haha dehär låter lite skumt, men häng upp tamponger. Råttorna kan då dra och slita ut det "mysiga" inehållet och boa med. * lägg in ett flingpaket fullt av ihopknögglade kvitton eller mjukt papper. Mina råttor älskade det och blev som galna! *Ställ in en skål med vatten i och lägg i majs eller ärtor. *lägg in ett mjukisdjur, det kan roa råttorna i flera timmar. Om du provar något, berätta då järna om dem gillade det :')

Zizza
0

#2 Vet dock inte om det är så bra om råttorna får i sig bomull.. men de kanske spottar ut det.. Har faktiskt ingen aning själv, men inte direkt något jag hade vågat testa ;) Vågade knappt hänga in hängmattor där ett tag.. till jag fick tipset om fleecetyg som ej blir små strimlor utav så de kan skada sig.

Mvh. Sanne & Djuren

Eagrin
0

#2 & #3 Vet att bomull är farligt för Hamstrar..men det är ju för att det kan fastna i kindpåsarna. Kanske någon annan här på forumet som vet?

Annars var det väldigt bra tips =) tar tacksamt emot fler!

Zizza
0

Grenar är poppis hos råttor.. alltså från träden utifrån.. :) kanske för tidigt ännu? Beror kanske på vart man bor. Annars brukar jag slänga in en kvist med massa blad så får de tugga ;)

Mvh. Sanne & Djuren

ylva00
0

Äppelträd!

Instagram @enzo.bordercollie & @mydoodl3s puss o Kram

Eagrin
0

#6 äppelträd?

Nu hänger jag inte riktigt med på hur du tänker?

ylva00
0

Jaha, allt kom inte med🤪

Grenarna från äppelträdet alltså😉

Instagram @enzo.bordercollie & @mydoodl3s puss o Kram

kingston&charlie
0

Här står det en del av tapongerna. Jag trodde också det var farligt först men nej nej! :')

http://rattor.ifokus.se/discussions/5006debad3b4fd0f67000587-aktiveringarroliga-saker

Eagrin
0

#8 har tyvärr inget äppelträd där jag bor, någon som vet om det funkar med grenar från körsbärsträd?

#9 tack! =)

Jinaum
0

Om du tar in träd, tänk då på att inte ta in barrträd. Kommer inte ihåg om det finns säkra källor på att terpentinet i trätt orsakar canser eller inte men varför riskera det liksom?
Asp, äpple och sådant passar sig bra. Asp spån använder ju vissa som burmaterial så det borde ju vara högst passande grenar :)

Läste någonstans att någon "bakade" grenar/pinnari  ugnen penslade med något så de fick smak på trätt när de gnagde och lätt då bli tex hus och annat.

Jag köpte på ratwarehouse en råttleksak de älskar. Man skruvar av botten och fyller den med något gott. Sedan pinglar den när de drar och sliter i det goa för att få dän det. Min minsta Higham blir helt till sig av den.

http://www.dapper.com.au/toys.htm ännu mer roliga tips på aktivering allt som allt.

Mapel
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är ett hett tips från mig! Vi har tejpat ihop två stora fyrkantiga lådor, tror den är ca 25-30 cm hög, klippt ett hål högst upp och sen fyllt den ned jord( är ganska lite i på bilden, vi brukar fylla minst upp till första lådan slutar) och sen stoppar vi i ärtor eller majs på kvällarna som de får leta efter. Man kan ju såklart ha den så stor och liten man vill. Det är otroligt populärt! Det bästa är dock att ha ett hål högst upp så de måste i och ur från annars kommer det vara jord över precis hela buren! :)

Eagrin
0

Tack så mycket för tipsen! Jag brukar göra hemmagjorda kex till hunden av knäckebröd, äpple å massa annat gotta! Ska nog prova att baka det runt någon typ v gren å se vad råttissrna tycker om det. Men går de bra med körsbärsträd? Det är väl en stenfrukt å vet att det är giftigt för vissa djur.