Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 381 ggr
[pepparkatt]1
2013-02-27 15:08
0

Förkylning?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej på er!

Jag har en liten tös som varit röd runt ögonen ett tag nu, sekret liksom? nyser inte, inget rossel/trötthet osv. Ibland måste hon tvätta ansiktet för att hennes ögon klibbat igen!! =/ vad är detta? hennes burkompis har tyvärr "akut luftvägsinfektion" är det samma som mycoplasma? äter meds för andra gången nu… =( men hur som helst, vad gör jag? naturligtvis står dom inte i drag, försöker ha in luft för att mixa den varma "element luften" som man haft nu över vintern men då ser jag till att dom är i ett annat rum. Te, ja det kanske är gott och lindrar men gör det någon nytta? dom har fått det två - tre gånger utan resultat.

Tips o råd är välkommet!

här är lilbuff :(

Osmos
2013-02-27 16:58
0

Det röda sekretet heter porfyrin, och det kan bero på allt ifrån en infektion till att råttan är stressad eller mår dåligt på något annat sätt. Eftersom hon verkar besvärad och ögonen klibbar igen tycker jag att du ska ta henne till veterinären.

Du kan hjälpa henna att hålla ögonen rena genom att försiktigt tvätta med koksaltlösning. Det finns också mjukgörande ögondroppar (kallas tårersättning tror jag) på apoteket som man kan testa, det gör att intorkat sekret löses upp lite och blir lättare att tvätta bort. 

En luftvägsinfektion kan bero på många olika typer av bakterier eller virus, men mycoplasma är en av de allra vanligaste orsakerna hos råttor.

Och som du säger är te tyvärr ingen mirakelmedicin, så det gör nog tyvärr ingen mer nytta än att tillföra vätska.