Tänderna
Har haft massa råttor förut och blir snart med råttor igen. Men man slutar aldig lära sig något nytt.
Så, hur ser man om råttornas tänder är för långa, och vad ger ni era råttor för att slipa ner sina tänder ? :)
"After every storm, comes a rainbow" 
Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi
Ge dom massa att gana på, som grenar, kartonger och massa annat. Får dom bara något att gnaga på så är de inga problem :)
Råttor behöver inte slipa ner tänderna på samma sätt som andra gnagare, de sköter det själva när de knastrar :) Därmed inte sagt att man inte skall ge gnagsaker; råttor älskar att tugga och fördärva ;)
Ohh, okej. Knastrar, är det när dom typ sitter på axeln och "myser" som jag kallar det, låter dom dom gnager på något fast dom inte gör det xD ?
Grenar samt kartong har alla mina gnagare tillgång till, är det några speciella grenar ni tar ? Jag sågar ner / bryter av grenar från äpple träd. :)
Alla gnagare har tänder som växer hela tiden under alla timmar dom lever. Dom måste alltså ha något hårdare att gnaga ner tänderna på.
Hemgjorda leksaker som dom kan slita, dra och tugga på fungerar utmärkt om man inte vill ge någon slags mat hela tiden.
Dom flesta lövträd går än. Asp, rönn, äppelträd är för det mesta favoriten bland gnagare (:
När tänderna blir för långa får djuret svårt att tugga och de kan inte "stänga" munnen. Överkäkens tänder ska vara kortare och vara framför underkäkens tänder som är längre. Dessa tänder ska vara normalt oranga. Förvuxna tänder syns väldigt tydligt. Tittar du dina blivande råttor i munnen som förhoppningsvis har normal tanduppsättnig och nedslipning, så kan du inte gå miste om när de får för långa tänder (:
#3 Japp, det är precis det som avses :D Äppelgrenar är jättebra. Man kan riskera att få med sig ohyra in om man har otur och det varit förbi vilda djur, har för mig att man kan värma grenarna i ugnen eller frysa dem för säkerhets skull, men jag måste erkänna att det har jag aldrig gjort ;)
#4 Det stämmer att råttornas tänder växer hela livet, men är råttan frisk skall den inte ha några problem med att slipa ner tänderna på egen hand - till skillnad från andra gnagare. Dessutom skall råttan ha tillgång till Torrfoder, hela tiden. Alltid.
#5 Jag tror inte att det är någon skillnad på någon gnagares tänder, vare sig de är marsvin, degu, råtta, hamster, chinchilla, gerbil eller möss. Alla har densamma tanduppsättning och funktion. Den emaljen som finns på framsidan utav tänder slits mindre än på baksidan. Visst en normal frisk gnagare kan slipa ner sina tänder, men med lite hjälp av grenar m.m. Den måste alltid ha hjälp av nått annars går det inte. De sitter inte själva och tuggar på sina tänder.
Det där med Torrfoder har en poäng med tänderna att göra - de måste alltså ha något att tugga på, annars vore det värdelöst med att ha de ute hela tiden. Samma med kanin, degu, chinchilla och marsvin som hela tiden behöver hö för att kunna tugga på något.
#6 Jo.. Råttor sitter själva och tuggar på sina tänder… Att råttor ständigt måste ha tillgång till mat har med deras matsmältningssystem att göra.
tack för alla kloka svar ! :) uppskattas, ni får gärna komma med fler tips om så önskas :D