Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 2140 ggr
Ratzo
0

Aktiveringar/roliga saker?

Hittar inget inlägg om det här så gör ett nytt.

Har ni några tips på aktiveringar och roliga saker till råttor? Mina pälsklingar verkar så uttråkade och jag kommer inte på något att göra till dem..

I can't drown my demons, they know how to swim.

sarakaka
1

- Hänga upp tamponger
- Lägga in nya saker i buren t.ex. en tom toarulle, en trasig strumpa…
- Vattenrelaterade lekar t.ex. leka med vattenstråle, fiska ärtor…
- Riva sönder tidningspapper och lägga i en liten låda, typ glassburk, och lägga något som luktar gott i botten.
- Lära dem trick.
- Ta ut dem på promenad på axeln (de lugna), i koppel eller i transportbur.
- Göra i ordning ett nytt ställe där de kan leka fritt.
- Med nål dra igenom en tråd genom olika godsaker och hänga upp dem på kluriga ställen i buren. Ha uppsikt över dem så att ingen fastnar i tråden!
- Göra i ordning en stor blomkruka (jord + växt som inte är giftig) som de får leka och gräva i.

Oj nu kommer jag inte på mer för tillfället!

sarakaka
0

- Ge dem toapappersbitar ett och ett! Då springer de fram och tillbaka och hämtar nytt, jättegulligt och bra motion!

[Alenzi]
1

… Åh gud jag dör XD Har du seriöst tamponger dinglandes i din bur? Ahahaha, aldrig att jag skulle bjuda hem någon då, kan bara föreställa mig gästernas min!!

sarakaka
2

#3 Haha okej, men vad är det för fel med det?! XD De tycker ju att de är jätteroliga :C

Oshibwa
1

Haha tampongerna ska jag absolut testa. Just för att pimpa detar bur lite xD xD

diddiman
0

hahaha! *tass!* Vi ser fram emot fler knäppa påhitt!

Oshibwa
0

Jag har en kartong i mina tjejers bur med massor av rivet tidningspapper. Där i lägger jag godsaker så får dom spåra godsakerna och dyka i tidningspappret.

Nomad
1

Jag brukar göra ett roligt hundtrick. Man tar en toarulle, stoppar nått gott inuti och viker in kanterna. Jätteroligt =)

There's no such thing as failures, only early attempts at success =)

Vanniz
4

Haha jag hängde nyss upp tamponger i min bur! råttorna tycker iallafall att det är skit roligt :D

[Alenzi]
1

Kan inte någon starta en bildtråd med aktiveringstamponger, snälla… :,)

Oshibwa
0

Jag har också nu hängt en tampong i buren (hade bara en) men det var VERKLIGEN popurlart. Får nog köpa ett gäng tamponger till mina tjejer ;)

sarakaka
0

#11 Det får bli väldigt små tamponger då isåfall… Hihi, skoja bara! :) Men gör det, på apoteket finns det stora pack och då blir det lite billigare i längden!

#10 Ja vilken bra idé! Jag ska se om jag kan få en bra bild senare när jag tar ut dem. Ester är en mästare på att gnaga av tråden så att hon kan springa iväg med den! Om jag får en bra bild gör jag en tråd ;)

Ratzo
0

det har mer blivit en tampongtråd nu.. Tungan ute

I can't drown my demons, they know how to swim.

123fyra
0

Hah, funderar faktiskt på att testa! Skulle aldrig komma på det själv hah,

sarakaka
1

Om man orkar kan man göra en labyrint? :)

123fyra
0

Får jag bara fråga en sak.. vad gör dom egentligen med tamponger? :)

sarakaka
1

#16 Mina drar i dem som dårar! Om man håller en vid gallret flyyyyger armarna ut, de blir sjukt exalterade haha! Helt galna! :'D
Sen när jag släpper så springer de iväg med den och rycker loss allt i den så det blir som tussar bara. Som en jättestor bomullstuss!
Annars knyter jag fast den typ i hålen på ferplasthyllorna så får de dra i den. Vissa av dem är smarta och gnager av tråden och springer iväg med den sen :)
Det är lite olika, roliga är de iaf!

sarakaka
1

Man kan köpa såna där bollar med stora hål i som man kan ha sallad i så får de jobba lite med att pilla ut salladsblad. Jag brukar ha toapapper i den också så får de pilla ut det. Blir lite sysselsättning. :)

kingston&charlie
0

är inte tamponger skadligt för råttorna sätter de inte ii alsen eller så??

Bananbullar
0

tass

tove.mcgrath
0

min råtta älskar aktiveringsbollar :) har gjort egna av såna dör bollar man fått ur sånna där automater ;)

Kutirai
0

De lär ju inte svälja sitt bomaterial. ;)
Om de gjorde det skulle ju all form av aktivering ha kvävningsrisk. ^^

Zakaraa
0

#19 nej de äter inte bomullen i tamponten :)
De brukar i flesta fall boa med det istället :P

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Skogsmongot
0

Jag har gjort ett hål i en tennisboll som jag sen stoppar lite godsaker i så det blir som en sån där aktiveringsboll som finns till hundar, hittills har den överlevt med nåt enstaka gnagmärke plus att den blev insläpad i ett hus, så här hemma är den uppskattad 😛

KastKatt
0

mina pojkar tycker inte tamponger var speciellt kul alls :( men å andra sidan är det inte mycket som är roligt. De har till och med tröttnat på kattvippan! Tog ett flingpaket och stängde det och gjorde stora hål i. Sen fyllde jag det med tidning. Det var roligt en stund! Ska se om de fortfarande får plats och i på fall slänga i lite frön och se om den fortfarande är rolig.

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

dorkey
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Gillar de ägg? Mina var helt galna i kokta ägg. Gör en eller flera sprickor i ägget och lägg det sedan i en salladsboll.

dorkey
5
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kattgräs! Det magiska ordet. Mina killar visste inget bättre än att gräva i jord och pillra upp alla frön. Detta är väldigt enkelt, man planterar antingen själv eller köper en färdigplanterad för en billig peng på t ex din närmsta matbutik. Det blir jordigt och smutsigt, överallt! Men lite smuts har ingen dött av… ;-)

[kerstinthemilklover]
0

Mina råttor gillar att jaga tandborsen. De kan klättra efter i ett häftigt tempo.

untiedtie
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det här kanske är något att testa på?

Zakaraa
0

#29 vattenbad är det många, framför allt bebisar som gillar. Alra helst ska det vara ärtfiske enligt kullen jag hade för två år sedan, haha. Det var riktigt skoj :)

ylva00
0

Funderar på att plantera korn frön i en kruka, det växer kanska fort och är säkert gott!

Instagram @enzo.bordercollie & @mydoodl3s puss o Kram

KastKatt
0

#27 Är det vanlig kattgräs bara? Vart hittar man det (har aldrig sett det någonstans)

Greetings.

Legacy Mwari.

Zakaraa
0

#32 finns hos de flesta matbutiker och garanterat bjudbutiker :)
Antingen redan planterade i en liten "låda" eller i fröform, hittar du inte så fråga ;)

KastKatt
0

#33 det måste jag verkligen göra, vet du vad de brukar kosta?

Greetings.

Legacy Mwari.

Xristina
1

Haha testade tamponger i buren… de blev som tokiga! ❤️

nlinds
6

Kommer ihåg när min första råtta, hade rymt. När jag kom in i mitt rum så låg det tamponger ÖVERALLT ! Sen hittade jag henne i ett hörn så hade hon gjort ett bo med alla tamponger, har aldrig garvat så mycket i hela mitt liv ❤️

Vad rolig video ! Gjorde detta med min dvärghamster när jag var liten, precis på samma sätt. Jisses vad han gillade att simma och bada. Hade alltid något i som han kunde klättra upp på och när jag försökte ta upp honom så hoppade han ur min hand bara för att bada ! så roligt att se :)

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Zakaraa
0

#34 oj jag har inte köpt sedan jag hade katter (2009) så jag vet inte riktigt, inte så dyrt i alla fall :)

dorkey
1

Kattgräs = havre. Men man kan faktiskt använda sig av vilka gräsfröer som helst, t ex hirs (undulatfrö) havre, korn, vete, råg, gräsmattefrö osv. Läste för ett tag sedan en tråd om att plantera fågel- och gnagarblandningar från t ex djuraffär, med riktigt lyckade resultat!
>> Odla gnagarblandning

Färdiga kattgräs-lådor eller frön hittar man på de flesta matbutiker eller djurbutiker. Jag köper mina billigt på dollarstore för en tjugolapp.