Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 590 ggr
Fridborg
0

Flockhjälp

Nu går det bara inte mer, jag känner att jag måste sära på flocken temporärt tills Julian hittat ett permanent hem.

Även om jag är relativt kunnig om rang, obalans och sådant känner jag att jag behöver lite hjälp ändå att komma fram till hur jag ska sära på dem.

Dessa kan inte gå ihop:

• Julian och Lorian
  • Virus och Lorian

Dessa går ihop:

• Paris och Lorian (trots lite tillrättavisningar från Paris till Lorian)
  • Julian och Virus (samt Kirk, Kirk håller sig mest bara i bakgrunden och går ihop med alla)

Märkligt nog får jag inte ihop det i min hjärna trots att jag skriver ut det på det här sättet… 

Alltså, jag har 5 hanar, Paris, Lorian, Julian, Virus och Kirk (om det skulle vara några missförstånd där). 

Har en FT som jag bara använt andra halvan men får plocka upp den övre halvan trots att jag egentligen inte orkar med städningen så det får som sagt vara temporärt…

RåttanElin
0

Lorian och Paris

Kirk, Julian och Virus funkar bra ihop om jag går på vad du skrev

Eller vad menade du?

Mvh RåttanElin Skämtar

Kickan<3Strumpan <3 Flisan <3

Fridborg
0

#1 Ja, något sådant! Julian är ju på alla lite till mans, men mot Lorian är han värst. Även Virus har börjat gå på Lorian, det är lite flockmobbning på gång :/

Det enda jag är lite orolig för är om Paris blir trött, han börjar bli gammal (han är bara ca 1,5 men har blivit lite skruttig i förtid) och jag e rädd att han kommer tycka det är jobbigt men en yngre kamrat eftersom han mest tycker om att hänga.

Annars kanske man kan ha kombon Paris, Lorian och Kirk, då Kirk får bli lekkamrat åt Lorian?

RåttanElin
0

Är Paris lite äldre och Lorian o Kirk yngre?

Mvh RåttanElin Skämtar

Fridborg
0

#3 Precis, Lorian och Kirk är ungefär samma ålder och Paris är året äldre

RåttanElin
0

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig. Du känner ju dina pojkar bäst och vet vilket som är bäst. Även om det tar tid….😕

Mvh RåttanElin Skämtar

Gahich
1

Va synd att det inte går så bra med Julian.. Känns som det är mitt fel att flera av ungarna har så mycket flock-beteende problem, men det förstår jag ju att det inte är eftersom jag inte var med ochplanerade aveln på något sätt. Men riktigt tråkigt är det! Hoppas det löser sig på något sätt. Hör gärna av dig om vart Julian hamnar om han flyttar från dig :)

Fridborg
0

#6 Självklart är det inte ditt fel! Jag var också sugen på att ta hand om Gin när jag såg annonsen, tyckte så synd om henne, så man kan tänka att Julian hade slutat hemma hos mig i alla fall 😉

Klart jag hör av mig!

Han är fortfarande jordens mysigaste mot människor, aldrig ens smakat på mina fingrar och hälsat glatt på alla gäster, det är bara lite problem med hormonerna för honom :)

[Emelie321]
0

Hur gamla är allihopa?

wintermynta
0

Du får ursäkta men det låter verkligen som om det är Lorian som är problemet.
Sen är det så att ju mer du ändrar om i flockarna destå längre tid tar det för dom att fastställa en stabil ordning. Har du ingen bra flockledare kommer det tar ännu längre tid och då tar det tid.

Som om Paris går ihop med Virus , Kirk och Julian skulle jag omplacera Lorian istället.

Fridborg
0

#8 Paris: 1,5. Lorian: ca 8 månader. Virus: 8 månader. Kirk: 7 månader. Julian: 8 månader.

#9 Han är ju Katoz som jag har på foder, så i värsta fall får jag väl skicka tillbaka honom. Han är väldigt undergiven, bråkar inte med någon utan blir mobbad. Speciellt av Julian, men Julian går på de andra också och eftersom vi vet av fakta att många ur Julians kull har aggressionsproblem känns det som att det är hos honom det sitter. Julian går även på Paris, så nej, det finns ingen klar ledare. Även fast Paris är äldst har han aldrig haft en ledarroll och sedan alfahanen dog i november har de inte riktigt fått ihop ordningen. Trodde den skulle bli klarare när Lorian kom in då de kunde fastställa att han var låg i rang, men tydligen inte. Är väldigt förtjust i Lorian så jag skulle helst ha kvar honom.