obduction
När gör ni som vanliga rått ägare obduction på era sällskaps råttor. Då tänker jag inte på avelsdjur. Utan en sällskaps råtta. Hundar har jag obducterat för att ta reda på vad som hände. Men jag har aldrig obducerat sällskaps djur som möss och råttor. När ska man obducera tamråttor.
Är det endast sällskapsdjur kan jag känna att det inte finns någon "mening" att obdusera.
Om man som ägare absolut känner att man vill försöka hitta anledningen till dödsfallet så är ju det upp till ägaren men jag kan personligen som sagt inte riktigt se någon mening utöver att Vilja försöka hitta felet, vilket man inte alltid gör.
Jag obduserade en hona en gång då hon var så otroligt tjock så jag ville veta om det var fett eller någonting annat. Det är enda gången jag obduserat en sällskapsråtta. Handlar det om ett avelsdjur så är det ju lite andra saker som spelar in.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
När man misstänker en smittsam sjukdom.
Nä då har jag tänkt rätt hela tiden på den fronten. Det är skillnad om jag har misstänkt nåt smittosamt. Eller nåt som varit i värde för rått aveln. Men så var det inte i det här fallet. Tack för era snabba svar.