Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 572 ggr
Refv
0

Råttor + Kisse = ???

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi ska utöka familjen - mina 4½ månader gamla rådiz-bröder ska få en katt-bror av rasen Cornish Rex.

C-Rexen är 4 år, kastrerad och har aldrig varit ute. Han är hälsosamt nyfiken och så sällskapssjuk som bara cornishar kan vara… 

Han ska bli omplacerad, och vi är väldigt lyckliga att vi blev valda som nya föräldrar, frågan är bara: vilka steg ska vi ta för att vänja dessa vid varandra?
Jag har vanligtvis råttorna utsläppta större delen av dagen, och vill absolut inte behöva stänga in de i buren förevigt (även om det måste göras i början).

Hur ska jag jobba med att råttorna inte ska bli rädda för katten, och för att katten inte kommer på att de kan fungera som leksaker alternativt mat?

Katten är van vid vatten och blir inte skrämd om jag skulle spruta vatten med vattensprutan på honom… (läste det tipset i en annan katt/råtta-tråd).

Tack på förhand! (:

Bild på bröderna när de leker för fullt i vår säng.

darkness
2

Är ingen expert så du kommer få bättre svar än det du får av mig..

Men min första tanke var faktistkt att ta det lungt, lämna aldrig råtta och katt utan uppsyn. för både kattens och råttornas bästa 👍

ha gärna råttorna i ett rum som du kan stänga in dem i medans ni inte är hemma eller kanske sover m.m.

// Stephanie och hårbollarna Oskyldig

Refv
0

#1, Jo, det förstår jag med. Ingen bra relation stressas fram! 

Jag vill bara veta hur man börjar bygga en relation, istället för att ha dessa djur separat hela tiden (vilket inte är omöjligt, eftersom jag och min sambo bor i villa - men jag vill ju gärna kunna ha både katten och råttorna i något rum nära mig, och vi har inte så många dörrar)

darkness
0

#2 hmm ja jag vet ju som sagt inget om det eftersom jag inte har katt, men det finns ju en del här som har det, tror även jag sett ett bra inlägg här om hur man kan gå tillväga, ska se om jag kan hitta den, annars går det att söka på sajten 👍

// Stephanie och hårbollarna Oskyldig

Fridborg
1

#2 Både råttor och katter litar på sitt luktsinne. När jag tog hem en katt hade jag råttorna hemma hos min kompis, men deras gamla ostädade bur kvar så hon fick lukta ordentligt på den. När jag märkte att hon inte brydde sig om den alls tog jag hem mina råttkillar och hon brydde sig inte. Nu har jag ju haft tur med mina katter, de är inga jägare på det viset mer än att de vill "leka" med dem, men man måste ALLTID ha uppsikt! 

Låt även råttorna bita till katten så att den fattar att de kan försvara sig, ofta är vuxna råttor inte det optimala bytet för en katt så om man visar katten att det inte är någon idé kanske den ger upp. 

Jag har haft turen att en av mina råttor och en av katterna kan sova tillsammans i mitt knä, så jag hoppas att det går lika bra för dig :)

Refv
0

#3 Tack för ett bra svar! Jag har ingen att lämna bort råttorna till ett tag eller en till bur, men det borde väl gå att låta katten få lukta på deras resebur (som jag som tur är inte har städat sedan den sist användes) och ha den framme istället..?

Råttorna får temporärt flytta från vardagsrummet in till gästrummet. Där kan de dock springa fritt dygnet runt, om de vill, så jag hoppas att de inte ska "ta skada av" att jag inte kan ge de lika mycket uppmärksamhet nu i början när katten kommer, som jag har gett dem tidigare..

En dag vill jag dock som sagt kunna ta upp buren i vardagsrummet igen. Jag hoppas och tror att om jag ger det tid, så kommer det kunna fungera (: