Bitande råtta
Min råtta på 3 månader bet mig när jag skulle lyfta ut honom från buren :'( Har aldrig hänt förr och det började blöda. Varför gjorde han så? Nu vågar jag inte ta ut honom!!
/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡
Känner mig totalt misslyckad. Jag har aldrig haft ett tamt burdjur som velat vara med mig frivilligt. Aldrig någonsin. Vad gör jag för fel? :'( Jag blir jätteledsen och börjar gråta varje gång jag tänker på det. När ska detta elände ta slut? :'(
Kan påpeka att jag haft 9 burdjur i hela mitt liv.
Kan det ha varit så att han inte såg dig och bara gjorde det av ren reflex och rädsla?
#3 nja det tror jag inte :/ Klappade honom på huvudet först och han luktade på mitt finger. Försökte sedan lyfta honom, men hann inte ens ta ett riktigt grepp innan han bet :(
Hur ofta lyfter du honom och hanterar honom?
Hur länge har du haft honom?
Besök gärna Wamrats uppfödning på FB!
#4 Jag vet faktiskt inte vad det kan vara, är inte så jättebra på sånt beteende och dess orsaker, vet mer att en frisk råtta aldrig biter. Det är ingen av dom andra råttorna som har gjort så?
#5 Varje dag. Men nu plötsligt bits han. Har iof bara haft dem i 5 dagar, men han var hanterbar när jag hämtade honom. #6 Har bara tvÅ råttor, men nej, den andra har inte bitit. Han andra är dessutom bara 7 veckor. :) Tack för att ni vill hjälpa!
Han har bara bitit dig en gång alltså? Du får försöka låta han komma till dig istället då. Locka med godsaker! Ha handen i buren mycket. Finns massor av bra tips i artiklarna här på RiF.
#8 Det är ju det jag har försökt med :P tillslut fick jag tips från en härifrån att plocka ut dem i tröjan och gå runt med dem. Har ju försökt locka med godis, men allt som händer är att de tar godisen och går tillbaka till buren igen… Suck
#9 men det är ju jätte bra! Det är så man vinner förtroende!
Du visar för dom att dina händer är något positivt! Händer som kommer med godis <3
Du har bara haft dom i 5 dagar ju. Vinna förtroende kan ta en stund.
Inte en dag, inte en halv vecka. Jag skulle ge det ialf en 3 veckor. Givetvis kan det ta längre tid, men har du inte sett några framsteg när det gått så länge så är det ju ngt som inte stämmer.
Börja med godis. Bära runt dom när du pysslar med annat är jättebra.
Bara det att dom tar godiset ifrån dina händer är jättepositivt! Många rädda råttor gör inte ens det.
#10 Vad bra! Men nu vågar jag inte riktigt bära den som bet mig.. När jag bär runt på den lille bli han ju orolig :( Han vägrar dessutom ta godis när han är utanför buren..
Härom dan blev jag biten av min egen uppföda råtta, första gången. Inte ens när hon hade bebbar så bet hon. men det är sånt som händer.
#12 Okej :/
Skulle se om han fortfarande ville bitas så jag tog på mig en hanske och förde den ca 3-4 cm framför honom. Vad gjorde han? Jo han bet tag och slet i den.. Sa strängt NEJ flera gångr tills han släppte och testade 3 ggr till. Han bet alla 3 ggr. Vågar ju inte ta upp honom.. -.- vill inte bli biten. Jag är säker på att han inte har ont eller något.
Har du pratat med uppfödaren??
Nej det har jag inte, men ska. Han är köpt från ett zoo där de föder upp själva. 2 av personalen har/har haft egna råttor hemma så de två kan nog hjälpa mig lite. Men vad ska jag göra om han inte blir bättre? Han går ej att hantera och hur blir det i morgon/över morgon när jag ska städa buren? :(
Oj :( Vet inte mycket om råttor som bits såsom din gör.
Vet att det finns olika anledningar till att den bits. Den kan vara rädd eller ha ont. Eller så är den aggressiv.
Jag kan inte ge dig några goda råd alls :(
Men kolla ialf den här linken och hoppas att någon som vet kan svara dig här i tråden!
http://rattor.ifokus.se/articles/4dac787088f4722dc700153a-bitande-rattor
Jag vet att detta kan låta riskabelt, men jag hade provat att ta upp honom utan handskar istället. Många råttor triggas av handskar och vill gärna bita i dom, typ som plåster ;) Förstår att du är rädd men tänkte bara säga att han KAN ha bitit i handsken bara för att det är en handske, men han kan också vara aggressiv såklart.
Sen kan en handske ofta verka skrämmande och okänt. Så då triggar man bitandet så att säga.
Ta in handen utan handske och knyt handen och så får han lukta på baksidan av handen (om du förstår vad jag menar) för där kan han inte få tag i något att bita i eftersom det är så stor yta och huden är spänd. Gjorde så med en råtta jag hade tillfälligt som var bitig av sig. Och ryck absolut inte ut handen om den skulle bita. då lär den sig att om den biter så försvinner det. alltå 1-0. ett till råttan. 0 till handen ;)
#18 Menar du allvar? :0 Gud vad han kommer bitas. Är inte säker på om jag vågar faktiskt, men du får ju gärna komma över och testa om du törs ;) Grejen är inte den att han är rädd, för det är han absoluuut inte. Han kommer fram, är nyfiken och ganska öppen. Han har inte ont heller, är nästan 100% säker på det. Såsätt är han inte aggressiv ett dugg. Jättelugn och fin. #17 Tack ändå och tack för länken :)
#20 Eftersom att han nästan är färdigvuxen tror jag nog att han kan bitas även om handen är knuten. Det var typ så han bet mig, han bet mig alltså inte längst ute på fingret utan ett ganska rejält bett lite längre in. :/ Men okej, jag antar att jag "måste" testan en gång till.. Om ingen kommer med bättre alternativ ;) Men om han fortsätter bita då? Jag kommer nog ta ut handen ur buren Reflexmässigt är jag rädd för. Det gjorde jag första gången han bet..
Jag måste säga att även om jag inte har någon erfarenhet vad gäller bitande råttor så måste ju ändå lite av det jag tror mig veta stämma.
Alltså, han tar mat ifrån dina händer = positivt.
Börja där. Så försök ge honom godbitar från dina händer, pröva lägg in tyg som luktar mycket av dig själv i buren. Typ en gammal tröja eller ngt. Så att han märker att du och din lukt inte är något han behöver vara aggressiv emot eller rädd för. Försök öppna buren och se om han kommer ut. Många råttor bits bara i buren. Det här kan som sagt ta låång tid, så ha för all del inte bråttom. Fortsätt mata honom och om du kommer åt stryka honom över ryggen lite snabbt. :) Så att jhan lär sig att dina händer är himla positivt :)
Många ggr kan det här nog vara lättare sagt än gjort :(
Eftersom han är en hane och som du säger vuxen så kanske en kastrering skulle kunna hjälpa. Men nu gissar jag faktsikt bara.
#23 Vuxen och vuxen, han är 3 månader :P men mat tag han iallafall. Så jag får väl ta mig tid och ro och träna honom. Passar det bäst att träna honom på kvällen då han är pigg och lite mer aktiv, eller på övrig tid då han sover i hängmattan och bara är allmänt sömnig? :P
#24 Faktum att det är en riktigt bra fråga!
Är själv nyfiken på svaret faktiskt för jag har tyvärr ingen aning. Pröva både och tills du får ett bra svar är mitt tips tills vidare :)
Pröva båda tillsvidare*
Du får säkert bättre svar imorrn när fler är vakna :)
#21 Jag talar utifrån erfarenhet, trust me :) Jag hade gärna kommit och hjälpt dig om jag kunnat, men nu får du nog ta och lösa problemet själv. Som tidigare nämnt, knyt handen och "ge" råttan ovansidan av din knutna hand, där kommer han inte kunna bita ordentligt eftersom att det inte finns något att bita i. Förstår att man vill dra undan handen, det är en helt naturlig reaktion men då "vinner" råttan på det, om man ska dra det så långt. Läskig hand kommer in --> biter lite --> fort som attan åker handen ut igen --> nöjd råtta! Simple as that. De är överlevare och smarta om något, de underbara små :)
Jag kämpade skitlänge (i princip hela hennes liv, "gav upp" en månad eller två innan hon tragiskt gick bort) med min yngsta råtta som var genetiskt skygg (skygg mamma + skygg pappa = skygg bebis), här lät jag hjärtat styra helt när jag valde ut henne (inte köpt hos privat uppf) och det fick jag "sota" för sedan, även om jag såklart älskade henne lika mycket som mina andra. Hon var hanterbar oftast, men bara av mig, kunde bitas ibland (har testat handskemetoden bland annat ;)) för att hon skyddade sin bur. Hon njöt aldrig av att vara utanför buren, så till slut lät jag henne vara utan "mysstunder" (mysstunder för mig, inte för henne) och man märkte att stressnivån och till och med hälsan förbättrades, och då tyckte hon ändå att jag var okej.
Jag tog såklart upp henne för hälsokontroller och burstädning, men inte mer än så och det var hon helnöjd med och blev lugnare av detta. Hon var en bra flockråtta och trivdes så väl med sina systrar, så därför fick hon vara kvar hos mig. Jag hade två urgosiga tjejer som jag kunde gosa med, så det gjorde inte så mycket. Vet inte riktigt vad jag ville ha fram av detta, men något kanske du kan få ut av det.
Lycka till!
#27 Okej, men tack ändå, hehe ^^ Ska göra som du skrivit. Hoppas det hjälper. Men när ska jag träna honom? Andra råttan skulle jag ändå kunna nöja mig med om den stora aldrig blir tam.
Han har inte bitit något mer! Är fortfarande lite skeptiskt till om han kommer bita när han är med mig och så, men hittills har det gått bra! Han är ju väldigt försiktig och så när han tar mat från fingret :)
Om din råtta är från zoo, så kan han behöva lite extra tid. Han har kanske blivit illa behandlad. Jag kom på att jag lät lite i brysk i mitt inlägg. Det var inte min menig. Så det ber jag hemskt mycket om ursäkt för . Känner mig hemsk. Men det är bra att han tar mat på ett bra sätt. Det är ett framsteg.
# 30 Ja det är nog så. Han andra går det dock bra med, men han är ju yngre också. Äsch då, det gör inget ;) Japp, mat har han alltid tagigt, för grejen är den att han verkligen inte är blyg alls :) Dock så biter han i annat nu :P som till exempel min tröja och så..
Men åh! -.- Idag bet han mig igen. Vågar knappt hantera honom nu. Den enda hantering han får är med armen och en tjock tröja, så får han springa runt på den. Kör även med den där "hjälpande handen"-metoden. Men ändå lyckades han bita mig. Han liksom letade efter min hand och bet i knogen.. Varför!? Alltså, han VILL gärna komma ut och är nyfiken på mig och så, men ändå biter han. Han är inte blyg eller rädd heller. Men jag vågar INTE bära honom.. Vad ska jag göra? Snälla hjälp!
Jag vet inte mycket om bitande råttor annat än det jag läst.
Och det kan mycket väl vara så att din råtta är aggressiv. Det är enligt vad jag lärt mig lättare att tämja en rädd råtta än en aggressiv.
Jag har lite frågor igen, kanske står det redan här i tråden men jag är trött och det är sent.
Är han ensam i buren? Alltså har han en eller flera råttor som sällskap. Om inte.. varför?
#33 Hoppas det inte är så :( Han bor med sin kompis och de funkar bra ihop :)
Hej har oxå en bitande råtta som kommer ifrån zoo har försökt med alla råd ni gett på denna tråden men inget fungerar undrar nu till alla er kunniga om det skulle kunna hjälpa om man kastrerar honom?
Förllåt om jag bara hoppar in i tråden så här med mina egna frågor :))
Kan det inte vara tonårstrots? Kasterera? (stavas?)
#36 Tja, han är ju runt 3 månader om inte lite mer. Brukar råttor klara narkos bra?
Skulle testa att klappa honom lite i buren, han högg mig nästan!! :( Och Rowley vill inte alls att jag tar upp honom längre.. Han var också nära på att bita tror jag.
Hejsan! Jag har tagit hand om en hel del bitande råttor, finns flera sätt att fya dom på. Antingen så kan man ha en liten bur, typ transport bur som man kan sätta in dom när dom gör något dumt, ungefär som en skamvrå. Då måste man sätta in dom där direkt när dom gör något fel. Då fattar dom att om jag är dum får ja sitta i den tråkiga buren tills jag lugnat ner mig.
Annars det mest effektiva sättet är att ta ett rejält grepp om dom och hålla dom i ryggläge med båda händerna. Man kan hålla ena tummen så dom blottar halsen. Så gör råttor mot varandra när dom säger ifrån mot någon som beter sig illa.
Råttan kommer försöka sprattla, pipa och åla sig för att komma loss för dom avskyr att bli fasthållna på detta sättet. Men du ska endast släppa ner den när den har lugnat ner sig.
Med detta sätt så visar du att du bestämmer och att dom har gjort fel!
Råttorna som jag har fött upp pussar mig på fingrarna när dom ber om ursäkt när jag håller dom såhär. Då släpper jag dom.
Hoppas det löser sig för dig! Dom flesta bitande råttor går att bota!
#39 Jag är bara jätterädd att han ska bita mig riktigt illa :( Alltså jag har försökt fya honom ordentligt genom att låta arg och säga ifrån, men det tar ett tag innan han släpper.. Skulle vara väldigt bra om någon ville rehabilitera honom, men innan dess måste jag fixa en större bur och en kompis åt den andra råttan :/ hmm..
Någon som har flera tips? :(
Idag bet han mig IGEN! han bara kom fram till handen, sniffade och sedan bet :( dock började det inte blöda, men det är ju tanken som räknas :P Nej men seriöst, jag är rädd för att jag ska tappa lusten för honom vilket jag absolut inte vill :(
Har inte läst hela tråden;
Men som tidigare personer skriviit - använd inga handskar, det kommer trigga honom ännu mer. Det luktar konstigt, är stort och är helt enkelt läskigt. Försök att få honom att sniffa på dig när du har en stängd hand (dra fram knogarna liksom) och låt honom lukta på dig. Därefter kan du för handen över honom, utan att röra honom för att ta ett grepp precis bakom frambenen (det är svårt att förklara såhär per text!) men då har jag märkt - att de inte når att bita dig.
Jag skulle dock jobba på råttans självförtroende - att helt enkelt sluta ta in handen i buren för att ta upp honom utan få honom att komma till dig istället. Ha något gott vid burluckan bara aå han förknippar det med något positivt.
Hoppas du förstod vad jag menade, och lycka till med lillknodden din! :)
En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.
Har ju redan testat det, men tack ändå. Resultatet blev att han bet knogen :/ förstår inte hur du menar xD Grejen är ju, som sagt, att han inte är rädd. Han kommer ut själv, men när han får chansen så biter han. Han vill jättegärna ut ur buren, men så vågar jag inte riktigt. Om han springer iväg tex och jag måste lägga honom i buren igen, hur gör jag då om jag inte kan hantera honom? Idag när han bet mig var det inte för att jag tänkte ta upp honom utan jag skulle ge dem ny mat. Då kom han dra om bet mig i fingret :( Tack! :)
Förstår att du är orolig och letar lösningar, men du har ett svårlöst problem :(
Jag tycker det låter som din råtta är aggressiv.
Som jag sagt innan så vet jag inte mycket om bitande råttor annat än det jag läst om det.
Men vad du kanske ska fundera på är om han är en bra burkompis och inte aggressiv mot sin råttkompis är att kanske låta honom vara just det och inget annat. Han är troligtvis en lycklig råtta ändå.
Men fungerar han inte bra med sin kompis heller så skulle jag iallafall fundera på omplacering och om du inte hittar någon som vill ta sig an detta fall, avlivning :( Fast om han är aggresiv mot sin burkompis också så brukar avlivning vara enda utvägen.
Så kanske koncentra din kärlek till den andra råttan och se till att erbjuda goda mutor till din bitande råtta när du kommer in i buren. Se till att hålla mjuka fingrar och händer borta från honom annat än när du ser att du kan klappa han lite snabbt. Låt han komma till dig, gör han inte det så fine, om han gör det hurra :)
Han kanske aldrig accepterar dig men om han är en bra kompis till den andra råttan så skulle jag behålla honom.
Att få in honom i buren igen efter ha varit ute kan ju alltid bara lite knivigt, men slutligen återvänder dom ju alltid till sin bur för att äta och dricka så då kan man ju stänga luckan :) Svårt om du inte har tid att vänta in honom dock, det är ett dilemma som sagt.
Ang att han biter dig när du ska servera mat osv så är det nog lätt löst med att erbjua en godbit så att han har ngt att pyssla med.
Lycka till
#45 Vad jag sett sp har han inte varit elak mot den andra råttan, mer än att han kanske leker lite hårdhänt så att råttan piper. Kanske för att han är större också? Men annars funkar de super ihop, de äter tillsmmans, sover och leker tillsammans ;) Tycker synd om honom för han vill ju ut, men eftersom jag inte vågar så funkar det inte :/ Då hänger han mot burgallret med valpögon :( när han väl får komma ut klättratr han upp på burtaket och springer där :P vågar endast hantera honom med en tjock kofta på mig. Tack :)
Nu har Rowley börjat försöka att bitas. Och den stora bet mig idag igen när jag skulle fixa en grej i buren. Det började blöda och svullnade faktiskt upp lite. Jag orkar snart inte med detta. Dessutom har den stora råttan åkt på förkylning igen.. Det känns inte bra alls det här :( och jag är så ledsen varje gång jag har varit med råttorna. Så ska det ju knappast behöva vara.
Smullis. Jag reagerar lite på du skriver i #1 och #2. Jag tror att du kanske ska försöka leta reda på uppfödare som verkligen föder upp snälla djur i framtiden. Ta dig tid att leta reda på uppfödare som har bra rykte och som du känner är ärliga och har en bra inställning till hur djuren som går i avel skall vara. Förhör dig om släktingarna och vad uppfödaren har för etik och moral ang råttors temperament. Åk hem till uppfödaren och kolla hur djuren fungerar i flock och med människor. Samsas djuren väl i sina flockar? Kan uppfödaren öppna en bur och sätta in handen i en hängmatta med sovande råttor? Fråga, iaktta och åk hem och fundera.
Sedan när du valt uppfödare, välj individer noga. Tycker du inte om dem, åk hem utan! Välj unga individer som klarar en flytt galant. Unga djur är mer formbara. Äldre djur, speciellt djur i tonåren eller strax innan könsmedvetenheten kan bli oroliga, stressade osv vid flytt och visa upp ett helt annat temperament än det du såg hos uppfödaren bara några dagar i det nya hemmet.
Ta inte över några "problem"-djur, omplaceringsdjur eller djur som du inte känner att du kan bedöma temperamentet på.
Bara några snabba tips.
#47 Usch, så ska det inte behöva vara. Finns det en uppfödare du kan vända dig till? En uppfödare som fött upp dessa råttor som du har kontakt med?
#48 Tack Grodan. Jag har insett hur fel jag har gjort, för alla burdjur jag haft har jag "räddat" från zoo eller tagit som omplaceringsdjur. Vill ju så gärna hjälpa de stackars djuren i affärerna, men inser att jag bara bidrar till fortsatt handel av djur. I framtiden skall jag absolut köpa från seriös uppfödare med passande djur! Men hur ska jag göra med dessa råttor jag redan har? :/
#50 Kastrera, lämna tillbaka eller avliva.
Beroende på vad du själv känner för de två bitande killarna förstås och vad uppfödaren/zoobutiken säger.
Hej Smullis ! Ja du har verkligen fått problem men jag tycker att du ska pröva det som "Snouflejk # 39" säger här ovan att lägga råttan på rygg. Att direkt när han biter dig så tar du tag i råttisen o håller den på rygg tills den är helt avslappnad. Har själv prövat metoden på bitska råttisar o det har funkat med framgång. Lycka till med råttisen.
#51 Okej :/ #52 Det är bara så synd att jag inte vågar :/ vet att han skulle bita mycket hårdare om jag gjorde så, för man får ju inte in tekniken med en gång.. Suck… Antagligen ska vi till djuraffären idag eller i morgon och då ska jag fråga.
Känner du dig så pass illa till mods när du ska hantera råttorna så är det bättre att se dig om efter ett nytt hem till dom, till någon som har vana vid denna typen av beteende. Kom ihåg att det inte är ditt fel och att du inte behöver känna skuld över det, både råttorna och du kan få ett bättre liv isär förutsatt att du inte redan är så pass fäst vid dom att du inte vill göra dig av med dom. De kommer inte må bättre av att sitta och uggla i buren för att du inte vill hantera dom (inte ditt fel, jag förstår dig helt!) och då kan de ju få det bättre någon annan stans :)
Men var nogrann med att sedan när, om, du skaffar nya råttor, att köpa från en BRA uppfödare. Det gör så himla mycket! Allt grundläggande arbete i form av prägling görs av uppfödaren, och såklart så spelar även genetiken in när det kommer till hur råttan blir i sin personlighet. Jag har haft både "ormmats"-råttor och uppfödarråttor och jag kan säga att det var MILSVID skillnad emellan dom även om mina "ormmats"-råttor (2 av 3, en gick inte att få tam) gick att få tama och blev i slutet väldigt mattiga, så var det en längre väg att gå. Nu är mina uppfödarråttor bara bebisar, så jag kan inte utsäga hur det kommer bli när de är vuxna, men allt bådar gott inför framtiden med tanke på hur kontaktsökande de är :) Lycka till!
#53 Tack så mycket Tetitu! Frågan är ju bara vem som är så kunnig och villig att hjälpa dem.
Ibland spelar det ingen roll om råttor kommer från bra uppfödare, ALLA hanar kan bitas pga hormon ändringar och dominans. Men det går att fixa! Du måste visa att du bestämmer och att du är flockens ledare, när du är rädd känner råttorna det och utnytjar det!
Min första han-råtta jag hade var en ensam råtta och han var dominant och bet sin förra ägare. Jag visade direkt att det var jag som var bossen och han vart världens mysigaste kille!
Hade jag bott närmare så hade jag kunnat komma och hjälpa dig!
Jag tycker nog tyvärr att såpass elaka råttor bör avlivas.. Lägg tiden på snälla fina sällskapsråttor istället.
Och såklart. Köp aldrig mer från djuraffär
Medarbetare på Burfåglar och Undulater
#56 Okej, jag försöker göra det hela tiden, men det verkar inte funka eller så gör jag fel :/
#57 Tycker du det :/ oj, okej. Vill ju gärna att de ska få leva, men tyvärr vet jag inte hur jag ska handskas med dem. Söker först och främst någon som skulle kunna tänka sig att försöka sig på pojkarna.
Givetvis aldrig mer.
Du skriver ju att du är rädd, alla djur utnytjar sina ägares rädslad, även hundar och hästar mm.
#58 Känns bara som om de tar upp plats, även om det är hos någon annan, när de egentligen hade kunnat bo snälla fina råttor där som faktiskt uppskattar sällskapet av människor :(
Men jag kanske är lite väl hård..
Medarbetare på Burfåglar och Undulater
#60 så om en människa beter sig fel eller något annat djur, och det går att fixa. Ska man ge andra människor plats och avliva de "dumma" då?
Alla förtjänar en chans! Tycker inte det låter som din råtta är aggresiv utan bara att han tror han bestämmer över dig! En aggresiv råtta burrar upp sig, väser å fnyser när man kommer nära.
Okej om vi säger såhär då:
Skulle någon kunna tänka sig att frösöka "rehabilitera" råttorna hemma hos sig för en summa pengar? Och sedan när råttorna är snälla ge tillbaka dem till mig. Är det en bra idé, eller blir det stressigt för råttorna eller något?
Tänkte se om någon faktiskt är intresserad av att hjälpa dem.
#57 +#60 Bra inlägg!!! 
#63 Du lever i en drömvärld nu. 
Lösningen för de här grabbarna är inte att flytta runt eller att någon annan än du rehabiliterar dem. För det första har de ju visat tydligt att flytta inte var någon hit, de blev stressade, oroliga och biter dig. Sånt ska du inte acceptera anser jag.
Man rehabiliterar inte en råtta genom att lägga den på rygg eller på annat sätt försöka "vara ledaren" över den. Det där är gammal skåpmat som inte alls är bra för varken djur eller människa. En råtta biter inte hål i människofingrar av misstag. Inte flera gånger. Chansen att du genom dominans-metoder kan få bukt på detta är ytterst liten och risken är alltså större att råttan/råttorna biter än värre (de kommer att gå in i försvarsläge). Klickerträning kan ev funka, därför att den går ut på att belöna rätt och att påpeka fel har utgått helt.
Det är dina råttor, det är du som skall klara det här.Om en annan person hoppar in spelar föga roll, om din relation med råttorna är skev så kan bara du förändra den, inte en utomstående "rehabiliterare.
Jag anser att råttor som bits är knäppa. Lägger inte ner tid på lulllull här. Men visst har jag gjort det. Självklart. Mina första 15 år som uppfödare var till stor del rehab av knäppa råttor. Jag lärde mig att det var slöseri med tid.
Jag anser att du har dessa val
- bitträna
- kastrera hanarna (skynda dig innan de blir för gamla!!!)
- strunta i att hantera dem och låta dem leva sitt liv i en stor bur
- avliva dem
- lämna tillbaka dem till uppfödare/inköpsställe
#64 Okej :/ nä jag förstår att det nog bara var ännu en dum idé från mig 
Hjälper kastrering? :)
Nu lyckades jag få upp lillpojken iallafall, vilket gick rätt bra. Honom har jag kvar då han går att hantera. Han andra får jag se hur det blir ned.
Tja, bevisligen finns det ju knäppa personer som tycker att det är värt att ge bitande råttor en chans (typ jag). Jag hade gärna hjälpt TS med hennes råttor också, men tyvärr är de fel kön och jag vill inte riskera tjuvparningar helst med ostabila individer.
Att flytta så pass lättstressade råttor som dessa individer verkar vara fram och tillbaka i syfte att rehabilitera är jag också tveksam till. Jag är till och med tveksam till att Iso (min bitråtta som jag hittills kunnat hantera utan att bli biten) inte skulle kunna bita någon annan så vissa råttor blir nog aldrig helt rehabiliterade.
I övrigt håller jag inte heller med om att man inte ska använda handskar. Självklart kan det innebära att råttan blir rädd för det främmande elementet men tydligen är råttan inte trygg med att bli hanterad oavsett så. Och om det är vad som krävs för att ägaren ska klara av att hantera sitt djur utan att vara livrädd så tycker jag fördelarna överväger risken.
Vill också tillägga att jag inte tycker att TS ska klandra sig själv. Nu känner jag såklart inte dig men utifrån din text och dina inlägg på i fokus får man åtminstone intrycket av att du bryr dig mycket om dina djur och verkligen anstränger dig. Tyvärr blir det trots det ibland fel och eftersom detta är djur från djuraffär ökar ju också risken marknant. Tycker du verkar göra det bästa utifrån en dålig situation, att skylla det på dig själv gör inget bättre för någon av er.
#67 Go knäppisar ;) Tack för att du iallafall ville hjälpa råttorna, men förstår att det kan bli lite jobbigt med olika kön och så. Ja, det är ju bättre att försöka med handskar än ingen anledning alls, så jag får nog ge det en chans till då. Åh, vad snällt sagt! Det stämmer att jag bryr mig om mina djur och verkligen anstränger mig för deras skull.
Det här funkar inte, jag tror jag måste lämna tillbaka dem :'( Och jag känner mig så himla skyldig, även fast det inte är mitt fel. Jag ville ju bara att han skulle få en chans och bli räddad från att bli ormmat, men det visade sig vara ett dumt val. Fast alla borde egentligen få en chans, vilket han fick. Nu undrar jag bara en sista gång om någon vänlig själ skulle kunna tänka sig att ta över dem, även fast en är elak. Kanske han kan få en chans till?
Hur gick det? jag har precis samma problem:(
Gick inte bra så vi var tvugna att lämna tillbaka honom :( Nu har jag en annan råtta som är väldigt go :)