Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 520 ggr
Alenzi
3

[OT] Skatt m.m.

Den här tråden är en fortsättning på en diskussion som påbörjades i Cederins bannertråd!

Tidigare inlägg:

2013-02-21 14:06#1 skrivetav Alenzi 

Av ren nyfikenhet, hur mycket betalar man i skatt på tjänster som utförs som hobbyverksamhet? För jag antar att det är vad det här klassas som? 

0 Bra inlägg | Anmäl

2013-02-21 14:16#2 skrivetav Sara FE 

#1 Om man går med vinst 25%, och så tillkommer egenavgifter. Drar man in mer än 30.000/år tillkommer moms också. Här finns mer info.

1 Bra inlägg | Anmäl

2013-02-21 14:39#3 skrivetav Alenzi 

#2 Tack! Har läst lite på skatteverkets hemsida innan, men jag blev bara snurrig x)

EDIT: Skall man alltså betala in uppememot hälften av vinsten, även om det bara är hobbyverksamhet? TS, t.ex., får bara behålla 50 kr om hon säljer en banner?! Urk, vad snålt. 

0 Bra inlägg | Anmäl

2013-02-21 15:33#4 skrivetav Cederin 

Jag har faktiskt ingen aning, trodde att det bara gällde om man fick in mer än typ 10000 per år :S har målat och designat saker sedan jag var 14 (4 år) och sålt

0 Bra inlägg | Anmäl

2013-02-21 15:37#5 skrivetav zakaraa 

Man behöver väl bara skatta om man får in mer än 18'000kr/år väl?

0 Bra inlägg | Anmäl

2013-02-21 15:42#6 skrivetav Sara FE 

#3 Ja, fast de flesta hobbyverksamheter brukar inte gå så mycket plus. Ifall man drar in mycket bör man starta eget istället. Om man då har t ex ett konstnärligt företag kan man köra momsfritt, men jag tror tyvärr inte att bannerframställning kan ingå i det. Innan var jag registrerad med moms bara för att även kunna köra illustration, bortsett från ren konst. Blev dock drygt med alla momsregler, så jag struntade i illustrationsdelen och registrerade om till momsbefriat företag som enbart konstnär. Nu kan jag dock inte köpa momsfria prylar, men jag slipper nervsammanbrott. :)

0 Bra inlägg | Anmäl

2013-02-21 15:43#7 skrivetav Alenzi 

Enligt broschyren på skatteverket (som #2 länkade till) verkar det vara skatt från första kronan. Trodde faktiskt också det fanns en gräns. 
"I princip är alla inkomster från hobbyverksamheten
skattepliktiga."

0 Bra inlägg | Anmäl

2013-02-21 15:44#8 skrivetav Sara FE 

#4 #5 Om man inte har någon annan inkomst så gäller noggrundavdraget, ja.

0 Bra inlägg | Anmäl

2013-02-21 15:46#9 skrivetav Alenzi 

"Hobbyverksamhet är momsfri om omsättningen inte överstiger 30 000 kronor." 
http://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinkomst/inkomster/torgmarknadshandel.4.18e1b10334ebe8bc80003665.html

Kanske är det vi har blandat ihop det med?
Förlåt, TS, nu har din tråd spårat ur på grund av min fråga :( Vi kanske skall starta en ny?

0 Bra inlägg | Anmäl

2013-02-21 15:50#10 skrivetav Sara FE 

#9 Man behöver bara betala moms när man kommer upp till över 30.000, men skatt behöver man (vad jag förstår det som) bara betala över grundavdraget, om man inte har någon annan inkomst (t ex anställning) vid sidan av, då grundavdraget kanske dras där. 

Edit: Ja, ber om ursäkt TS! 

0 Bra inlägg | Anmäl

2013-02-21 16:39#11 skrivetav Cederin 

Inga problem, bara det inte blir mer OT nu :)

0 Bra inlägg | Anmäl

2013-02-21 16:50#12 skrivetav zickan 

Slänger bara in en lite önskan. Skapa gärna en ny tråd om detta med skatt, moms osv. Är säker många som intresserar sig för en sådan diskussion och har en del frågor.

Zickans.com 
Värd på Exotiskadjur 
Medarbetare på Djurtransport, Burfåglar, Råttor.

"If you greatly desire something, have the guts to stake everything on obtaining it"

1 Bra inlägg | Anmäl

Zakaraa
1

Okej så vi har kommit fram till att har man Inte jobb så är det en årsinkomst under 18'900kr som man slipper betala skatt för. Stämmer det?

Om man har jobb då, hur går det till då? Fattar 0 av skatteverkets texter, precis som juridisk svenska är det inte Svenska, hah!

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Alenzi
0

Man måste nog deklarera hobbyinkomsten i vilket fall som, om totala inkomsten överstiger den där gränsen får man väl en extra räkning.. Tänker jag? :S

Zakaraa
0

#2 man deklarerar väl egentligen All inkomst man har? Oavsett om det är hobby eller arbete?

Är ganska ny med allt vad skatt och deklarationer har att göra med då jag bara varit myndig i snart 3 år så jag har ingen koll alls, så vad bara något jag fått för mig :P

deeremf
0

#3 nej du behöver inte deklarera om det är mindre än 12 500 kr

deeremf
0

#3 nej vänta, man ska deklarera men behöver inte skatta.

deeremf
0

men istället för att sitta och diskutera skatter osv är det bästa kanske att hämta den oranga blanketten hos skatteverket.

Alenzi
0

#3 Jo precis :) Men många tänker nog inte på att deklarera även hobbyinkomsten eftersom det är just en hobby. Jag skulle lätt kunna missa det i alla fall.

#6 Det är väl jättebra att kunna diskutera om man tycker det hela är lite krångligt :)

Zakaraa
0

#4, #5 haha hur ska du ha det 😉🙂
Har för mig att jag fick hem ett deklarationsbrev förut (bra minne) trots att jag inte har någon inkomst (utöver studiebidrag)

Mjo, när det väl är dags att ha någon typ av inkomst så är det nog det man bör göra, men under tiden är det bara intressant att diskutera om sånt :P

deeremf
0

#7 det såklart :P

Annars kan man ju prata med de på Skatteverket, men inte räkna med att de kan allt, de var tvungna att ringa fyra personer innan de kom fram till något när jag var där. 

#8 Kollade i blanketten jag tog på SV som hette Hobbyverksamhet :P

Där stod det:

Du ska deklarera hobbyverksamhet på blankett T2 (SKV 2051) Varje hobbyverksamhet deklareras på egen blankett. Du behöver inte deklarera en hobbyverksamhet som utvisar underskott. (sådan som min) Även om du inte deklarerar hobbyverksamhet ska du spara anteckningar kvitton m.m

Alenzi
0

#9 Det såg jag också någonstans, att man skulle kunna dokumentera vinst & förlust i ett antal år efteråt (sju?)

deeremf
0

tror du menar Anteckningsskyldigheten:

Du är skyldig att spara anteckningar, räkningar, kvitton m.m på ett sådant sätt att du har kontroll av deklarationen är möjlig. Handlingarna bör bevaras under minst sju år efter inkomståret. Även om hobbyverksamheten utvisar underskott, som du ju inte behöver deklarera, måste du spara underlaget. Detta för att du ska kunna göra avdrag för underskottet något av de ferm följande åren.

Lancia
0

Bara för mig som tankarna genast går till alla dessa "hobbygrossister"? "Familjen" på Östermalm är ett exempel. Dom lär ju dra in en hel del och skattar garanterat inte.