Huskurer
Hej :)
Undrar om någon som har några bra tips på bra huskurer mot rossel?
Har hört att man kan ge té med honung och vitlök. Så än så länge har hon fått té med honung.
Finns det några fler bra huskurer?
Tacksam för svar :)
Kram

Om man ska ge råttorna te så ska man ge dem rött te, kan väl vara värt att tillägga:)
Ger henne Rooibos* té :)
Rött te/roiboost utan … tein om jag inte mins fel?
Kan ges som det är, eller med honung och/eller vitlök
Kollodialt silver, Kan jang eller enchinagard. Har även hört ifrån uppfödare som skrivit här inne att det är okej och ge esperitox.
Uv lampa man har till reptiler och/eller en värmelampa om man har det liggande. Extra bäddmaterial i buren så de kan mysa in sig rejält.
Men glöm inte tänka på att ge en nyttig och hälsosam kost med mycket vitaminer och mineraler. Även det kan hjälpa.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Tack :)
Vicks salva (den där på burk) kan man smeta på runt buren, mentholångorna hjälper råttan att andas bättre. Ett tips jag har fått från en vet. Kanjang i dricksvattnet (mycket omtyckt av rådisarna). Jag tillsätter extra vitaminer i dricksvattnet nu när det är snörvligt på vintern. Mkt frukt o grönsaker till den vanliga maten.
#5 Vad är det för vitaminer du droppar i vattnet? Vart köper man det?
#5 finns det inte en risk att de slickar i sig då? Det är ju inte bra att få i sig Vicks?
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
#6 Dessa droppar heter "Allvitamin för Smågnagare" köpte den på Naturnära i Gbg, 50,-.. de sa oxå att flaskan ska vara färgad eller inte få dagsljus på sig, alltså UV. Annars håller det fint, smakar tydligen gott..den vattenflaskan går åt rätt så fort.
#7 Du ska smörja på utsidan på buren vid kanten, inte inuti. 😉
#8 Okej, undra vart jag skulle kunna smörja någonstans utan att råttorna kommer åt, haha de små monstren 😘 :)
#9 Men du kan ju faktiskt ge den sjuke halstabletter ibland, råttor älskar menthol..
#10 Va? Halstabletter till råttor? Känns lite väl starkt ändå?
Fast halstabletter och Vicks är ju skilda saker, Vicks är ju inte meningen att man ska äta vilket halstabletter är. Så att de får i sig vicks är ju inte bra, inte för att jag tror att halstabletter är det heller, så starka och mycket socker de innehåller.
#11 Jag skrev ibland. Har du en råtta som är slemmig o täppt, skadar det inte med en halstablett, man behöver ju inte ge den starkaste sorten, socker är slemlösande vilket är bra att ge en tid när råttan är sjuk, den får energi och hjälp att bli av med slemmet, och mentholen är luftrörsvidgande dessutom.
För att få en varelse att kunna andas är alla hjälpmedel tillåtna. Hade halstabletter varit farligt skulle många av mina råttor ha dött för längesedan..
Ett tips jag fick av en av mina råttköpare som är läkare var att har du astmaspray hemma kan du dutta korn på den täppta råttans nos, så att den andas in dem, det kan hjälpa vid akuta fall. Enligt hennes egna erfarenhet.
#12 Okej, jag har tack och lov aldrig haft en råtta som har haft svårt att andas så jag ska inte säga så mycket :P
Smart med astmaspray, typiskt att jag bara har inhalator, suck :c
Tack för alla tips :)
Såg dock idag att Vilda har blod därnere precis som Luna hade, när hon hade livmoderinflammation..
Vilda får nu antibiotika, en vecka (ringde veterinären och hon sa en vecka) Testar det med även té och ångbad.
silverorm - Vad är det för halstabletter du skriver om? Kanske värt att testa då 2 av mina tjejer är lite snuviga :)
#15 Kanolds Eucalyptus menthol är omtyckta (får fint plats i deras munnar oxå..) Vicks Honey fresh har de fått några gånger. Extra Starka med socker, har varit poppis här med. De knaprar i sig så mycket de behöver, nu har jag väldigt många råttor så vill man inte ge en hel kan man ju dela på den. Du kommer snart att märka vad de gillar, råttor har god smak. 🙂
Tass! Skulle vara jätte kul om någon kunde skriva ihop dessa saker i ett inlägg tycker jag :) Fått massa bra tips men blir lite jobbigt att läsa alla kommentarer :P och kanske skriva för och nackdelar på de olika sakerna :) bara ett litet önskemål och förslag för jag tror det är många som skulle ha nytta av detta speciellt nya råttägare :)
Hade kunna vara bra om man hade en "huskur" lista på sajten som en artikel! :)
#16 Tack så mycket! :P