Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 544 ggr
kingston&charlie
0

Chilli bits! hjälp

Min ena råtta på ca 3 månader började för några veckor sedan att bitas när han var inne i buren. Om man stack in handen så högg han. Nu har han även börjat bitas utanför buren ex när man ska plocka upp honom och han inte vill. Hur ska vi bli av med detta? SNÄLLA HJÄLP! :O

ElinGomezOscar
0

Hej !

Jag är inget proffs med råttor men jag har två egna .

Ett tips är att dom kanske vill ha något att bita på , köp in gnagarpinnar som finns i djuraffären och pröva .

Eller så är dom helt enkelt hungriga .

Kutirai
0

Min första intution är att du borde kolla om han har ont någonstans och vill förhindra att bli upplockad.

Du beskriver att han "hugger." Går det hål? Beskriv lite mer hur råttans kroppsspråk ser ut när han gör det, om han kommer från djuraffär etc.

En råtta som är vänligt sinnad och nyfiket smakar på fingrar är helt naturlig, medan ett beteende som inkluderar hugg som resulterar i hål på hud och/eller att råttan visar upp ett aggressivt kroppspråk inte är naturligt.

Jag har dock mött många yngre råttisar som känner lätt med tänderna för att provsmaka, vilket jag nästan tycker känns lite mysigt. 😇

kingston&charlie
0

Han biter så det går hål. När han är i buren är han hur nyfiken som helst och vill gärna komma ut. Men när man lyfter upp honom eller sticker in  handen i buren så biter han så det går hål. Han verkar inta ha ont någonstans då man kan hålla i honom utan problem när han väl är i famnen. Han är köpt från en seriös uppfödare och hans bror är inte så. Han visar inga tecken på aggretion eller rädsla utan biter när han inte vill bli upplockad gissar jag? :)

darkness
0

Ger han några varningstecken eller hugger han direkt?

// Stephanie och hårbollarna Oskyldig

kingston&charlie
0

#4 han hugger direkt :(

Kutirai
0

Stor eloge till dig som valde att välja råttor från en uppfödare, där du har bättre översikt över råttans bakrund.
Dock förhindrar inte det att det ibland slår slint i råttors psyken. Att hugga efter fingrar, helt oprovocerat är inte naturligt.

Ta kontakt med råttuppfödaren och förklara läget. Kolla om personen har några specifika tips till dig, eller om det anses lönlöst - kan ta tillbaka råttpojken.

Lycka till! :-)

kingston&charlie
0

Okej tack :) men det konstiga är att han är jätte anäll när han väl är uppe i famnenoch han knastrar som sjutton! man vill ju inte ge bort sin bebis :(