Vibbrerande råttor
Hej. Ibland när jag har mina råttor uppe så "vibbrerar" dom. Varför gör dom så?
Dom löper 

Mvh Stephanie 

Det gör ju mina råtter med ju, va äckligt!

Vad är det för äckligt med det? 
var inte jag som skrev de:S
Det är inte för att de gnisslar med sina tänder? Det kan göra så de vibrerar.
jo kanse
min ena tjej vibrerade förut. trodde det var som en rysning men hon kanske löpte då? när börjar det hända sånt för råttor? mina råttor är lite över 12 veckor nu.
Jag försökte filma det nån gång, men med en vanlig digitalkamera blev det svårt att se något.
ååh så skönt det är såg ut :D
fast min vibbrerade utan att jag gjorde någonting på henne.

Min systers råtta vibbrerar som ingen annan. Ibland räcker det att bara nudda hennes rygg så vibbrerar hon till max! ser väldigt skoj ut:P annars är det bara en råtta här hemma som vibbrerar ibland^^
okej kanske är rätt normalt då :D fast jag har aldrig sett det förut på någon av mina råttor

Jaha, jag trodde det var för att dom var rädda eller nått? har inte haft mina så länge.

Råttor kan darra/skaka av rädlsa också.
hmm tror inte att hon darrade av rädsla. hon kommer ju fram till mig nästan hela tiden och utforskar och klänger på mig :D var kanske bara en vanlig rysning. kan ju vi människor också få ibland

kan det inte vara liknande vibrationer somnär katter spinner? ser ju ut på filmen som att råttan njuter =D
När Ichi vibrerar svankar hon som tusan och trycker upp sitt kön i näsan på en :) Svårt att tolka som något annat än lust i just det fallet 

#15: Katter spinner för att visa att dom är fredliga, och inte för att dom myser, som dom flesta tror.

#8 Jäklar vad hon vibrerar.. ^^, Sååå söt råtta by the way..

#8 det vibbrerandet är inget om man jämför med syrrans råtta lilith. om man nuddar hennes rygg så står hon och vibbar tills man tar bort handen. ser väldigt kul ut^^

#17: Katter kan även spinna om de är skärckslagna, har riktigt ont, eller liknande. Kan vara (väldigt) bra att veta.

#20: Alltså för att visa att dom är skadade eller liknande, och att dom inte vill ha bråk…

"Varför katter spinner
Varför katter kan spinna är fortfarande inte helt fastställt, men det finns olika teorier om hur katten får fram det spinnande ljudet. En teori är att katten åstadkommer sitt spinnande via nervpulser till muskulaturen i svalget och buken. Spinnandet är ett medfött beteende och hur benägen en katt är att spinna anses gå i arv.
Den vanligaste orsaken till att katter spinner är att de mår bra. Spinnandet uttrycker kattens behov av social kontakt med ägaren. Det kan också vara en del av kommunikationen mellan en katthona och hennes ungar. Viktigt att veta är att katter även kan spinna när de är riktigt rädda eller har mycket ont. Då använder katter spinnandet för att lugna ner sig själva."
Citerat från www.katterian.se; ingen aning om hur deras information i övrigt är, men den biten är iaf det jag ville få fram. Inte bara för att undvika bråk, nej.

Angående spinnande, vibrerande, tassdarr och människoskratt och gråt tror jag det handlar mkt om starka känslor.. vi kan ju skratta när vi är ledsna och när vi är glada och när vi är rädda. Samma sak med gråt.
Ofta skrattar man när en fara är över. Forskare tror att det är det ursprungliga skrattet hos människan. "faran är över- skrattet". För att visa sina nära att faran är över skrattar vi. Och vi skrattar och ler extra mycket när vi vill visa oss vara fredliga. En människa blir extra benägen att skratta när vi befinner oss i närheten av någon vi har respekt för. Lite rövslickande sådär.. Nu har ju inte katter samma slags hierarki som oss så det är himla svårt att jämföra mellan djur.
Möss har ju sitt tassdarr. Det ligger säkert inte heller långt ifrån. Och råttor säger man ju kan skratta så de är säkert väldigt känslosamma djur som har stort behov av att visa det för sina artfränder liksom katter och människor. Men de här beteenderna är väl förmodligen mycket mer komplexa än så. INtressant sm sjutton iaf!
Råttan ser iaf verkligen ut att gilla att bli klappad. Ser jag inte lite vift på öronen också? :P
Älskar mina stora små vänner..
Löper låter så oproffsigt, för mig handlar det om brunst. När de vibbrerar med öronen och putar med rumpan är det brunst. Ryser de till i hela kroppen så är det nog en vanlig rysning som vi människor också kan få.
jag tycker löper låter bättre, vilket som är rätt vet jag inte.. men katter och hundar löper, hästar och kor brunstar (t ex).. därför tycker jag att löp passar råttor bättre :P
När vi ändå märker ord; att använda ordet gravid i djursammanhang låter märkligt, dräktig är bättre. :P (vet inte hur många ggr jag har läst just att någons råtta är gravid :D)

vet inte om det är samma sak med möss som med råttor men möss vibrerar i handen när dom trivs….

aha, kanske är så.. :) mina vibbrerar ibland när jag tar upp dom från buren, någon som vet vad det beror på?

Kan inte en råtta vibrera om den njuter av att bara vara uppe hos sin ägare, typ modell tassdarr?

#17: min katt spinner även när hon ska busa och tugga på händerna. och då är hon inte så fredlig ;D

#29 Nä då skrämmer hon skiten ur en
fast hon är så söt

min råtta gör de när han ska sova

råttorna vibrerar när dom trivs.. åke vibrerar så fort han ligger i min hand o håller på somna 
Min råtta Barbro som jag hade förr (R.I.P) höll också på och vibbrerade, hon spände hela kroppen å vibbrerade som en tok om man kom åt henne eller skulle lyfta upp henne ibland, och hon löpte, hon juckade på min andra råtta Ulla med :P Men vibbrerandet kom i peroider

alla mina råttor (2 honor o 1 hane) vibrerar när ja håller i dom o trivs