springboll.
jag har en sån där boll som man sätter råttan i och då kan hon springa runt i köket när ja lagar mat och ja vet alltid var hon är. mycke händigt och hon älskar de.
Jag tror att hon skulle uppskatta att springa lös ännu mer, mycket mer spännande! :)
En sån där boll du pratar om är så vitt jag vet anpassad för hamstrar och alldeles för liten för råttor. När råttan springer i bollen böjer den ryggen och svansen i en onaturlig ställning vilket kan leda till ryggproblem och smärtor. Detsamma gäller med hjul. Att låta råttorna springa lösa men i ett råttsäkrat utrymme är mycket roligare och hälsosammare. Då får man dessutom en helt annan kontakt med dom och man kan busa och hålla på med dom massor. :D

självklart springer hon fritt också. men de är bra att ha när man inte kan titta va hon göra hela tiden.som när ja sitter här eller sitter och syr. då vet ja att hon inte springer runt och gör en massa busigheter. på sommaren har hon utebur också.. hon är ute iaf nån timme om dagen när vädret tillåter så.
Fast blir inte det väldigt förvirrande för råttan? Råttor ser ju gördåligt och i en boll kan de ju inte känna sig fram, hörseln och lukten lär ju bli aningen "förvridet" eller hur man ska säga…
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
såna där skadar ryggen på råttorna. uppfödaren och domaren Råtz dömde en utställning där de hade råttor som använt såna och råttorna hade mycket riktigt fått problem med rygg och muskulator. det blir en totalt olämplig springställning så kassera din boll och råttsäkra istället. För att man ska ha såna ska en råtta kunna springa helt rakt med både kropp och svans och så stora saker finns inte.
föresten, du skriver om en råtta, har hon ingen kompis? hur kommer det sig?
/Gia-Bokfrossa
http://bokfrossa.wordpress.com/

jo ja har två. vet att man inte ska ha en.. vill ju inte ha en ledsenråtta. jag har läst va ni skrivit och lite till. tror ja ska skippa bollen. den värkar inte då bra för mina töser..
vill ju inte att dom ska må dåligt. men dom verkade tycka de va kul men man kan ju ha fel. tack för svaren iaf. dom får springa fritt i fortsättningen de verkar dom må bättre av..

/Gia-Bokfrossa
Fast jag skulle inte slänga bollen om jag vore du. Skulle snarare hänga upp den på burväggen, så har de ett litet krypin där :D
Har själv haft några gamla hamsterhjul liggande från när jag hade hamster och det blev väldigt populära sovplatser när de sattes fast så de inte kunde snurra och hängdes upp i buren :)
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

läckert. ^^

vad bra att du tog det så bra när många skrev att bollen var dålig för råttorna. vissa personer blir sura…
Oj, va bra att man fick veta detta :O Jag har vart inne på att köpa en sån, men nu när jag vet att det inte är bra så ska jag inte göra det :)
Jag är väldigt skeptisk till motionsbollar, hjul o allt vad det heter.. Självklart lär djuret uppskatta mer att springa fritt! Mkt nyttigare, o så kan de undersöka en massa olika saker också, enligt mig, mycket bätte än alla tillgjorda motions"leksaker" i världen :) Men kul att din råtta gillar det ;) Mina skulle verkligen inte göra det :P
Är allt som är gjort för illrar också dåligt? En sådan där motionsboll för iller är 33 cm i diameter.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

#12 om du menar om ett illerspringhjul/boll funkar för en råtta så är nog svaret nej. tror det var Bellona (eller Cosmonita, sorry om jag blandar hop er)som räknade ut att ett hjul som skulle vara tillräckligt stort för en råtta måste vara 50 cm i diameter för att råttan inte ska riskera skador. Menar du om en motionsboll för iller är dåligt för illrar så har jag tyvärr ingen aning lol.
Detta riktar sig till alla: men för övrigt har jag svårt att förstå varför man överhuvudtaget funderar på hjul/bollar. Råttors intelligens är så hög att det finns ju tusen andra saker man kan göra med dom för att stimulera både mentalt och fysiskt.
Jag kan ingenting om hamstrar marsvin mm och för dom kanske hjul/bollar är bra men i mina människoögon så ser det hemskt ut med ett djur som fanatiskt springer runt runt.
#13, precis min mening :) Finns ju huuuur många olika sätt som helst för att aktivera en råtta, utan konstiga hjul o bollar.. Gömma godis i en toapappersrulle, majs/ärtor i vattenbad, duscha/bada den om den gillar det, "brottas" med den om den vill det, ja listan kan göras lång.. :)
de finns stora bollar nu till råttor de e skoj tycker ena min råtta

#15: Oh wow, har det kommit ut springbollar som är 80 cm i diameter? 

ville bara säga att råttor inte ska springa i hjul för rätt som de är så kan dom bryta ryggen o de vill man ju inte.

eh jag har en fråga eftersom jag har märkt att min råtta inte springer i sitt hjul längre, och då är det alltså ett tränings hjul.
kan det inte bli så att de blir för små efter ett tag? för hon hukar ju med ryggen när hon står i den också.
#13 Det var nog jag förut som sagt det men 50cm i diameter räcker inte heller. Jag har tidigare sagt att ett hjul nog skulle behöva vara ca 80cm. Kanske ska förklara hur jag resonerat mig till det.
Jag har aldrig mätt en råtta och mina sover så jag vill inte väcka dem och mäta hur långa mina är men står lite överallt att de kan bli 40-50cm långa så vi utgår från det nu.
Men eftersom djuren inte springer där uppe där hjulet är som störst så skulle det behöva vara ännu större än råttans längd för att råttan skulle kunna springa rakt där nere med både kropp och svans. Ganska mycket större. Som jag sagt någon gång tidigare så skulle ett sånt hjul förmodligen behöva vara ca 80cm i diameter för att en råtta ska kunna springa hyffsat rakt. Kanske/förmodligen större ändå?
#18 Alla hjul som finns i handeln, iaf sverige, är alldeles för små för råttor. En råtta ska kunna springa helt rakt med både kropp och svans och såna stora hjul finns inte vad jag sett. Det gäller både hjul och springboll. Ett sånt stort hjul som skulle krävas skulle inte ens få plats i de flesta burar. Råttor ska inte ha sånt och de behöver det inte heller. De är lätta att stimulera på mer naturliga sätt.
/Gia-Bokfrossa