Hanråttsflock - många=bra?
Hej!
Jag funderar på att ha en liten flock på 4 st hanråttor som kommer från samma kull (min kull). De kommer att bo i en Furet XL.
Men då undrar jag:
Om det blir jobbigt för råttorna att dom är så många eller tycker dom bara om att vara många?
Kommer det bli bråk mellan dom lätt då?
Det verkar som om vissa av dom redan har kommit in i deras tonårsperiod (de är 3 ½ mån) eftersom att de bråkar (vänder ner varandra på ryggen) och ibland försöker de para sig med varandra. De har också väldigt mycket spring i benen när de är utanför buren.
Vad har ni för erfarenheter av flockar?
♥ Fingal ♥ Silver ♥ Tay ♥ Urchin ♥ Ceder ♥ Juniper ♥Besök gärna min fotoblogg på rattien.weebly.com!
Jag hade 4 bröder ihop, dock är dom bara 2 nu. Men de funkade kanon bra och råttor är ju flock djur å trivs mycket bättre när de är en flock. När dom vänder varandra på ryggen kan ju vara lek eller dominans, för att visa vem som bestämmer, beror på hur allvarligt de är.
Men mina gjorde de aldrig..
Mycket energi har alla ungar å de kanske lugnar sig runt 1 år åldern om inte ängre :P
Hänger mycket på kemin mellan djuren och hur bra flock känsla de har. Jag Körde 17 hanar i en bur utan minsta problem. Så sjukt bra flock. Nu är det 5-7 som fungerar.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Jag har 5 pojkar (3 1½ och 2 typ 6 månader) som funkar jättebra tillsammans. :)
Det handlar som Zickan säger mest på kemin och hur råttorna kommer överens. :)
jag har tre grabbar på två av dom är 5 mån o nykomligen 6 mån. Dom andra två är bröder. Men en utav dom (ludde) har blivit en riktig elaking om man säg så. Arg mot båda killarna och mig.. väldigt olikt han ;/ tom bitit mig 2 gg. Aldrig gjort det förut. Men det kanske är bara en period han går igenom just nu? Han va ju hur go som hellst innan så får hoppas att han blir likadan igen :)
Okej, tack för alla svaren! :)
Men när kommer råttorna in i sin tonårsperiod?
♥ Fingal ♥ Silver ♥ Tay ♥ Urchin ♥ Ceder ♥ Juniper ♥Besök gärna min fotoblogg på rattien.weebly.com!
Sen beror det oxå på hur stor bur du har, alla råttorna ska kunna ha "sin" plats och kunna få egen tid. Mina hanar hålls till antalet mellan 9-15 st utan problem, men så har de gott om plats med. Har noterat att ju större flock desto fler ledarhanar finns det som håller koll på att alla sköter sig, för egentligen vill de inte ha bråk, jobbigt jue..
Att dessutom hålla lite blandade åldrar är ännu bättre, från gammelgubbar till små sketungar. Finns inget gulligare än när en liten glintott söker god sömn hos en "farfar". 
#6 Jag har en furet XL så den ska dom nog få plats i. :)
Ja, det är så sött ju! ^^