Honor vs hanar
Jag och min sambo ska möjligen utöka vår familj med två råttor. Min fråga är vad gillar ni med era han råttor respektive hon råttor. Vilka är "bäst"? Vet att man inte kan säga så men vad tycker ni PERSONLIGEN, måste ju finnas en anledning till att ni har honor eller hanar.
Funderar på honor
Jag har honor men jag vill ha hanar, är överkänslig mot hanar vilket gör att jag inte kan ha några. Hanar passat min livsstil bättre just då de är lugnare. Tjejerna mina är mycket mer pigga och alerta, men jag skulle aldrig byta bort dem.
Vill endast ha hanar för de passar min livssituation bättre, men jag gillar honor lika mycket oavsett, bara det att de är lite För pigga nu när det är studier på fulltid som gäller.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Jag har honor, var helt inne på hanspåret först men när jag fick se dessa myshögar till brudar ville jag bara ha dem, sen så var det ju också en fördel att de inte luktar så mycket, skulle dock vilja ha en hane för de är stora o mysiga =) Dessa brudar ska ju vara överallt och ingenstans samtidigt ;) Men det är också kul, man har inte en lugn stund =)
Jag skulle nog aldrig kunna välja. Båda är underbara och "hemska" på sina sätt 
Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum
Otroligt svårt beslut :D
Hanar blir mycket större, och det är förstås mysigt. Honorna är överlag, men för all del inte alltid - vildare och hoppigare än hanarna, vad jag har märkt i alla fall.
Men ja … Jag tycker personligen att det luktar mer från hanarnas bur än från honornas, jag har tre av varje. Men vissa tycker tvärtom, så det kanske bara är individuellt hos råttorna 
Jag har bara haft honor. Jag valde det därför att jag har haft mycket djur innan som varit honor.
De var busiga när de var yngre och ville vara med överallt. Nu är de äldre och och mer gosiga och slöa. :P
Men jag saknar lite av den har ivern och entusiasmen som de hade när de var små. De stod i princip och hoppade upp och ner när man kom hem bara för att de ville ut på utflykt.
Just det här "jobbiga" som andra beskriver med honor är det som jag gillar. Vill man ha en mysig filmkväll kanske hanar är bättre. Vill man ha en bus-och-lek kväll är honor bättre.
Men det som jag trodde när jag läste om skillnaden mellan honor och hanar framstod som att honor är mindre lojala, tama och mer självständiga. Men oavsett hur mycket de än har att göra, så kommer de alltid fram emellan åt och tittar till en. De vill kanske ha två klappar sen är viktigare saker på G. Men det roligaste är så klart när matte/husse är med på dessa "viktiga" saker.
Det var bara några tankar jag hade. Kanske blev lite luddigt svar. :)
jag har både honor och hanar.
vet egentligen inte vilken av könen som är ''bäst''
men honorna är ju lite mer aktiva än hanarna, dom vill springa runt och aldrig sitta still väldigt sociala också. Hanarna är mer åt de lugna hållet, men endå väldigt sociala. Dom vill ha mer kropps kontakt än vad honorna vill. Dom kan t.om lägga sig på knäet och bli kliade medans honorna springer runt runt runt tills dom blir less och hoppar själv in i bure :p
Men jaa, hanarna är nog bäst på att gosa och honorna är bäst på att springa runt :)
Hmm då kanske hanar passar bättre då jag gillar att mysa och kela med djur, tack för hjälpen alla =)