Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 3302 ggr
Smullis
0

För stor bur?

Konstig fråga men, kan en bur bli för stor? :P Har en tom bur hemma som är 4 kvm och 2,2 meter hög. Funderar på att ha råttor i den, men vill inte ha fler än 3 st. Kan det bli förvirrande för dem att ha en så stor bur eller är det bara bra?

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Omie91
0

Som jag förstår det kan inte en bur vara för stor egentligen. Det enda "problemet" är väl att inreda buren så det inte är en för stor fallhöjd för dem, men med mycket hängmattor och hyllor ska det nog gå fint :)

"Religion is our first and worst attempt to make sense of things"
- Christopher Hitchens

“We keep on being told that religion, whatever its imperfections, at least instills morality. On every side, there is conclusive evidence that the contrary is the case and that faith causes people to be more mean, more selfish, and perhaps above all, more stupid.”
Christopher Hitchens

Smullis
0

Om man har ett tjockt lager mjukt strö på marken då? Tänker ju ha mycket saker i buren osv :) Men då funkar det alltså! Bra! :)

Omie91
0

Det hade jag nog haft även om inte buren var sådär hög :) men var noga med bottenströet så det inte är sågspån eller något med ohyra i. Jag själv använder Toa-lätt efter att ha blivit rekommenderad detta :)

- Christopher Hitchens

“We keep on being told that religion, whatever its imperfections, at least instills morality. On every side, there is conclusive evidence that the contrary is the case and that faith causes people to be more mean, more selfish, and perhaps above all, more stupid.”
Christopher Hitchens

hus-musen
0

finns inget som heter för stor bur ;) Mina skulle älska en sån!
Men för fallhöjden så behöver du dela av buren med tex hängmattor, de kan slå sig illa om de ramlar.

Qui dormit, non peccat

Smullis
0

#3 Okej, men toa-lätt är väl rätt hårt va? :)

#4 Nej det förstås ;) Men eftersom jag inte vill ha för många råttor så tänkte jag att det kanske kunde bli förvirrande eller något ^^ Hur menar du? :) Ska jag köpa en jättefilt och sätta som en enda stor hängmatta?

Omie91
0

Jo, det är det ju men det är bra som bottenmaterial. Jag tror mer på att hänga upp massor av hängmattor i olika nivåer så att om de faller fångar hängmattorna dem :) Då slipper du tänka på mjukt och hårt bottenmaterial.
Hängmattor brukar vara älskat av råttor, så tror inte man kan ha för många av dem heller :)

- Christopher Hitchens

Christopher Hitchens

dyoxide
3

#5 Finns inget som heter för många råttor ;)

och åh… en sån bur… hade ju kunnat bo i den med råttorna! man kan inte få en bild, tro?

hus-musen
0

#5 En stor eller många mindre, beror ju på hur buren ser ut. Men helt klart minst en avdelning bör du ha, råttor är klantiga djur. Dessutom så är hängmattor uppskattade av råttor så de kommer nog gilla dem :)

Qui dormit, non peccat

Smullis
22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#7 Inte OskyldigFlört

Visst! Här är en bild!

fiiiyah
2

haha oj vilken stor en!  FörvånadFörvånad och min pappa trodde att jag skulle ha apor i min bur som jag byggde själv…… Oskyldig ni har inte planerat att flytta va? xD

Min blogg: fiiiyah.blogg.se

Här bor jag: stallstenvik.blogg.se

Varghund88
0

#9. O.O En sån hade jag inte tackat nej till… (inte för att den får plats hos mig XD )

[Taxie]
1

Jävlar vad stor bur, trodde först att jag såg fel xD Är den största buren jag sett inne :o

Fjordell
3

Ååååh, inte alls avundsjuk! Vill också ha en "Walk-in-cage" ;)

Smullis
0

#8 Okej, det ska jag ordna! :)

Sen undrar jag om jag skulle kunna få komma hem till någon med råttor för att hälsa på :) Har ALDRIG i hela mitt liv hållit i en råtta Skäms Har haft andra djur som gerbiler, kaniner osv. Har dock träffat flera råttor innan. Tänkte bara ifall någon kunde erbjuda sig :)

Smullis
0

Oj, tack för alla komplimanger xD Har nu vant mig vid en jättebur i mitt rum, så jag tycker inte längre att den är så vansinnigt stor x)

Så den är alltså inte "för" stor för bara 3 råttor?

Varghund88
0

#14. Du är välkommen hem till oss. Vi finns i Saltsjöbaden, Stockholm och har massa fina råttor av båda könen att gosa med *ler*

Smullis
0

Ligger Saltsjöbaden norrut eller söderut? :) Bor i Göteborg, glömde visst att säga det Skäms Men tack så mycket! :D Ska se om vi kanske ska till stockholm i Augusti, då kommer jag mer än gärna för att hälsa på!

Varghund88
0

#17. Det ligger typ sydöst. (;

Du är så välkommen då eller när som (:

Smullis
0

#18 Hehe okej!

Tack så mycket! Vad snällt! ;)

Smullis
0

Jag funderar, skulle råttorna hellre vilja vara i buren än med mig? Eftersom den är så rymlig och jag har stora planer för hur jag ska inreda så kanske de tycker att den är roligare än mig. Kan det bli så? Foten i munnen

Varghund88
1

#20. Inte om du köper goa råttor från en bra uppfödare. ;) De är alldeles för sociala och människorälskande för att vilja hänga i buren hela tiden. (det är i alla fall min erfarenhet av alla de råttungar vi köpt av uppfödare samt fött upp själva ;) )

Smullis
0

#21 Bra! Då är det bara att sätta igång med inredning! Den kommer säkert bli jättefin och stimulerande!

Sen undrar jag om råttorna kommer tokklättra omkring i buren tidigt på morgonen, för min säng är precis bredvid buren.

Varghund88
0

#22. Våra råttor har anpassat sitt dygn lite efter oss. De är mest aktiva på kvällen/natten. Tidigt på morgonen sover de i allmänhet men brukar vara igång en stund senare morgon för att sedan sova bort förmiddag/tidig eftermiddag och komma igång senare eftermiddag. De har anpassat sig efter vilka tider vi jobbar och brukar ge dem uppmärksamhet.

De flesta råttor brukar nog vara rätt nattaktiva men annars tror jag att det är ganska olika i olika hem *ler lite*

Smullis
0

#23 De kan sova till 10.00 eller något va? ;) Tänker mest på helger om sovmorgon önskas ^^

Undrar också om du har några bra tips på inredning! Uppskattas! :)

Hallonblad
0

#24 Våra sover normalt sett längre än så. Vaknar ungefär samtidigt som hunden (12-13 tiden) och gosar en liten stund med husse och matte. Sedan sover de till 19-20 tiden då de vaknar åter till liv och vill ha mat och kärlek. ;)

Öppnar man burluckan vaknar de naturligtvis också, oavsett tid på dygnet. ;)

Inreda en så stor bur… o_o *clueless* Err, massor med hängmattor? Jag skulle vara livrädd för fallskador. Massor, massor med hängmattor. Ge dem mycket klättermöjligheter, typ, bygga broar och liknande kors och tvärs. Köpa ett kattklätterträd och ställa in vore kanske kul? :) (Eller varför inte plantera ett träd? Jag vill ha en så stor bur!)

Har ärligt talat ingen aning om hur du ska utnyttja det enorma utrymmet i mitten? Men du kommer säkert på något. :)

Om livet ger dig en kattunge, låt den växa till en vacker katt.

Min hemsida - ta gärna en titt! Oskyldig

Smullis
0

#25 ännu bättre! :D Kan man inte dämpa fallen med ca 30 cm spån? Då kan de väl nästan inte skada sig? :) Hade tänkt massa hängmattor, hyllor, broar, rep, höga klätterhus, stegar, tunnlar/rör, osv. Blir det bra? :) kommer säkert bli dyrt.. Men lite hemmagjort får det bli också!

Lilith
1

Angående råttor som prasslar och klättrar omkring så vänjer en sig ganska snabbt.
Nu har jag haft råttor i ett par omgångar, men efter gång som det har varit tomt så har jag haft svårare att sova än med dem där :)

Haha, hade jag haft en sådan där bur hade jag inte behövt ha någon låda för råttgrejer som inte får plats i buren xD

Angående saker att inreda med: köp en billig stol på second hand och ställ in. Kan du sitta på men annars tror jag råttorna älskar att klättra runt på den också (mina gör det, även om jag inte kan ha den i buren).
Kattklätterställningar är som sagt en mycket bra idé också.

Smullis
0

#27 Du har nog rätt! Hade ett par gerbiler som ingen annan än jag kunde sova med. Förstod inte vad som var så jobbigt, men de klagades på att de lät..? :P Hehe, nej jag lär nog inte behöva någon låda för det xD Men hur ska man rengöra buren egentligen? x) Kan de klättra upp på stolar :O Trodde de var för "halkiga" :P Kattklätterställningar var en bra ide ja. Man kan ju ha två stora höga i mitten och göra en bro i mellan dem.

Lilith
0

Haha jag känner igen det där ^^

Hmm… Är träet lackat? För det lär kunna suga åt sig kiss (även om det lär ta tid med den där ytan :P).
Sedan, står buren direkt på golvet?

Även att lacka gallret kan hjälpa mycket när det gäller att hålla rent gallret då det lätt kan börja lukta kiss annars.

Mina brukar klättra på stolar. Jag har IKEAS billigaste trästolar. De sätter tassarna på varsin sida av stolsbenet och sedan "ålar" sig uppåt.
Rätt tufft faktiskt :)

"Kattklätterställningar var en bra ide ja. Man kan ju ha två stora höga i mitten och göra en bro i mellan dem."
Låter som en jättekul idé!

Smullis
0

#29 Nej, det är inte lackat, men det kan vi lätt ordna :) lacka galler? :P När bilden togs stod den på golvet, men nu är det en platta under. Coolt att de ålar sig sådär! Vet du om det dämpar ett fall från 2 meter med 30 cm spån på botten? Kommer råttan fortfarande att skada sig?

Lilith
0

Ja, det är flera som har lackat sina galler då det kan börja lukta lättare om det är ogalvaniserat (har jag för mig att det heter).
Har för mig att det är hammarlack folk brukar använda sig av, men tror att andra har bättre koll än jag.

Jag skulle fortfarande försöka begränsa fallet, då 2 meter blir mycket för en råtta. Så även om det inte är säkert att de skadar sig, så är nog risken ganska stor.

Smullis
0

#31 Okej! Tack så mycket för din hjälp!

DuBetMig
2

Har inte läst allt; Men jisses vilken bur! Typ lika stor som mitt badrum hah! :D

En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.

Lilith
0

Ingen orsak!
Har du fler frågor är det bara att fråga på, så finns det alltid någon som kan ge svar. :)

Och lägg gärna upp bilder senare när du är klar, så vi får titta hur det blev! :)

Smullis
2

#33 HAHA! :D Den buren är STÖRRE än vårar ena badrum! #34 Det är skönt att höra, tack för att ni är så hjälpsamma! ;) Absolut! Blir nog om kanske 2 månader eller något xD

Memris
4

Men med en sånhär härlig size skulle jag försöka inreda med möbler som är lätta att rengöra o som man inte är rädd om (bortskänkes grejer exempelvis) såsom bokhyllor, bänk, pallar, eller varför inte ytterligare en stor tjock pinne med grenar o grejer som man sen har hängmattor, repstegar etc mellan varandra.
IKEA har både billiga fleecefiltar & annat skoj (se kollagebilden).

Calypso & Nike
0

Smullis, jisses vilken stor bur de kommer att få :)

Behandla andra som du själv vill bli behandlad

Hallonblad
5

xD Kollade med burräknaren hur många råttor man kunde ha i en sån bur för skojs skull, och med största alternativet (60 dm3) blev det 155 råttor! (Dock "endast" 66 lagligen. Skrattande)

Dina tre kommer ha det kungligt i en sådan bur. Är verkligen superavis. ;)

Om livet ger dig en kattunge, låt den växa till en vacker katt.

Min hemsida - ta gärna en titt! Oskyldig

Smullis
0

#36 Ja, det blir nog bäst. Tack så mycket för tipsen!

#37 A ;)

#28 Nejmen guuud xD Hihi, ja, jag hoppas att de kommer trivas! :D

[Taxie]
0

Haha, när jag såg buren så tänkte jag 100 råttor i dendär xD Men man kanske kan bygga en bur i buren. Ta en gammal bokhylla/garderob och inreda med hyllor o hängmattor och en stege från buren så de kan springa fritt som i en lekhage. :) Och ha klätterträd o sånt :)

Varghund88
0

Kan inte låta bli att bli nyfiken; vad har ni haft i buren innan? För djur menar jag. (:

[Taxie]
0

epidJag kom på en till sak, om man kunde ha en stor skiva som täcker allt över dörren med hål så de kan klättra ner i hängmattor eller i rör till andra hyllor. :) Fast kom på nu att städningen blir lite knepig med att komma åt :(

Smullis
0

#40 Ja, det kan man ju faktiskt! :D

#41 En kinesisk ekorre bodde det där innan :) Väldigt hoppig, aldrig lugn. Så nu strävar jag efter något lungt djur. Därav råttpojkar :)

#42 Ja städningen blir ju ett problem :/ Men tack för idén! :D

dyoxide
0

#9 Oj herregud … En sån där hade jag VERKLIGEN inte sagt nej till!

Smullis
0

#44 :D

Gia91an
0

Min sambos kommentar: Oh herregud, går hon in och mockar med grep där som med hästar…

Smullis
1

#46 Svar till sambon: Nära på! :P

iluvkottar
0

Hej hur gick det med buren? Är den klar? :) Har du några bilder? är såå nyfiken!

Smullis
0

Äsch vi fick riva den :/ Blev inte bra till slut och det blev krångligt tyvärr. 

Dock ångrar jag mig nu.. Men gjort är gjort.

makkeosv
0

Hade du inte en ekorre i den buren?

Smullis
0

#50 Jo det hade jag 

iluvkottar
0

Men skaffade du råttor ändå i en annan bur alltså??? :)

kingston&charlie
0

Bara en liten fråga, har du byggt buren själv? :)

zickan
5

De älskar stort utrymme. Rena lyxen att ha så stort. Hade jag haft råd till större lght här i stan hade jag lätt kört på stort igen. Viktigaste är just att komma på massa inredning men även skydd mot fall från hög höjd.
Jag körde på den buren på bilden under ca 2 år till mina honor.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Smullis
0

#52 Ja :) Har dock lite planer på att bygga en ny stor bur, dock en smidigare version ;) #53 Jag och min pappa gjorde den tillsammans :) #54 Jo men precis, att ha inredning och fallskydd. Var det jag inte riktigt kände att jag kunde ordna. Hade ju varit ett jätteorojekt att fylla ut hela buren med rolig inredning. Sedan vet jag inte heller hur jag skulle kunna komma in i buren om saker och ting låg kors och tvärs. Din bur var perfek, inte i vägen och snygg och rolig :)

iluvkottar
0

Smullis vilken bur har du nu? 

#54 Började inte trä sakerna i buren lukta??

Zakaraa
0

#56 Lack, lack och åter lack ;)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Smullis
0

#56 En mindre, grå bur. Påminner om en furet tower, dock inte lika bred :)