Omplacering: Hane
Omplacering av råttan Nasse
födelsedatum: ca 6 månader gammal
färg, teckning o hårlag: svart vit
kön: Hane
kullstorlek vid födsel o vid avvänjning (4v): vet inte
faderns namn, födelsedatum, vikt: vet inte
moderns namn, födelsedatum, vikt: vet inte
syfte med parningen el om det är omplacering, anledning:
Omplaceras pga att jag har tagit mig vatten över huvudet med denna grabben. Han sitter hos mig på rehabilitering, så han slipper avlivas eller bli råttmat. Mitt tålamod tryter för snabbt.
Nasse behöver mer än vad jag orkar ge honom i dagsläget.
Han blev återlämnad till djuraffären eftersom "han är rabiat och bara hugger". Det visar sig att han är rädd för händer och inte har blivit hanterad alls under de månader ägaren har haft honom. Både butiksägaren och jag blev båda mycket ledsna över hur de behandlat honom. Alla råttor ur kullen har varit jättetrevliga… det vet vi eftersom butiksägaren inte gillar grossitråttorna särskillt bra, utan har sin egna privata uppfödning till butiken.
Hur råttan/råttorna är i karaktär, i flock etc
Han är rädd för händer, de ska man bita.
Går att klappa i början när man har honom ute innan han blir frustrerad, vilket han blir rätt så fort. Tränar klappning genom tröjan lite smått och tiden förlängs sakta och vid bra farmgång emellanåt ca. 30-60 sek i veckan.
har lyckats börja få honom efter mycket tålamod att gå ur buren själv via min arm till nacken och luvan där han känner sig trygg. Där knastrar han ofta och mycket.
De gånger han har blivit rädd och bitigt mig, så flyger han upp till luvan och nacken där han direkt knastrar. Där är det tryggt.
Det finns mycket att jobba på honom, men en stor fördel är hans nyfikenhet som lätt tar överhanden. Varav jag redan ser framsteg på honom, både stora och små, nu de 4 veckorna har har varit hos mig. och då har jag bara tagit ut honom ca 15 minuter en gång om dagen ca 5 dagar i veckan.
Flock: Han blev insatt hos butiksägaren i hennes flock, efter badning, när han kom till henne. Han reser ragg och gör både med ryggen mot de andra råttorna. Han är nyfiken på dem och går efter dem, men ska attakera dem.
Har inte testat att sätta honom med ungar än för att se om det fungerar, eftersom jag inte har tillgång till några i dagsläget.
Här är länken till det jag skrivit om honom här tidigare på råttor.ifokus:
pris och om råttorna är reg i SRS eller annan klubb: Inget pris, bara ett nytt bättre hem till Nasse önskas
ort där råttan/råttorna finns: Sölvesborg, Blekinge
telnr, epost och alternativa kontaktsätt (inte bara PM här på iFokus): lena@pusselbitar.se
Om annonsen ska vara låst eller ej: ej låst
Ta bort om man inte får skriva om man ej är intresserad.. MEN, varför inte avliva råttan och ge han som mat till nått annat djur och istället skaffa en annan stackars råtta som inte är aggressiv och som skulle bli mat..?
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

Alla råttor har väl rätt till att leva ett gott liv, bara för att denna lilla grabb haft otur med sin första familj så förtjänar han väl inte att avlivas om det finns möjlighet att rehabilitera? Resonerar du likadant kring alla djur #1?
Jag har för närvarande två ensamma hanar här hemma som jag jobbar med och jag vet precis hur mycket tålamod och engagemang det kräver. Jag har lyckats få ordning på så pass många råttor att jag aldrig längre skulle få för mig att döma ut någon råtta direkt.
Har du funderat på att kastrera honom #0? Det brukar ha väldigt god effekt.
#2 jag tycker bara inte att han låter frisk. & det finns en massa andra råttor som behöver bra hem? Varför då "rehabilitera" en aggressiv? Finns typ hela blocket fullt osv. Tycker inte man ska tvinga ett djur som inte vill ha mänklig kontakt till det.
Jag resonerar så med många djur. T.ex kaniner som inte ska bitas, gör de det upprepade gånger och visar aggressivt beteende så slaktas dem, ja!
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Nasse är inte aggresiv, han är rädd. Jag har varit med om rabiat råtta tidigare, och beetendet stämmer inte överns med att han är aggresiv så han inte kan rehabiliteras.
Kastering hjälper mig föga, eftersom det är min energi och tålamod det tryter av. Har inte i dagsläget råd heller, tyvärr.
#4 Det förstår du väl ändå själv att det inte är hans eget fel att han bits när han blivit illa behandlad av tidigare ägare. Det betyder inte att han som du säger inte vill ha "mänsklig kontakt"…
När han märker att människor inte alls är farliga så kan han mycket väl bli en social och underbar liten råtta :)
Nu säger TS att h*n inte orkar med det ansvaret och tiden, då kommer det ju inte gynna råttan om den inte får den kontakten och tiden den behöver i varje fall.
Jag hoppas att Nisse får ett bra hem där någon vill och orkar ge den tiden han behöver 
Okidoki :) lycka till
Oj, mitt svar var till mandyosv, inte TS.
Denna kille förtjänar en chans, varav jag lägger ut en annons här på rattor.ifokus.se. Jag har haft andra rehabfall hos mig tidigare, men då har det inte kräfts lika mycket ork och tålamod som denna gången, parallellt med allting annat som pågår i mitt liv som jag kämpar med.
Nasse står där vid gallert varje morgon och eftermiddag och vill komma ut, även om han sedan tvekar och det tar en evighet innan han vågar till axeln även om jag har den precis utanför luckan. Han stormyser när han väl har kommit ut, knastrar järnet i luvan och nosen går i ett.
Stackars liten som har blivit så skrämd :( Låter definitivt inte som att det är något fel på pojken, bara att han har haft en svår bakgrund, precis som kalelo skrev.
Enligt mig ska det jättemycket till innan en råtta "behöver" avlivas. När den absolut enda anledningen kvarstår att det blir det bästa för råttan själv. En råtta som är så oprovocerat aggressiv att den inte kan vara med vare sig människor eller djur, oavsett hur mycket engagemang som lagts ner.
Det är jättesorgligt att det många gånger är människor som själva skapar dessa "problemråttor, damp-råttor(?!)" som man ibland hör talas om, när de bara har blivit totalt felhanterade och deras tillit har reducerats till noll.
Förövrigt tycker jag att det är jättefint gjort att ha tagit hem honom på rehabilitering, även om det nu visade sig bli för mycket. Jag hoppas innerligt att någon med tid och vana kan ta sig an Nasse, jag håller tummarna för er. Skulle själv innerligt vilja ha honom, men tre flockar blir för mycket för min del för att kunna ge allihop den tid de behöver :(
*putt*
*putt*