Helt förkrossad!
Vet inte riktigt varför jag skriver här men jag tror jag behöver skriva av mej kanske någon annan varit med om samma sak eller inputt eller vad som helst. Har fyra råttor som kommer från två olika hem, bakgrund okänd. Dom går inte tillsammans då vi fick de två sista för ca 6 veckor sedan. Jag har gjort allt som man bör göra vid introductionen har även använt vanilj för att få alla att lukta samma men det blir bråk! Igår hade jag Ylva och Selma på sängen, ser att dom går mot varandra med sidan och vet att det betyder rund hårboll om några sekunder så jag sätter net handen för att avbryta men hör ett pip och får ett bett i fingret….Selma klättrar upp på min axel och jag tar tag i henne och upptäcker att hela magens inre hänger utanför. Lyckas ringa djursjukhuset och får tips att vira in henne i handduk hårt och komma in. Frågar om jag ska försöka ha den blöt så inte det fastnar i handduken men dom tycker inte det är någon ide då det inte kommet kunna göra något ändå för henne… Försökte verkligen få henne still och virade in men kom kröp bara ut och då lossnade allt,………ja hon är nu på ett bättre ställe men jag e helt förstörd! Är det vanligt att dom biter så hårt att sånt kan hända? Ylva sitter med sin vän men behöver jag vara orolig för henne och vännen ( Sabrina). Dom kom tillsammans och har aldrig bråkat vad jag vet. Och nu e söta lilla Emma själv i sin bur, tankarna på att få henne Ylva oc Sabrina att gå tillsammans kommer aldrig hända, vågar inte ta risken. Vet inte heller hur jag gör med ensamma Emma tänk om jag ger henne en ny kompis och samma sak händer henne? Denna episod har gjort mej livrädd. Älskar mina råttor och vill inte något ska hända. Sabeina är snäll mot Emma så tänkte först att hon tillfälligt kunde fungeta som burkompis till båda, varannan dag till Emma får en ny men tänk om Ylva kan känna det på Sabrinad lukt och ger sej på henne? Finns det någon som kanske kan komma mef något känner med så….ja alla negativa känslor som finns just nu! Tack på förhand!
Usch, så oerhört tragiskt och traumatiskt. :-( Jag kan nog inte hjälpa dig, dock. Kram.
Nej usch va hemskt :( beklagar verkligen för selma :(
har dock aldrig vart med om något liknande men jag skulle nog inte låta emma va med den ena råttan varannan dag och med den andra varannan dag. Det blir stressig för både Emma och de andra.
// Stephanie och hårbollarna 
Nej fy vad hemskt. Blir så ledsen av att läsa sånt här :( Stackars Selma..
Jag tror att det bästa vore att skaffa en ny råttkompis till Emma, för om jag har förstått din text rätt så har hon inte varit bråkig av sig och ska verkligen inte behöva lida för något Ylva gjort. Hoppas verkligen att det löser sig.
#3 Hade tänkt skaffa en ny kompis men är livrädd att det ska hända något luknande med Emma! Trodde aldrig i min vildaste fantasi att något sånt här kunde hända, det var ju inget långvarigt slagsmål. Ylvas kompis Sabrina kommer överens med Emma så första tanken var att Sabrina kunde vara lek kompis till Emma tills vi hittar en kompis men som #2 nämner i ovan inlägg kanske det stressar dom mer än det hjälper………Ylva litar jag inte längre på är till med osäker på att ha henne kvar med Sabrina trotts att dom vad jag veta aldrig bråkat. Åh hjälp vad gör man……….?
Vilken förfärlig upplevelse!!! Jag vet knappt vad jag skall skriva, stackars stackars dig!
Jag personligen hade aldrig i livet kunnat spara en råtta som gjort så mot en annan. Vet inte om jag hade omplacerat med en rejäl varning eller avlivat, men den hade INTE bott kvar hos mig.
Vore jag du så skulle jag definitivt inte våga riskera att Sabrina, eller någon annan råtta heller för den delen, råkade ut för samma sak som Selma. Det bästa vore nog om du låter Ylva vara ensamråtta och Emma och Sabrina bo tillsammans.
Nä det är verkligen fruktansvärt mår jättedåligt just nu. #5 förstår vad du menar men jag tänker som så att Ylva hade inte planerat detta det var bara en fruktansvärd olycka och är det någons fel är det mitt som ägare. Men självklart blir det inga fler introducioner med andra råttor! Tack allihopa för era tankar till oss.
Jag vill även påpeka att jag inte håller med #5, det är ju inte Ylvas fel. Varför hålla på och omplacera en stackars råtta som lever så pass kort tid?
Om jag vore du så skulle jag behålla henne men som sagt absolut inte låta henne vara i närheten av andra råttor.
Lycka till :)