Rött saliv/blod
Jag undrar, är det så att råttornas saliv kan bli rödaktigt? Jag märkte nämligen att min ena råtta hade rödaktiga blöta fläckar i pälsen, och fick ju strax lite smått panik och trodde att hon, alternativt en av de andra, hade fått ett sår och börjat blöda. Hittade dock ingenting alls på någon av de 6 tjejerna som bor i buren just nu. De två äldsta bråkar en del just nu, antar att de gör upp om rangen, så tänkte att en av dem hade fått ett jack eller så, men hittade verkligen inget.
Så jag undrar, kan någon av de andra ha putsat henne eller något, och att det där efter har blivit röd/rosa aktigt? För de putsar varandra en massa också.
Om de är snoriga kan det väl hamna i pälsen ändå, tror jag!
Råttornas sekret blir rött i kontakt med luften, många misstar det för ex näsblod :) (polyform? något sådant heter det väl? *glömsk*)
ang att hon har röda fläckar på kroppen, vart har hon det någonstans?
Det är ganska vanligt att råttor kan få denna rödaktiga färg runt hals och nacke, de hamnar här när råttan tvättar sig :)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
#2 Nej inte omkring halsen/nacken, men mer på sidan av ryggen, mot bakbenet.
Jag har i och för sig sett att hon har varit lite lite förkyld, så hon har fått kamomillte, och sen har det blivit bättre, men det kan ju vara att det har kommit tillbaka. Men tycker inte jag ser något varken kring hennes ögon eller nos.
Man blir ju lite orolig :)