Rossel?
Hade mina råttor ute idag. Helt plötsligt hörde jag hur en av dem ( lyrics) lät som en kaffekokare. Det som slog mig direkt var rossel. Vi har ringt veterinär. Och fått en tid imorgon. Men jag är fortfarande orolig. Har någon tips på vad jag jag ska göra. Hon är pigg i övrigt och springer runt på mitt rum Tacksam för snabba svar
13 som läst men Inga svar!=[
Rossel är inte dödligt över en natt, men verkar råttan verkligen ha besvär av det kan man ge ångbad, dvs ha duschen på varmaste tills det blir ånga i hela badrummet, ha det i ca 15-20 minuter och sedan låta det svalna så det inte blir för stora temperatursskillnader.
Men om råttan verkar må bra i övrigt så håll den varm och vänta tills imorrn :)
Och 6 minuter är ingenting, låt det gå en stund så folk hinner tänka och skriva :)
Ha, okej tack ska prova de.
Jag har haft två råttor i mitt liv som har rosslat. Den ena började rossla när hon var en liten bäbis eftersom hon åkte på en elak förkylning när de var mycket små. Hon levde glatt hela livet trots allt och vi fick avliva henne tillslut på grund av en elak tumör och inte på grund av rosslet.
Min andra råtta började rossla när han blev äldre och levde även han glatt hela livet och det påverkade inte honom alls.
Så, ta det lugnt. Tills imorgon klarar den sig garanterat. Berätta gärna vad veterinären sa 
5# Tack, jag hör av mig imorgon:-) 1# jag har ångat på i badrummet och efter att hon hade varit där i ca20 min så blev hon piggare:-)tack
Nu har jag varit hiss veten och de var bara mycoplasma. Så alltså ingen fara så länge hon inte blir slö och så. Jag har ju tänkt på att ta en kull på henne om allt går som väntat. Men kan jag göra det om hon har mycoplasma?
Om det är mycoplasma borde veterinären sagt något om medicin? Det är ju svårt att veta hur illa det är från en text, men man brukar få antibiotika om råttan är dålig.
Mycoplasma tycker jag inte är så "bara". Gör man inget åt den och det går för långt kommer råttan må riktigt dåligt.
Bara en tanke..
Om du ska ta en kull eller inte borde du prata med en uppfödare om. Jag ville också ta en kull på en av mina råttor så jag frågade många uppfödare om de tyckte att det var bra material att avla på. Men ingen var intresserad, så jag valde då att inte ta en kull.
Prova men upplands väsby djursjukhus :) min råtta dog troligen av mycoplasma för att det tog väldigt lång tid innan vi märkte sjukdom! Hon behöver nog medicin för att bli bra Tyvär :(
Kika mig om du undrar något mer du har namnet redan :)
9# tack Mycoplasma är nåt nästan alla råttor har men vissa är mer känsliga.. Och eftersom att hon är helt pigg och fräsch. Så behöver man inte oroa sig.
Och enligt vetten hade hon Pytte lite. Så de var mest en liten förkylning. 8# okej oj, de var verkligen inte så veten sa
#11 Ne, men vi (jag) vet ju inte hur illa det är.
Ja, visst har alla råttor myco men om det har brutit ut på en råtta kan de ha mycket svårt att andas och/eller så sprider det sig till otrevligare ställen i kroppen.
Jag fick tips om den här artikeln från min veterinär. Den är ganska bra :)
Men, som sagt, var uppmärksam på att det inte blir värre i alla fall. Det verkar som att veterinärerna har ganska olika uppfattning om hur farligt mycoplasma är..