Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 1805 ggr
[[Mellebelle]]
0

arg råtta

behöver hjälp.. har en råtthane som har börjat bli jätte elak. Han är elak mot sin burkamrat och bråkar med han hela tiden och han vågar inte komma ut från huset knappt. Nu har han börja fnysa mot mig och beteer sig dumt, och bet mig bara för ett tag sedan. Han har ALDRIG gjort det förut.han har varkligen varit världens snällaste, vad ska jag göra?? vad kan felet va? :O

[[Mellebelle]]
0

över 30 som läst men ingen kan hjälpa….?

Anvariel
0

Hur gammal är råttan i frågan? Och hur gammal är hans burkamrat? Du sa också att du blivit biten av råttan. I vilken situation skedde det och hur bette han sig? Blev det ett stort sår?

[[Mellebelle]]
0

han är ungefär 4 månadr den andra råttan är bror med han så dom är lika gamla. Han var i buren, jag hede in handen för att klappa han, då börja han fnysa och burra upp sig och sen bet han mig, sen den andra gången var när jag skulle ta ut han så bet han mig också, det blev ganska djupa sår eftersom det blödde rätt så mycket.

När jag tog ut som och när jag kliar han på ryggen hoppar han som till och burrar upp sig och som letar efter min hans för att bita i den. Han kan komma upp på knäet och nafsa på händerna men då blåser jag på honom så att han slutar.

silverorm
0

Är du första ägaren? Var kommer de ifrån? Uppfödare eller zoo? Vid denna åldern börjar deras hormoner ökas, hade du haft en äldre hane till dem hade han gjort jobbet för dig.. han hade lagt ner grabben på rygg och styrt honom några dgr tills grabben hade lugnat ner sig.

Bebblan
0

Har ungefär samma problem med min Amadeus, så fort man släcker lampan på kvällarna ryker dem ihop, har bara sett sår på Colin så då antar jag att det är andre pojken som blivit stöddig, dem båda är dock 1 1/2 år och bröder, men vill ju inte att dem ska ha ihjäl varandra, den enes sår ser inte så vackert ut.. Så jag kommer följa denna tråd!

//Ebba

"My thoughts are stars I can't fathom into constellations"

Denna kommentar har tagits bort.
thildatessie
0

har ni kollat med veterinär så att det inte är något fel?

[[Mellebelle]]
0

#4 jag är första ägaren ja, han kommer från en tjej som föder upp råttor. hmm.. okeej, jag ska ju skaffa en till hane snart men jag vet dock inte om han är äldre..

#5 hmm.. jaa det är verkligen inte kul. Om man endå förstod vad som var felet ;/

#7 Nej det har vi inte, men vad skulle de kunna va för fel? för han verka inte ha ont nånstans. Då kan dom väl inte hjälpa så mycket..

chade
0

#8 Det är troligen hormonerna som spökar

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Sarakechi
0

Jag har samma problem med en honråtta som är sjukt aggressiv, såldes från *** eller vad fan hon kallar sig, pappan är zooråtta, och det kan ju vara vadsomhelst i det ledet..

Inlägget editerat av mod.

chade
6

#10 Du behöver inte svära om hennes namn, som att det är hennes fel att din råtta är aggressiv. Du valde själv att köpa från henne.

Sarakechi
0

#11, Jo, för det är NOG mitt fel att hon avlat på defekta djur.. Jeez..
Hon påstod att honan jag köpte var sååå snäll, jo det märktes när en hona fick ett blödande sår, snäll var det ja…. Jag tänker bara på andra, varna så att andra inte köper från henne..

chade
3

#12 Men du valde att köpa från henne, så det är lika mycket ditt fel. Man måste vara uppmärksam som köpare också, och inte bara lita blint på uppfödaren att den använt friska linjer till sin kull.

Sarakechi
0
Sarakechi
0

Säljaren ifråga hade INGEN information om honan jag köpte, då det inte ens gällde henne från första början. Jag köpte två av henne, varav den ena är jättesnäll! Hur kan det då vara mitt fel? Lågt…

[Emma--]
0

Kan ju bero på råttans bakgrund eventuellt. Kastrering kan ju vara ett alternativ för att lugna hormonerna men vet inte hur tidigt det går att göra eller om det hjälper.

chade
10

#15 Om säljaren inte hade någon information om honan du köpte så borde väl det säga sig självt? DU har ansvar som köpare till att fråga hur det ligger till i stammen, och DU väljer själv om du ska köpa djuret. Alltså har du också ansvar i det hela. Jag tänker inte diskutera detta mer i tråden så att det inte blir för mycket OT. Men nu har jag sagt mitt, och tycker du att jag är en idiot så får du gärna tycka det. Men det säger rätt mycket om dig själv, som kastar falsk fakta om mig rakt i ansiktet på mig.

thildatessie
0

#8 okej nej jag tänkte om den har ont någonstans så kan den ju visa det på det sättet men då är det nog hormonerna :)

mikeiko
6

Nu är vi snälla och rara mot varandra och håller en god och respektfull ton i tråden, tack!

[[Mellebelle]]
1

Vad tråkigt att det skulle bli massa tjaffas..

Råttan jag har problem med han en fin mor och far. Väldigt lugna och snälla var dom. Han har också varit väldigt snäll kom alltid fram och nosa på fingrarna osv, nu kan man inte he in handen i buren eftersom han reser ragg hoppar på en och biter en typ..

Kanske är en smart ide och ta ett beskök hos veterinären för att se om han har ont någonstans. Eller kanske dela på hanarna ett tag en vecka eller nått så att dom får vara ifred ett tag?? Några fler tips? :)

chade
0

Om du särar på dem och sätter ihop dem igen så kan det bli ännu värre än vad det var innan, tyvärr. Men ett veterinär besök hade ju inte vart fel, det kan ju finnas något där som inte upptäckts än! Hoppas det löser sigGlad

[[Mellebelle]]
0

okeej, jo jag hade den tanken.. men då gör jag inte det. men jag ska snart få hem en till råtthane. Tror ni att de kan ändras då? kanske att han får en uppläxning av den nya beroende på om han är större och starkare? För hans bror är ju mindre än han själv så han får ju ta styrk?:)

[[Mellebelle]]
0

fast just nu sitt han i mitt knä och verkar må väldigt bra ''huttrar'' med tänderna eller vad man ska kalla det och halv sover, inte bitit mig kan tom vara och klia han under hakan.. konstigt det här..

Sarakechi
0

#17 VEM är det som kommer med falsk fakta egentligen?
Tydligen var mamman till kullen aggressiv, det fick jag inte veta NÅGOT OM.

Så kasta fan inte sten i glashus..

wawe
6

#23 Det kan ju vara olika situationer, som när vi introducerade våra råttor till varandra. De gick jätte bra ihop på sängen, som inte var någons revir, men buren är det en helt annan sak, där är det redan någon som bestämmer. Det funkar troligtvis på samma sätt råtta-människa. Så utanför buren är det "ditt" revir" eller "ingens revir" och i buren är det hans revir. Men förstår att det är jätte jobigt det här, har tyvärr inte så mycket hjälp att komma med mer än teorier på vad som kan vara orsaker.

Jag måste bara få säga min mening i det här, förlåt att jag fortsätter på det som är avslutat.

#24 När man väljer att skaffa ett djur är det ens eget ansvar att hitta ett djur som har de bästa förutsättningarna för att må bra. Det är ens eget ansvar att veta vart ens djur kommer ifrån. Det är ens eget ansvar att göra eftersökningar. Det är ens eget ansvar att ta hand om djuret på det sett som djuret mår bra av. Det är inte uppfödarens ansvar att andra personer ska bli nöjda. Det är inte uppfödarens uppgift att avla på djur som andra ska ticka lever upp till standaren. Uppfödare har ingen som helst skyldighet att göra någonting över huvud taget. Jag tycker givetvis att det är helt fel att avla på aggressiva djur och att avla på individer som inte har någon domumeterad bakgrund men det är inte hennes ansvar att göra någonting åt det, hon väljer helt och hållet själv. Den enda som har ett val och ett ansvar är den som väljer vilket djur man vill ha, alltså du. Om du hade gjort efterökningar i förväg och valt en uppfödare som lever upp till din standsard hade du troligtvis inte blivit missnöjd, förutsatt att du tar hand om råttorna på rätt sätt. Det är jusom sagt individer och kräver olika mycket och min åsikt är att alla individer kan bli aggressiva om man inte handskas med dem på rätt sätt.

Hoppas ni inte tar illa upp att jag säger min mening, lovar att inte skriva något mer OT nu.

chade
5

#24 jag sa att jag inte ville diskutera i tråden något mer. och du skickade PM till mig, jag skrev ett långt svar till dig, men du hade ju gjort så att jag inte kunde svara tillbaka. Så lägg ner nu. Jag vill inte diskutera det här något mer för du verkar inte förstå vad jag menar.

jag ska bara svara på en del av det du skrev till mig i PM och det var att du hade frågat uppfödaren om hur råttorna var, och du sa till mig att du inte fått något svar av uppfödaren hur råttan var i sättet. Då svarade jag till dig i det PMet som jag inte kunde skicka till dig att du kanske borde ha övervägt att inte köpa dom råttorna då, på grund av att hon inte ville svara på dina frågor. alltså var det något lurt med det. men det är ju bara min åsikt. Sen får alla ansvara själva för vad de gör.

Vill du fortsätta tjafsa så gör inte det i tråden, se till så att jag kan svara tillbaka på dina PM då i så fall… För jag vill kunna försvara mig när du kallar mig både det ena och det andra.

Bebblan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Åh gud, tredje världskriget här!

Men ena hane Colin har också fått sår, ganska öppet med det blöder inte längre. Tvättar med alsolsprit och smörjer med idomin, men Amadeus slickar alltid bort salvan, fast det blir bättre endå. Hade alspån i buren förut, nu har jag bara mattor och filtar för att det inte ska komma in något i det. Ingen av dem har något direkt "fel" eller ont eller dylikt. Inte utvärtes iallafall, för det har jag kollat, klämt på dem lite och ingen piper eller direkt lider av det. Funderar på det här med att kastrera.. Men vill ju samtidigt inte riskera Amadeus liv, för man ser att det är han som börjar bråken, han typ smyger fram och nosar på Colin, så backar han och biter till sen typ blir dem som en flygande boll i hela buren, vet inte hur jag ska förklara med dem slutar ju liksom inte förrän man sparkar till på buren så det låter, mamma kallar det syskonkärlek men näe. Hjälp?Skäms

-förlåt om jag bara skriver i en annans tråd om hjälp men tänkte att det var lite på samma ämne-

Såret sitter på magen vid vänstra bakbenet!

//Ebba

"My thoughts are stars I can't fathom into constellations"

[rinrats]
3

Jag tycker faktiskt att man som uppfödare har ett ansvar som sarakechi säger.
Om man som köpare är intresserad och säljaren ljuger om råttan hur kan man då rå för att man köper den "sjuka" råttan? För om man är där och kollar ca 15 min så kanske man inte alltid hinner märka om råttan är knepig?

Kanske bara jag som inte riktigt förstår det hela? Men är det verkligen köparens fel som köpt en "sjuk" råtta som man inte visste om?

Fjordell
5

OT: Jag har inte läst vartenda inlägg nu, men jag delar med mig av mina tankar..

Både uppfödaren och köparen har skyldigheter. Uppfödaren ska alltid meddela köparen om vilka problem som finns, oavsett vad det gäller. Allt uppfödaren vet, ska h*n berätta åt köparen. Men efter att köparen faktiskt köpt råttan, så ligger nu ansvaret på köparen.

Uppfödaren måste inte ta tillbaka råttan, även om en seriös uppfödare hade gjort det, eller ja, en seriös uppfödare hade ju från börjat berättat allt. Så, ja, uppfödaren har felat om denne har vetat om råttans problem, men inte sagt något om dem. Men samtidigt finns möjligheten att råttan inte alls betett sig illa innan, utan att det började efter att den flyttat, orsakat av stress el liknande.

Oavsett varför råttan beter sig som den gör, så bör uppfödaren ge tips och råd om hur köparen ska hantera läget, och ge råttan lite tid. Fungerar det absolut inte, så ska uppfödaren erbjuda sig att ta tillbaka råttan utan ersättning till köparen.

Men som sagt så har båda parter ansvar, och även om uppfödaren alltid bör berätta allt som är relevant så ska också köparen våga fråga. Men när man som köpare väl har betalat för råttan så ligger hela ansvaret på denne, trots att en bra uppfödare hade stöttat och erbjudit sin hjälp även efter köpet.

Sarakechi
2

Well, jag FRÅGADE, men ändå unanhölls en del viktig information, då anser jag INTE att det är mitt fel, för då har jag gjort vad jag kan.

Är du nötallergiker och äter kakor där det inte står att det kan innehålla nötter så är det ditt eget fel om du dör av en allergisk chock, du kollade ju inte innehållet själv…. Makes perfekt sense, not..

antidote
4

Jag har försökt och inte lägga mig i länge nu men ta erat privata bråk någon annanstans, erat bråk har inget med ts och göra och jag tycker det är riktigt respektlöst och starta bråk i hennes tråd när hon försöker få seriös hjälp.

Sarakechi
2

#31: Ämnet är detsamma, TS har problem med arg råtta, vilket jag också har.  Det BLEV bråk när folk beskyller mig för något som INTE är mitt fel.

TS: Hur har det gått?

[[Mellebelle]]
0

Det har gått ganska bra faktiskt, han har helt plötsligt blivit mycket snällare. Vågar he in fingarna i bure utan att han attackerar mig. Har dessutom fått hem en ny kompis till dom så vi får se hur det går med det! :)