Råttor iFokus

Råttor

Etikettburen-boende-inredning
Läst 2184 ggr
ccareface
0

Bäddmaterial?

Jag har bara en fråga ang. bäddmaterial och bottenmaterial för råttor. Har ej någon erfarenhet av råttor, men däremot hamstrar. Kan man använda strimlat toalettpapper till råttor också? Och vad bör man undvika att ha som bädd/strö ?

Är bara nyfiken ;)

Juliastrom
1

Man kan ha strimlat toalettpapper :) Jag har en sönderklippt fleecefilt :) Man ska inte ha vanligt spån som underlag och man bör ju inte heller ha typ som bomull/hamstervadd som boningsmaterial :) Det är det jag vet, får nog mer hjälp av någon annan!

ccareface
0

#1 Tackar så mycket! :)

SoKawaii
2

Jag lägger först en tidning i botten, och sen ett rejält lager med alspån. Det luktar mykket mindre än papper och toa-lätt tex. Sen har de tyg-hammockar och tunnlar att sova i. Tyg luktar fort så de behövs bytas ut ofta.

"Do small things, with great love"

Mapel
1

Vi har toalett längst ner och borismsttor på övervåningen. Vi tycker att toalett är superbra!!! Det luktar absolut ingenting, förutom toalett då, det kan ju vara så att många ogillar lukten på toaletten och därför inte tycker om det? Vi tycker om det i alla fal! I sängarna har vi fleece filtar, det funkar jätte bra men måste som sagt bytas ofta.

Bananbullar
3

I burbotten har jag Borismattor samt en toalätt med toalätt i. Tycker också om toalätt och tycker doften luktar fräscht och rent. Sedan har jag fliecebitar i buren som de får boa med hur de vill samt såklart hängmattor och andra ställen att sova i.

Mina råttor jag hade innan mitt uppehåll på några år gav jag även tidningspapper att boa med. Det enda jobbiga med det är att det låter så förjäkligt. Speciellt när de promt bestämmer sig för att dra omkring det i buren nattetid. Inte jätte uppskattat av mig. Skrattande

ccareface
0

Okej, tack allihopa! :D

Zakaraa
1

Vill bara poängtera att "vanligt spån" som #1 skriver är Kutterspån :) Det är det spåner man absolut inte ska använda. Men åter till frågan :P

Här hemma hår de strimlat tidningspapper, toarullar (fulla som de själva strilmlar) toapapper som jag lägger på taker så de får dra in och boa med osv.

Hamstervadd är ju inte bra för något djur så det bör undvikas, men om du är hamstedvan vet du ju det redan :P
Handdukar (de i badrummen) kan vara skadligt på så sätt att de fastnar med tass/tå i öglorna och kan bryta av dem, kökshanddukar däremot fungerar prima.

Fleece strimlor kan vara skönt det också :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

SoKawaii
0

Använde toa-lätt mykket förr, och visstär det ett bra alternativ om man tål lukten av fuktigt papper. Men på senaste tiden så får jag kväljningar av toa-lätt lukten. Men det är smak och behag…själv gillar jag alspånet för tillfället. Det luktar gott och det dammar inte. ^__^

"Do small things, with great love"

ccareface
0

#7 OKej, tack :)

Nej precis, jag är väldigt emot hamstervadd.

Apootie
0

Mina råttor brukar faktiskt inte bädda, även om jag lagt in flera alternativ för dem. Men jag brukar alltid hänga upp något sorts bra tyg på en bit av burtaket för att de ska få lite lugn och ro ( de ligger alltid och sover på översta hyllan, och de sover mer där när det är tyg över), det tyget brukar de dra in i buren och sova i, så jag antar att man kan kalla det bädda.