Råttor iFokus

Råttor

Etikettburen-boende-inredning
Läst 2454 ggr
Gahich
0

äta kattsand?

När det pratas om att ha kattsand i toalådan så är det 2 saker man ska tänka på: Dammfritt och inte klumpbildande

Läste någonstans att man inte ska ha klumpbildande för att råttorna kan få för sig att äta det?

om det stämmer så undrar jag:

när någon skriver att ens råtta äter upp ex tidningspapper eller toalätt, får dom som svar att råttorna troligtvis bara gnager sönder det men inte sväljer det.

Varför skulle dom då äta upp "kattsands-klumparna" och inte bara gnaga på dem? kan ju knappast finnas nått näringsrikt i sanden som dom vill komma åt.

Eller är det något annat som är farligt med "klumparna"?

Fjordell
0

Jag vet många erfarna råttägare som har klumpbildande kattsand i sina råttors toalådor. De flesta råttor provsmakar det säkert nångång, men det är som du säger, de äter det knappast. Däremot är det många som tycker det är dumt att ens chansa, och visst finns det säkert några individer därute som äter kattsand av någon anledning, men normalt är det inte… Jag har provat både klumpfri och klumpbildande kattsand åt råttorna, men just klumpbildande kattsand skulle jag inte rekommendera om man har fler än kanske 3-4 råttor. Mina råttor har en tendens att puffa ut klumparna som bildats, innan jag ens hinner tömma lådorna vid dagens slut… De gillar väl helt enkelt inte att gå på dem, vilket ju är förståeligt.

Klumpfri kattsand funkar bättre för mig iallafall, men det grisar fortfarande hemskt mycket,

Nu har jag precis inhandlat Toa-lätt igen, för att istället för kattsand, använda det i toalådorna. Det smular och grisar iallafall inte lika mycket som vanlig kattsand gör när råttorna hoppar in och ut ur lådan. Det funkar ju dock kanske inte så bra om man är en sån som använder Toa-lätt som bottenmaterial… Dock så tycker inte jag att man ska göra det heller, utan då är det bättre att köra på spån från lövträd, Borrismattor eller tidningspapper.

Apootie
0

Jag använder mig av toa-lätt för att jag hade det i botten ett tag förut, så de är vana att bajsa och kissa på det. Och tur är väl det, för jag har inte satt fast min toalåda på ett bra sätt, och de välter den ofta.

Gahich
0

1# tack för ett bra svar! då är det i alla fall inte farligt för dem. 

Jag har lite tankar på att ha det som bottenmaterial i hela buren. Nu använder jag mig av borrismattor men de använder bara toalådorna till att bajsa och kissar istället på mattorna, vilket gör att det luktar nått fruktansvärt.

Det känns sååå himla smidigt att ha klumpbildande kattsand i hela buren. Eftersom man då bara behöver ta en sådär spade med hål i och plocka upp alla bajs/ kiss-pluttar varje dag. Jättenkelt att hålla de rent och fräscht mellan städningarna.

skulle det funka eller låter det som en dålig ide? och isf varför.

Fjordell
0

#3 Jag förstår din tanke, och visst hade det underlättat! Men grejen är ju dessvärre den att kattsand torkar ut tassarna rätt rejält, så det skulle jag inte rekommendera.

Gahich
0

Jahaja, ajdå.

Då får de bli ett annat underlag, är det något mer underlag man ska undvika om det ska användas i hela buren? eller nått som är extra bra?

Fjordell
0

#5 Toa-lätt exempelvis, skulle jag aldrig använda som underlag i hela buren då det är såpass hårt… Jag vill inte att mina råttor ska behöva gå i sådant hela dagarna. Men annars vet jag väl inte om det finns annat än just kattsand som inte rekommenderas att ha som bottenmaterial.

Vad använder du för underlag nu? Hampaströ är en favorit för mig, speciellt då Djurmagazinet säljer stooora säckar för omkring 350 kr om jag inte minns fel, och en sådan säck räcker i flera månader.

Annars finns ju det vanliga, alspån och aspspån. Men jag skulle faktiskt rekommendera hampa framför alspån, just för att hampa är mjukare att gå på, plus att det blir ljusare i buren. Aspspån fastnar i allt tyg, men är roligare för råttorna att boa osv med.

Gahich
0

Nu använder jag mig av borrismattor och kattsand i toa-lådorna. Men min tanke är att skippa toalådorna och ha ett enda strö på hela botten. Eftersom dom endå inte kissar i toalådorna.

Då blir det att åka till djurmagazinet och köpa en sån säck! så får vi se om jag kör på det i framtiden eller går tillbaka till toalådor.