Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 508 ggr
råttan1
0

Stor råtta arg

Satte för 4 dagar sedan ihop 3 stora Råttor(1år) och 2 bebisar (5v) i samma bur Hade städat allt jättenoga och bara Nya saker i buren. Allt gick super och inget bråk eller aggresivitet i eller utanför buren. Nu har en av de stora råttorna börjat bli aggressiv mot de små. De får sova hos henne och vara runt henne när hon är trött men annars jagar hon dem och bråkar och ibland väser hon. Har inte skadat någon av de små. Utanför buren går det super och när de sover. Vad ska jag göra? Sära på dem? Vill ju inte att det förvärras. Tacksam för råd och tips

reguri
0

Hur länge har det gått tilsammans utanför buren?

Jag inroducerade precis två bebisar till en hona och det tog ungifär 1½ månad. Hon var väldigt aggressiv inuti buren hur mycket jag än städade eller lät dem va tilsammans. Men efter 1½ månad då hon fick tillbringa de flesta nätterna inne i deras bur tilsammans med dem gick det bra :)

Jag utbytte plats på många av sakerna i buren och tog ut hennes hus (vilket hon var extra aggressiv vid).

Prövat allt det? Om de har funkat bra utanför buren så är det säkert bara en tidsfråga :)

råttan1
0

Har funkat super utanför buren och hon bodde även några dagar i deras bur och det gick också bra. Inget som finns i buren är något som hon haft tidigare. Tror ni det kan gå så långt att hon skadar dem på riktigt?

råttan1
0

Någon annan med samma erfarenhet?

reguri
0

Det kan vara dominans problem? Mina slåss om dominans just nu och gör lite puttrande (/fräsande) ljud, men det är inget jag oroar mig över.

Om det blir en seriös fight så kan du ju ta den gamle ur buren och låta henne lugna ner sig och sen sätta tillbaka henne? Jag har behövt göra detta ca. 3 gånger men jag tror verkligen inte att det kommer på ett så pass seriös nivå att de allvarligt skadar varandra.

Personligen tror jag att du bara behöver ta ut henne en stund och så kommer det lugna ner sig med tiden!

Är ingen expert men har gjort introducering två gånger och detta har hänt varje gång, så skulle vara förvånad om det inte lugnar ner sig efter ett tag :) Skulle bara vara orolig om hon var aggressiv från början och konstant.

råttan1
0

Tack för era svar. Känns lugnande att höra andra med samma problem