Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 831 ggr
kolpa
1

Råtta och katt

Hej jag undrar för er som har både katt och råttor, går de bra tillsammans? Eller ignorerar de varandra?

Jag vågar inte prova att ha de tillsammans då jag vet att min är en riktig jägare? :S

ceccie
0

Jag har inga problem med mina men dom är inne katter och jag hade råttor innan dem. Så dom har vuxit upp med små djur.

Ratzo
0

Mina katter bryr sig inte så mycket, om dem kommer för nära råttorna så försvarar dem sig genom att bita katten i nosen. Men när råttorna springer lösa så stänger jag ut katterna i ett annat rum.

I can't drown my demons, they know how to swim.

MetalMii
0

Mina katter och råttor funkar kalas tillsammans, råttorna är uppväxta med katt och är helt orädda. Katterna har jag fått lära att de ska vara försiktiga med råttor.

Är övertygad om att de allra flesta katter kan lära sig fungera med råttor om man lägger ner lite ( eller mycket ;) ) tid…

chade
0

Mina katter är uppväxta med råttorna. Dom har ju fått sig några bett ab råttorna när de gått för nära buren, så lite respekt har dom allt. När råttorna är ute så är dom inte lika kaxiga om katterna är i närheten. Men så länge man har koll på djuren när de är tillsammans så går det bra här i alla fall Glad

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Apootie
0

Har också samma fråga.

Båda mina katter är utekatter, och jagar allting utomhus. De är inte uppväxta med små djur. Ena katten är rädd för råttorna (av någon anledning, kanske för att de är i bur eller luktar annorlunda), men den andra är väldigt nyfiken och försöker komma in i buren. Han blir helt tokig, så vi får ställa massa saker utanför rumsdörren så han inte öppnar den.

Zakaraa
0

Hade våra katter innan vi tog hem råttor.
En av råttorna blev av med svanstippen men efter det brydde sig inte katterna för mycket men de fick inte heller vara i samma rum utan att någon fanns där med dem. Råttorna var aldrig särskilt brydda av katterna, inte ens efter svans-händelsen

Våra katter var utekatter och fångade allt från möss till fåglar ute så de var riktiga mästare på jakt.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

kolpa
0

#2 Haha biter dem i nosen så skulle nog aldrig min lilla våga göra ….

kolpa
0

#3 Min katt tror jag inte skulle våga göra något när jag är med men när jag inte är med kan säkert vad som helst hända jag har haft mina katter långt före råttorna ena katten är 18 år hon är jag inte säker på att hon skulle orka jaga men lillen som är snart 8 gör sådannt hela tiden,

han har alltid när han fångat råtta eller mus kommit fram och visat oss den så att vi ska säga att han har varit duktig…

kolpa
0

#6 OJ då, jaha mina katter älskar att vara i mitt rum där jag har råttorna de skriker och blir ledsna då de inte får komma in och katterna måste få vara överallt… :)

Lamina
1

Det är inte alltid katter och råttor funkar tillsammans. Min yngsta katt får inte vara i samma rum som råttorna om jag ska våga öppna buren, om så bara för att plocka ut något lite snabbt. Han är ett vilddjur när det kommer till gnagarna. Och det är inget jag en skulle våga försöka träna bort då jag är fullständigt övertygad om att han skulle kunna slita en ur händerna på mig bara han fick chansen. Men så länge buren är stängd går det bra. Han har lärt sig att råttorna har ett övertag när det är galler ivägen och att man lätt kan få sig ett jack i örat eller liknande, så han håller sig borta.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Malin653
0

Har 2 katter. Elsa är en riktig jägare utomhus och visst hon är väldigt nyfiken på mina två råttor men tittar mest på dem. Hon har fått vara med när dem är ute i sängen eller på golvet och hon tittar mest och är nyfiken, nosat lite på en av dem osv. Men gör dem inget illa. :)
Sudden bryr sig inte alls så som Elsa, visst han är nyfiken men han bryr sig inte om dem på samma sätt och är heller ingen jägare.
Så tycker det funkar bara bra mellan katt och råtta.

kolpa
0

#11 Så var min katt också, han tittade mest i början men en gång när jag skulle ta min råtta lite näärmare han så tog han fram sin tass, och då vet jag inte om jag kan lita på honom längre tyvärr:(

Malin653
0

#12 Vad synd. Har också tagit en av mina råttor närmare båda katterna o dem båda luktar lite sen går dem :)

Fridborg
0

Jag har två katter och råttorna i en etta och det går bra. Min första katt, Lisa, kom när hon var 8 månader då jag redan hade råttorna. Jag kan ha dem ute tillsammans, men måste hålla ett öga och har fått säga till henne ett par gånger, hon har stor respekt för mig, men jag skulle aldrig lämna dem ensamma. Dock hade jag öppen bur-policy ett bra tag, i två veckor i streck, gick hemifrån osv och det funkade jättebra, men buren var i ett hörn och jag hade massvis med gömställen för dem att springa till.

Den mindre katten Lily är nyfiken och får gå fram och nosa. Hon har nafsat tag i råttorna, men de har bara tittat på henne som att hon är dum i huvudet :P Någon gång har hon blibit biten genom gallret. Så jag hoppas att de faktist kan bli kompisar nu när hon växer upp med dem :)

Lamina
0

#12 Försökte han bara peta lite på råttan så har du inget att oroa dig över, det är bara att säga till honom att han inte får.

Min förra katt var väldigt nyfiken i början, ville nosa och petade en hel del och så. Men med tiden lärde han sig att han inte fick göra något som kunde skada råttorna. Han kunde ligga på sängen när jag hade dom ute och låta dom klättra och nosa på honom (förutom en råtta då, som brukade bita honom, men då dutta han bara till henne och gick.) Hunden har också lärt sig att låta råttorna vara. Det är bara den yngsta katten jag tror jag inte kan lära. Men han är av annan sort. Han är inte nyfiken och vill kolla, utan han vet precis vad det är jag har och vill till varje pris ha tag på det.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

kolpa
0

#15 nej han kommer säkert inte göra om det då han blir rädd för mig när jag säger till han men endå…

#14 Hur gör du ifall du inte skulle hitta din råtta då?

Fridborg
0

#16 Lugnt, min lägenhet är inte så stor :P De håller sig till ett och samma hörn, det ser katten till :P Råttsäkrat på ett nytt och inovativt sätt :P

Fridborg
0

http://www.facebook.com/photo.php?v=10151279040351243&set=vb.667691242&type=3

Hoppas länken funkar! Vet inte hur man sparar filmklipp från fb :/

kolpa
0

#17 haha okej, tack Tungan ute