Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 3321 ggr
Exxozzie
0

Balansproblem, hjälp :(

Åh, nu är jag jätteledsen för det känns som att råttorna blir sjuka varje dag.

I tidigare inlägg skrev jag om Pim och Gull som båda har en tumör. Gull går på antibiotika för luftvägarna. Hon har blivit bättre men nu är även Rut dålig.

I fredagskväll såg vi att Rut inte var som hon brukade (sprallig, nyfiken och aktiv). Jag släppte ut dem på golvet för att granska Rut lite noggrannare och hon har fått lite sneskalle. Hon kan inte hålla i maten som hon ska, hon ramlar lätt och i helgen har hon mest legat och kurat i huset. Hon kommer sällan fram till gallret och är allmänt nyfiken.

Jag har sökt på internet och har hittat att det kan bero på mykoplasma i öronen/öroninflammation, stroke eller tumör i hypofysen. Jag ska ringa till vetten men vill veta lite mer innan.

Jag har tittat i öronen, så långt ner jag bara kan, men ser inget konstigt i dem. De är torra, blöder inte och fina i färgen..

Igår såg jag att hon var röd kring ena ögat. Det kan ju vara mykoplasma, men det var bara runt ETT öga. Vet inte om det beror på att hon inte kan tvätta sig ordentligt eller om det bara är det ögat som är konstigt. Jag har även sett  att hon blinkar på samma öga utan att använda det andra.

Hur ser jag skillnad på vad det är för sjukdom?

Det är en väldigt jobbig period för mig och jag känner mig nästan desperat. :,(

Rut fyllde 2 år i mitten av december om det är till någon hjälp..

Lancia
0

Kan hon inte hålla balansen så är det inte så konstigt att hon inte kan tvätta sig ordentligt. Ena ögat kanske går bra, men hon kanske inte kommer åt det andra ordentligt. Kan hon inte tvätta det så kan det bli irriterat av all "skit" som sitter där.

Ring veterinären och få tid snarast, det du behöver är en antibiotikabehandling.

Alla råttor med snedskalle blir inte bra. Vissa fortsätter vara mer eller mindre snea, och då får man utvärdera livskvaliten osv efter behandlingen.

Lycka till. :)

Exxozzie
0

Men du tror att det är mykoplasma? Eftersom du föreslår antibiotika, menar jag.

Nej, jag vet att hon kanske inte blir bra, och det är tråkigt. :(

Tack för svaret.

Lancia
0

Det kan vara myco, i regel handlar snedskalle om en öroninflammation som påverkar balansorganet i örat, därav balansförlusten. Snedskallen är råttans sätt att "kompensera" det balansorganet ställer till med.

(Sorry för mitt korta och torra svar i #1, satt i telefon och förlustanmälde min telefon hos polisen samtidigt som jag skrev.)

Hon kan leva med snedskalle om det är så att hon kan sköta sina dagliga rutiner normalt, men öroninflammationed måste behandlas bort oavsett. I början är det så klart ovant och hon är klumpig men det brukar ge med sig.

Lancia
0

I övrigt förstår jag hur du känner. Som djurägare verkar man hamna i såna här perioder titt som tätt, då alla ens djur verkar bli sjuka om vartannat. Men ge inte upp!

Exxozzie
0

Okej. Jag ringde veterinären nu och vi ska fixa så att hon tar antibiotika. Om det inte hjälper beror det kanske på stroke eller tumör men jag vill fortfarande inte utesluta öroninflammation helt och hållet.

Om det nu är en öroninflammation kommer antibiotikan att ta hand om det eller måste hon ha penicillin? Jag har ju inte sett något tecken på att öronen är konstiga men det kanske kan vara det i alla fall?

Heh. Jag uppfattade inte ditt svar som kort eller "stressigt". Du brukar ha bra svar även om de är korta. :)

Calypso & Nike
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina råtta Calypso fick ett sår vid ögat först som hon fick ögondroppar för. Sen blev hon mer vinglig och jag beställde tid till vet ytterligare en gång samma vecka(torsdags) och i fredags var vi hos vet i nästan 5 timmar. Vet sa att det var väldigt oroväckande och hon fick mer mediciner. Vi hann påbörja med Zilkeye droppar och chloromycetin ögondroppar samt metacam, men mer hann vi inte. Hon skulle ha tagit Vibranord men den var slut på apoteket. I lördags morse somnade hon in hemma. Hon gick inte att rädda :( Calypsos sår vid ögat var bara på höger sida och hennes vinglighet gjorde så att hon inte kunde äta, dricka, tvätta sig ordentligt och hålla i maten. Hon låg bara och kurade ihop sig på burbotten i sjukburen. #0 Jag undrar om din råttas öga ser ut som min calypsos öga såg ut.

Behandla andra som du själv vill bli behandlad

Exxozzie
0

#6 Nej, hon har inget sår. Rut hade tårvätska runt ögat (som blir röd för alla råttor när tårarna reagerar med luften).
Jag tänkte att det kunde vara ett tecken på mykoplasma eller om det var irriterad p g a att hon inte kunde tvätta sig. Eller om det var ett symptom på något helt annat.
Jag kunde tvätta bort det röda med en fuktig bomullstuss.

Stackars Calypso. Och dig med. :(
Undrar vad hon kan ha drabbats av?

Lancia
0

#5, antibiotika är just penicillin. :)

Benämningen öroninflammation är så himla bred, det är som att säga "jag skar mig i benet". Skar man sig i låret syns det inte om man har shorts på sig, däremot om man skurit sig i vaden så syns det. Hänger du med? :) Därav är det inte nödvändigt att man ser något vid öroninflammation, det kan lika gärna sitta långt in i innerörat, vilket det gör när det sätter sig på balansorganet bla. Sedan finns det givetvis mer ytliga, då du kan se exempelvis var i hörselgången.

Ögat ser troligtvis ut som det gör just pga dålig balans och därmed nedsatt förmåga att sköta hygienen. Det är verkligen inget ovanligt att det blir så. Hjälp henne gärna även i fortsättningen att tvätta ögat, om hon inte lyckas själv. :)

Visst KAN det vara en stroke eller tumör, men det får man i så fall sedan utvärdera om antibiotikan inte hjälpte. Eller som sagt, som jag skrev tidigare, utvärdera hennes livskvalite. Kan hon leva ett normalt råttliv och inte uppenbart mår dåligt ser jag ingen anledning till att ta bort henne. Det kan till och med vara så att det inte går över efter första kuren antibiotika, utan att den antingen behöver förlängas eller att man behöver byta till annan typ av antibiotika. 10-14 dagar är normal behandlingstid.

Du kommer antagligen få Baytril utskrivet, det är normalt det som funkar bäst. Även vibranord, ronaxan och marbocyl är ganska vanliga. Inte lika starka som baytril, men har ett bredare spektra på bakterierna dom tar. Oavsett om det är myco som skapat denna öroninflammation eller ej, så behandlar man på samma sätt - med antibiotika. :) (Att göra en odling är inte nödvändigt, vill din vet göra det så säg ifrån)

Har du fler funderingar och frågor så finns jag här. :)

Calypso & Nike
0

Ja jag undrar oxå vad hon kan ha blivit drabbad av. Jag ville helst få Baytril utskrivet men fick istället metacam och Vibranord, då Baytril inte finns att få längre enligt vad vet sa :(

Lancia
0

Jodå, baytril finns att få. I flytande form är förpackningen dock jättestor och man brukar få med sig en skvätt hem från veterinären istället. Jag föredrar dock tablettform, förpackningarna är på 10 tabletter á 15mg st. Tabletterna är dock pyttesmå, så man behöver en tablettdelare för att kunna få något sånär rätt dos. Sedan krossar jag tabletten och blandar med nåt riktigt smarrigt.

Med flytande antibiotika är risken så himla stor att det blir en massa spill (råttan spottar ut det, man kommer inte in med sprutan ordentligt i munnen etc), och veterinären ger en sällan "lite extra" för att täcka upp för detta.

Calypso & Nike
0

Ah ok. Då vet jag att Baytril finns än.

Exxozzie
0

#8 Åh, vad dum jag känner mig. :P Har typ läst biokemi och vet inte att penicillin är antibiotika. Tur att du sa det. Hehe.

Ja, jag hänger med. :)

Ja, jag har fått baytril och vibranord att ge henne i 2 veckor. Det är ju bra att öron och myko behandlas på samma sätt så att man slipper olika kurer. Om kuren inte fungerar (även vid förlägning) så har jag tänkt att göra som du skrev; "utvärdera livskvalitèn".

Jag får se hur det går. Tack för stödet! Känns lite bättre att ha ventilerat sig. :)

Lancia
0

#12, ibland ligger kunskapen så nära till hands att man helt missat det. Som att leta efter mobilen när man pratar i den. ;)

Vad skönt att du fick tag på antibiotikan så fort, ju förr desto bättre. Nu får vi hålla tummarna för att det fiungerar också!

Visst var det skönt att det antagligen inte är "värre" än en öroninflammation? :) Jag känner som sagt väldigt väl igen situationen du är i just nu, man är helt uppgiven och ledsen, råttorna blir sjuka/går bort som flugor. Givetvis ser råttorna till att synka detta på bästa sätt med varandra för att vi djurägare ska få det ännu lite tuffare.

Än en gång, lycka till! Mer ventliering needed? Du vet var vi finns. :)

Exxozzie
0

Tyvärr så tar inte Rut medicineringen. :,(

Det är verkligen jättetråkigt. Hon har inte blivit bättre alls. Hon håller sig på markplan och gömmer sig i husen hela dagarna. Kommer fram om man står och ropar ett tag men annars har hon ingen livsgnista kvar alls. Det är jobbigt för henne att äta och tvätta sig. När (om) hon går omkring på golvet ramlar hon och har svårt att komma på fötter igen.

Usch, det gick så himla snabbt. =/

Min sambo och jag har kommit överens om att det nog är bäst att ta bort henne. Vi ska även se till att Pim får bort sin tumör.

Jag hoppas verkligen att veterinären tillåter att alla råttorna får vara med när vi avlivar Rut. Jag tror att de redan vet att Rut är dålig men vill ändå att de ska se att hon inte kommer vara med oss längre. Hur brukar ni göra när ni ska ta bort en i er råttflock?

hus-musen
1

Beklagar att råttisen blivit så dålig snabbt Rynkar på näsan
Mina får vara hemma, tar bara med den som ska avlivas och ev en resekompis om råttan blir stressad av att vara ensam. Veterinären kommer nog inte vilja att dina andra råttor springer runt samtidigt, men du kan ta med dig kroppen hem och låta de andra sniffa på den om du vill visa dem att hon är borta.

I det vilda så går en råtta som inte mår bra råtta iväg och dör oftast, så att en gammal/sjuk råtta försvinner behöver inte vara något konstigt för flocken. Om det inte gäller mat, då kan de andra nosa den i munnen för att ta reda på vad den dog av så de kan undvika det.

Qui dormit, non peccat

Exxozzie
0

#15 Tack. Jag pratade med veterinären i fredags och han sa att det gick bra att ta med de andra. Jag är väldigt glad över att jag fått tag på en sådan förstående veterinär. Jag har bestämmt att hon ska kremeras, jag kan inte ta med kroppen hem. Jag har ingenstans att göra av den (förutom frysen eller soptunnan och inget av det känns så bra).

Det är kanske olika hur man vill göra. Jag var lite rädd för att de andra råttorna springer och letar efter henne (har läst om det i ganska många inlägg). Det har då bara handlat om råttor som varit 2 i flocken, men ändå..

Eftersom vilda råttor går iväg, gör tamråttor det också? Eller försöker göra det, menar jag.

minky
0

De råttor som har somnat in själva hos mig har dött i sömnen. Dvs jag har hittat dom där de brukar sova. Men de råttor som mått vld dåligt har dragit sig undan o gått ner på botten. nu har ingen av dom som gjort så somnat in i buren utan har antingen tillfrisknat lr blivit avlivade.

ylva00
0

Symptomen låter exakt likadana som på min två åriga råtta som befaras fått en stroke. Hon åt mest som en hund när det gickmen stora bitar var hon tvungen att hålla med tassarna. Idag äter hon precis som vilken råtta som helst. Hon är pigg och springer run och utforskar saker. Det röda runt ögonen tvättas bort morgon och kväll, men tyvärr kan jag inte bada hela henne då hon slår volter och snurrar runt i vattnet även om det är en centimeter djupt. Lycka till så mycket och hoppas att Rut blir lite bättre

Instagram @enzo.bordercollie & @mydoodl3s puss o Kram

Lancia
0

Men vad tråkigt att läsa, jag beklagar verkligen att det inte löste sig. :(

Jag brukar åka ensam med råttan till veterinären, för en sista stund tillsammans. Som råttans människa är man en lika stor trygghet som dom andra kompisarna, så jag tror det är hugget som stycket. Undantaget är när jag skulle ta bort två stycken samtidigt, och dom var dom enda som bodde tillsammans.

Ta hand om er och skäm bort Rut lite extra!