Uppfostran
Jag har en råtta som hela tiden ska naffsa och är rädd att hon kommer börja bita hårt snart. Försöker med enkel uppfostran att säga nej och hålla en fast tag om henne och titta in i ögonen men hon vägrar lyssna. Mina andra två lyssnar bra på det men hon är som en trotsig liten unge.
Har ni nå bra tips som kanske fungerar bättre?
att stirra på henne gör ingenting
när jag fyar mina råttor så 'PSSH'ar jag högt och lägger dem på rygg, allt detta måste ske i samma ögonblick dom gör något dumt annars uppfattar inte råttan att den har gjort nåt dumt och varför den blir behandlad på det viset.
Sedan om hon bits ska du inte dra undan handen, den ser det som en belöning. För då får hon önskad reaktion, att du ska låta henne vara .
Så, massa tålamod och en nypa mod.
Okej då ska jag testa det med henne.
Men det är inte så att hon bits när jag kommer nära utan hon går fram och biter mig i fingret, visst jag kanske luktar gott eller nå men vill inte att hon ska göra så utifall det eskalerar till något mer och värre.
Tack så mycket för tipset iaf. :)
Det där med att lägga på rygg finns olika meningar om, vissa tycker man absolut inte ska göra det.
Jag tycker inte man behöver göra så drastiskt vid nafs utan lägga på rygg är i såna fall för allvarliga situationer. Det är för dem en dominant gest och kan se det som en aggressiv handling från din sida och då blir ni ju inte kompisar :)
För nafs brukar jag fya med rösten och blåsa de snabbt och starkt i ansiktet.
Men att inte dra undan handen är helt rätt :)
Ja blåsa brukar jag också göra men det skiter hon fullständigt :P Hon brukar vara mycket uppe i ansiktet med och tar med tassarna på läppen så det gör ont och läppen rivs upp. Brukar med att blås hårt då men funkar inte så då blir det att lfta upp henne och fya och ta bort nå men lika snabbt är hon där igen.
Så man ska ha handen kvar då medans man fyar eller?
Hmm, jag tycker inte det låter som aggro beteende som du beskriver det utan snarare lek, förbjud henne helt enkelt att vara uppe i ansiktet och plocka bort henne när hon är på väg dit :)
nääe det tror inte jag heller att det är men vill bara inte att hon ska göra så utifall barn ska hålla på med henne sedan och så. :)
Jaa jag plockar bort henne hela tiden eftersom hon ska upp dit hela tiden :P men jag ska försöka och testa lite mer då =)
Jag gör lite olika beroende på vad som försigår, sedan beror det väl hur man lägger dem på rygg? man ska ju inte direkt kasta dem
Det råder som sagt olika åsikter, vissa tycker det är tabu över huvud taget…
Men för att en råtta klättrar upp i ansiktet tycker inte jag är tillräckligt för att lägga på rygg :P
okej! jag får testa lite av det ni sagt och se vad som funkar bäst =) tack så mkt för tipsen iaf.
Är ju bara att plocka undan då

Om du inte vet vad du gör när du slänger en råtta på rygg kan det gå riktigt åt skogen. Misslyckas du så tappar råttan all tillit för dig. Vill det sig illa kan du bli illa biten. Att slänga råtta på rygg är som att göra en alfarullning på en dobberman.
Att blåsa råttan i ansiktet kan uppfattas som ett hot. Råttor som är riktigt förbannade väser ju som varning och att blås kan uppfattas som mer provocerande.
Hur gammal är honan? Har hon aktivering?
En del råttor är mer orala än andra och det du kan göra är att inte låta henne vara i ditt ansikte. Varje gång hon försöker ta sig upp, lyft ner henne och säg bestämt nej. Börjar hon nafsa när ni leker sluta direkt att leka och ignorera henne.
Lycka till
Okej tack så jättemycket!
Hon är runt 4-5 månader nu. Hon har en massa aktivering. Har henne ute varje dag och de får springa var de vill. på golvet, i soffan, leka med katten, leka med oss. de har även en massa att göra i buren med.
Jag har testat med de, men lika fort är hon uppe igen. men får testa ännu mer bestämt då och ge mig fan på att det ska fungera =)