För liten bur?
Jag har för tillfället 2 honråttor men eftersom att jag tänker skaffa fler tjejer så inväntar jag en furet tower.
Funderar även på att skaffa hanråttor, men undrar om denna bur är för liten eller om den är laglig för 2, högst 3 råttor? Fattar inte burräknaren..
http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/burar_hagar/rattburar/334461#more
Enligt burräknaren och L80 får det bo högst 6 råttor i den, enligt andra rekommendationen (60 dm3) högst 4 råttor.
Jaha oj, jag som tyckte att den såg lite liten ut. Hur många råttor skulle du rekommendera, som mest alltså?
Fler än 3 råttor tänker jag iaf inte ha i buren om jag köper den.
Som temporär bur 4, men annars högst 2-3 i mitt och mina halvvilda honors tycke. Det beror ju lite på råttorna också, vad de trivs med samt hur mycket tid de får springa lösa varje dag.
Skulle gå efter ålder, stl och psyke men även hur mycket inredning och vad för inredning man kör på. Max 4 stora pojkar, upp mot 6 honor beroende på storlek och ålder. Råttor älskar ju ligga på varandra och aktiva honor skulle nog trivas i en liten flock att leka med. Men är det lite större honor, eller blandat gammalt+ungt så inte för många i en sådan bur. Äldre honor föredrar att få sova lite mer ifred från allt bus osv.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#3 Okej, jag håller med :)
#4 Alltså jag har bara 2 honråttor just nu, men kommer att bli fler (upp till 5-8 st) så har redan beställt en furet tower åt dem. Buren jag länkade tänker jag ha åt hanråttor, 2-3 styckna, vet inte riktigt hur stora hanråttor blir så det var mest därför jag undrade. Tack för ditt svar :)
#5 svårt att veta sånt innan de är vuxna. Men hanar kan ju lätt hamna där runt 700 gram. Och då känns 6 stycken i en sådan där på länken lite liten. Men 2-4 skulle nog vara rätt bra flock i en sådan bur :-)
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.