Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 597 ggr
SoKawaii
0

OZZY & GÖSTA!

Hämtade min två råttpojkar den 24/1 hos en tjej som föder upp hemma. De är hur mysiga som helst. Handtama och tillgivna. Det är några år sen jag hade råttor sist och denna gången ska allt bli rätt på alla sätt. Mat, bur, utevistelse, toaträning, trix osv. Jag är sjukskriven och är hemma hela dagarna, så tid finns. Även om jag nu haft en jäkla massa råttor sen jag var liten så lär man sej alltid något nytt…vilket jag är ute efter på detta forumet ^__^ Kom gärna med tips och inspel.

"Do small things, with great love"

SoKawaii
0

Har aldrig toatränat råttor innan så har vart osäker på om jag gör rätt…trots allt jag läst och alla videos jag sett. Har en låda i ena hörnet i buren, med en slags kattsandsliknande sand, som inte dammar, men klumpar. Där i har jag lagt alla pluttar som hamnat utanför. Igår såg jag att det låg små kissklumpar i!!! Tjihoo, tänkte jag…har de fattat grejjen? Eftersom jag själv lagt i pluttar så vet jag inte om de lagt några själva där i. MEN! Nyss såg jag Gösta gräva ut kissklumparna från ett hörn och sätta sej för att bajja! Yeeeeeey! Duktiga lilla killen!

SoKawaii
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mat. Jag ger mina råttor ny mat varje dag.(såklart) Torrfodret består av en egenblandning: Solrosfrön (skalade och naturliga) Pumpafrön (skalade och naturliga) Lite cashewnötter (1-2st) Lite valnötter (1-2st) AXAs grynblandning Lite knäkkta knäkkebröd Ett råttfoder som är helt plain och naturligt…utan konstgjorda grejjer i. Några bitar hundfoder Denna gången en pizzakant att gnaga på. Några invändningar?

SoKawaii
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Färskmat: Lite av det jag har hemma. Men eftersom jag är veggis så finns det alltid grönsaker i huset. En liten skål med babyvälling. Utan sokker och salt. De får en liten skål full varje dag. Det är på size med ett värmeljus. Den är tom varje morgon ^__^ Sen varierar det vad de får i "färsk-skålen". Alltid någon grönsak. En bit korv. Lite pannkaka En bit av min frukostmakka Ris Pasta Osv. Några invändningar? (På bilden har de redan ätit massa, så det ser lite fattigt ut just här) ^__^

loular
0

Enda "invändningen" jag har är den klumpbildande kattsanden. Om de skulle få för sig att käka den blir det väldigt tokigt i magen :) Försök hitta en kattsand som inte klumpar. Har själv coops egna märke vilket är superbilligt och jättebra :) annars tycker jag allt låter toppen! Kul att du valt att skaffa råttisar igen :D

loular
1

Sen har jag tänkt på (behöver absolut inte va det rätta) att dra ner väldigt mycket på kolhydraterna i färskmaten såsom ris, pasta, potatis och bröd ex. Anledningen är det ofantliga mängden som redan finns i torrfodret :) eftersom jag vill behålla mina i fin vikt har jag en teori om att de inte behöver så mycket annat än grönt och protein i färskmaten :) Somsagt bara en egen teori, inget vetenskapligt bevisat. Kram!

Mapel
0

Ett tips till toa träningen! Vet inte om detta gäller alla råttor, men antar att det gör det. När vi väcker våra råttor för att ta ut dem ur buren så sätter vi dem på toaletten först och de kissar alltid, varje gång. Tidigare hade vi mathyllan som var närmast hängmattan, där dem sover oftast och de kissade väldigt mycket på den, så då testade vi att sätta en toalett på en hylla närmast hängmattan och nu går de dit och kissar istället. De var helt enkelt lata och orkade inte gå ner och kissa när de vaknat så de tog första bästa helt enkelt. Men om man sätter dem på toaletten varje gång dem vaknar så kommer dem att kissa i den och på så sätt lära sig!

Ang sanden så är det nog viss sand som är mer rolig att tugga på. Vi hade vanlig sand och nån slags billig kattsand som inte var klumpbildande förut och den tuggade dem på, men sen har vi haft andra sorter, både klumpbildande och inte som de inte tuggar på. Just nu har vi eldorados klumpbildande kattsand och den äter dem inte alls! Det är ju enklare med klumpbildande då det är mycket lättare att städa, luktar mindre och blir frächare i lådan. Tycker vi i alla fal :)

SoKawaii
0

Takk så jättemykket! Ska dra ner på kolhydaterna och ska jobba på toaträningen. Har än så länge en liten hamsterbur till pojkarna, som ska bytas ut så fort jag hittar en bur värd att lägga pengarna på. De klarar sej i den de har någon månad till, och är ute mykket. Men så fort jag fixat en bur med fler våningar så ska jag ända om så att toan står vid hammocken. ^__^