Trickträning tips?
Jag har bestämt mig för att börja trickträna minstingarna. Hur fungerar det när dom fortfarande är bebisar?
Hur ska man börja?
Tips på vad man kan göra för kul?:)
Tips på belöning?
Och så tips på hur man får dom fokuserade?
Finns en del roliga videos på youtube där du kan få tips om vad man kan göra :)
Snurra runt, ställa sig på bakbenen och "high five" verkar vara klassiker!
Har börjat trickträna min minsting på 3månader, det går jättebra och hon kan nästan snurra runt på röstkommando. Jag tycker det är viktigt att man bara har ute den råttan som ska tränas, annars kommer de andra och stör. Har de svårt att koncentrera sig väntar jag en stund och försöker sen igen.
Jag tycker att flingor är smidigast att använda som belöning när vi tränar, typ corn flakes. (Delar flingorna i mindre bitar).
Enklaste ”tricket” är måste vara vacker tass, du sträcker fram ditt pekfinger och råttan ska sätta sin tass på det. De flest råttor jag har haft sätter automatiskt sin tass på ditt finger, och annars kan du försiktigt ta tag i tassen och placera den på fingret. Sedan belöna.
En film på en underbar gammal man, 2år och döv, och mig när
vi tränar olika trick. http://www.youtube.com/watch?v=Lu76T9r8EvY
Vad kul. verkar vara jätte bra saker att börja med. Tack för tipsen! Hoppas det rullar in fler :D
Problemet för mig är att mina råttor är helt ointesserade av att äta när dom är ute. Dom är ca tre månader. Hur gamla är dina? Är dom för unga fortfarande?
Jag håller på och tränar våra råttor för fullt just nu, de är 2 månader gamla och super duktiga. Jag klicker tränar dem och det är verkligen super då de kan få belöning samma sekund som de gör rätt! Jag använder leverpastej på fingret, super praktiskt eftersom det går snabbt att ge, man har på fingret hela tiden och så klickar man när de gör rätt och sträcker genast fram fingret så får de slicka någon sekund och sen gör man det igen! Vi har mest kört agility och inkallning än så länge men de lär sig otroligt snabbt.
Här är vår träningsblogg om du behöver lite inspiration och vill se hur det går till när vi klickertränar. :D Lycka till med träningen, det är verkligen superkul!
Jag tror att du ska börja så fort du lärt känna dem. Här är nåra youtubevideos som du kan få ideer av…
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=iljHxtk7XZI
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=bfByEhAhe3E
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=33oTNBOIgjA
Har använt mig av vanilljdroppar för gnagare finns på vanliga mataffärer köpt mina på ica maxi 
Jag har en liten fundering kring detta. Tänkte också träna mina råttor men spelar det någon roll ifall den man tränar är i samma rum som de övriga (fast de övriga är ju i buren). Eller kommer det sedan bli en förvirring för de som är i buren? Vet inte om någon förstår hur jag menar? 
#4 Mina är oxå ointresserade av godsaker när de är utanför buren..
Nån som har tips på hur man kan göra?
De blir 5 månader 9:onde feb
Jag klickertränade Faith när hon fortfarande var vid liv.
Vi använde en penna som klicket och mjukost eller leverpastej som belöning - hennes favoriter. Hon kunde puss, ligg, sitt, tass, snurra och början på spela död.
Det gäller att hitta belöningen som råttan är villig att göra vad som helst för. Och ha tålamod, massor med tålamod. 
// Lise
When nothing goes right, go left!
Min erfarenhet av att råttor inte vill äta ute är att de är osäkra. Vet dock inte om detta är fallet med era. Mina damer äter alltid ute och det har den gjort ända sen dem var små men om de blir skrämda av nått eller som förra veckan då vi haft en hund hemma och sen släppte ut råttorna, då äter dem inte förrän de blivit trygga och lugna igen. Samma sak händer om vi till exempel tränar dem på köksbordet, där dem väldigt sällan är. Då blir dem ofta osäkra men brukar lugna sig och börja äta igen efter typ 10 min då dem hunnit bekanta sig med omgivningen.
Här är en artikel som är skriven här på RiF. Hoppas den hjälper dig. :)
♥ Fingal ♥ Silver ♥ Tay ♥ Urchin ♥ Ceder ♥ Juniper ♥Besök gärna min fotoblogg på rattien.weebly.com!