Mirakel! ;)
Hej! Vill bara dela med mig av en sak. Idag var jag och handlade lite extra saker att ha i foderblandningen, tyckte den var så tråkig. Köpte bovete, hirs, solroskärnor (osaltade osv) och pumpa kärnor, märker direkt vilken förändring det blev, kan säga att rådisarna har vart riktiga latmaskar fram tills idag, nu har jag som två duracellråttor i buren, så roligt att se på! Blir så glad :) Imorgon åker jag även och köper ståltråd för att sätta upp en toarulle med papper på i buren, en balja och jord, så jag har hemma för bus (: Undrar även en sak, visst är det någon slags jord man ska undvika att köpa eller så? Eller något som själva jorden innehåller? Berätta gärna ni som vet :p (vet inte var för kategori jag ska sätta denna i, ändra om det vart helknas)
//Ebba
"My thoughts are stars I can't fathom into constellations"
Jag skulle nog inte våga sätta upp något med ståltråd i buren. Om det går av kan råttorna fastna i det, och det kan skära igenom hud och muskler om den drar tillräkligt hårt för att komma loss. Eller så kan det sticka ut ett öga eller så. Använd ett grövre snöre istället, som t.ex. skosnöre. 
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Något jag har tänkt på angående jorden som många tar in till sina råttor är risken för stelkramp. Är det något som har koll på om jorden man köper innehåller stelkramps"bacillerna" (okunnig angående det specifika namnet), eftersom vår utejord faktiskt gör det? Nu är förvisso förmodligen de flesta vaccinerade mot stelkramp men det kan ju vara bra att veta om man har ett litet barn som blir biten eller liknande? Förlåt för lite kapad tråd, men tänkte slänga in frågan eftersom jag såg att du undrade om just jord! :) hoppas det va ok!
Jättekul att dina råttor reagerade positivt på foderändringen :) !
Jag brukade sätta upp saker i buren med buntband :P sånnaa plast grejor
1# ow! Gudja, köper nog hellre tråd då :o
//Ebba
#2&3 absolut! Kan vara bra att veta ju :) ja, eller hur! :D
//Ebba
#4 bra tips :)
//Ebba
Jag lägger bara toarullen ovanpå buren och leder ner det mellan gallret. Då drar mina loss ark själva o bäddar med :-) Annars är buntband om en annan här sagt bra. Bara att koppla ihop flera stycken så de blir långa nog :-)
Hälsningar
/Emma Öhr
Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen ifokus.
Även dvärgsektionsansvarig i ovanstående förening.
Min uppfödning: Vildvittrans dvärghamsteruppfödning
#8 Ja men vad fiffigt! :D
//Ebba