Sjuke Jack
Sådärja, igår var jag med Jack till veterinären, och Joakim fick följa med som stöd.
Det var löss dem hade, men någon främmande sort :S Det var därför jag inte kände igen dem.
Men nu till poängen: Jag blir förtvivlad över hur dåliga vissa veterinärer är.
I somras när jag fick hem mina tre pojkar så var dem rena myrstackar av löss, och förkylda, speciellt Jack. Jack var till och med helt skallig på hela ryggen.
Det blev genast ett veterinärbesök och de fick advocate (stavning?) och baytril tabletter.
Lössen försvann, Joakim och Max blev friska, men inte Jack. Efter en kur till med Baytril så lindrades det kanske något, men symtomen verkar delvis ha blivit permanenta.
Jack är lat, har dålig balans och orkar/kan knappt klättra. Men han är glad, glad i mat, och mycket kelig. Han ploppar väldigt ofta med ögonen och knastrar med tänderna. En riktig gullgris, som dock "glömmer" att tvätta sig, och han behöver badas varje månad för att han blir alldeles flottig i pälsen och hårbotten kletig.
De första veterinärerna jag var hos vågade knappt ens RÖRA vid råttorna. De lyssnade lite tafatt på hans andning, och konstaterade snabbt att det var löss dem hade. Sen var det inget mer med det.
Han är väldigt sjuk, påpekade jag. Är det bara förkylningen?
Tydligen.
-----------------
Men igår när jag var till Djurdoktorn i Norby i Uppsala, behandlades pojkarna som värdiga patienter från början tillslut. Hon genomsökte Jack från topp till tå, och kollade även öronen. Det visade sig att han har gått runt med en helt spräckt och en skadad trumhinna i över ett halvår … Sen innan jag fick honom. En massa klet täckte där trumhinnan ska vara.
Detta har alltså orsakat hans balansinne och de flesta av hans hälsoproblem.
----------------
Hur, hur, hur kunde de första veterinärerna missa detta? Att dem inte ens undersöker en mycket sjuk råtta noggrant? Nu kan det vara försent för honom att bli helt återställd, men jag medicin som ska droppas i öronen tre ggr per dag i 10 dagar nu. Får se om det hjälper.
Om en veterinär inte tycker om … eller är råtträdd (!) bör han/hon vara ärlig med detta och rekomendera ett annat ställe där de är bra på smådjur, istället för att bara tänka på pengarna.
Jag kan varmt rekomendera Djurdoktorn i Norby, Uppsala för alla som bor i omkringliggande områden. Helt fanstiska är dem! Det enda stället jag tänker gå till hädanefter.
Detta får även mig att må dåligt över mitt eget handlande. Jag borde ha ordnat ytterligare ett veterinärbesök där jag prompt propsat på hel hälsokoll på Jack, men eftersom han är så glad så trodde jag att han endast var så lat och grisig till personligheten.
Det är här jag tycker att de första veterinärerna handlade så fel. De är de som ska vara kunniga, eller åtminstone rekommendera någon som är kunnig. Hur skulle jag ha kunnat veta något om hans öron efter att de så tydligt och abrupt sagt att det bara är en förkylning?
Håll tummarna för att Jack blir bra nu är ni snälla!
Vi tycker illa om alla okunniga veterinärer som tar på sig fall de inte klarar av och håller tummarna för lille Jack här hemma!
Vi får hålla tummarna, misstänker att min kille fick samma sak. Hur långt har sjukdomen gått? kan han fortfarande gå?
Vi var också hos okunniga veterinärer så Kingston fick avlivas då sjukdomen gick för långt utan rätt behandling
FY BLIR SÅ JÄVLA ARG!
Visar en liten bild på min sjuka älsling här…

Just när det gäller råttor och andra smådjur får man stå på sig och faktiskt många gånger vara mer beläst än veterinären.. Väldigt irriterande men annars är det svårt med vård om man inte kommer till något råttkunnig veterinär på en gång.
Håller tummen för Jack att det ska ordna sig.
Qui dormit, non peccat

håller tummarna för han. Låter som att han skulle ha haft Stronghold eller ngt liknande tidigare…och antibiotika
Håller tummarna att det ordnar sig.
Tack alla!
Kommer bli en pärs med örondropparna…Han blir jätteorolig och piper vilt när jag försöker droppa i det :\
#2 Men herregud så sorgligt! :( Stackars liten 
#2 Vilken bra sjuklingbild! Vi skulle inte få använda den i vår artikel om Mycoplasma?
Jag ville bara berätta att igår ikväll, när det nästan har gått två veckor sedan medicineringeen av Jack började, hände det något.
Min late, klumpige Jack fick ett energiryck utan dess like. I alla fall för att vara honom. Han kutade runt på sitt klumpiga vis, gjorde små hopp, var jätteivrig på att gå på två ben som jag brukade träna honom innan han blev för sjuk, och han samlade mat i drivor bakom sin favoritkorg han har som säng.
Jag har ADLRIG sett honom så som han var igår! Han protesterade som galen när han skulle få örondropparna, vilket han inte gjort förut. Då nöjde han sig med att ruska på huvudet och pipa olyckligt. Igår hade han verkligen inte tid för några örondroppar!
Jag blev så in i norden glad bara av att se på honom
Han orkade nästan hålla samma takt som sina bröder. Dessutom har han haft ork för hyss
Ända sen i somras har jag varit fri från sladdsabotage av mina änglar, ingen av dem har bitit sönder något över huvudtaget sedan de flyttade hit, men till och med det orkade han med … En högtalarsladd.
Det blir till att sitta barnvakt åt honom nu när han är ute, för jag kan inte lite på honom som han går på, haha 
Roligt att höra :D
Vilken tur att allt vart bra tillslut! :D
♥ Fingal ♥ Silver ♥ Tay ♥ Urchin ♥ Ceder ♥ Juniper ♥Besök gärna min fotoblogg på rattien.weebly.com!
Mina bröder heter Joakim och Jack:)
#oj förlåt visst det kan du få göra! :)
Ååh, blir så glad av att höra att han frisknat till! Finns inget värre än sjuka djur…de kan ju inte tala om hur de mår :'( Kass veterinär dokk! Sånna borde inte få driva sin verksamhet!
"Do small things, with great love"
#9, 10, 13
Ja, jättekul! :D Piggheten håller dessutom i sig :) Så sjukt glad för lille Jacks skull ^^
#11 Hahah, vilket roligt sammanträffande :D