Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 745 ggr
yewi
1

Äter bajs

Stanley äter bajs. Torkade pluttar. Jag tror att han föredrar sin burkamrats bajspluppar framför sina egna- de är mindre och han plockar dom små, som dessutom är ljusare och mer röda i färgen.

Jag ger dem en hemmablandning baserad på icas ekologiska müsli utblandad med diverse korn och frön, hundmat och råttpellets. Varje dag får dom färsk mat i form av färska grönsaker/frukt och ofta barnmat eftersom att jag är lat. Det känns som att de borde få i sig alla näringsämnen bara genom torrfodret - som de ständigt har tillgång till. Så jag förstår inte. Gillar han smaken?

Varför äter han bajs?

(Han är rätt mycket större än sin bror och de är ca 12 veckor gamla. Och han äter mer och sover mer.)

Fjordell
0

Hm, det enda jag kan relatera till är hundar. Det finns flera möjliga anledningar till att en hund äter andra hundars bajs, men ofta handlar det om att djuret i fråga lider av viss näringsbrist, och att den då väljer ut särskilda bajsrester som kan innehålla näring. Detta beteende inträffar ofta hos växande hundar mellan 6-12 månaders ålder, så det kan lika gärna hända växande råttor.

Avvakta och se, så länge råttorna mår bra. Det bör sluta så småningom, så länge de får allsidig och nyttig kost. Glad

Lamina
0

Om ett djur visar tecken på näringsbrist, trots varierad kost, kan väl det betyda att den har svårt att ta upp näring..?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

loiiizz
0

Min åt bajs när han var mindre men det slutade efter ett tag :)

yewi
0

Tack för svaren. Jag hoppas att det bara är en period han går igenom. Jag är rädd att det skulle vara jag som gör något fel :c  bara han inte är sjuk

Nu blir jag sådär nojjig över deras hälsa.

Grodan
1

Om man ger råttor gräs, hö eller mkt växter att äta så måste de äta bajset sedan för att få i sig näringen till 100%.

Men jag skulle se över torrfodret ändå. Pellets har gjorts för att alla råttorna på lab skall få exakt samma mat, så att man vet att maten inte påverkar enskilda resultat. Det behöver inte vara så dåligt, det finns mkt bra pellets, men jag har ju ingen aning om vilken du har. Pellets för labdjur har kort datum. Hundmat anser jag bara är bukfylla eller något att göra.

Säd är oerhört viktigt för råttor och det måste vara näringsrikt och färkst. Bäst är att välja säd som nästan kommer direkt från bondens åker. Tyvärr är det inte att rekommendera att köpa från bondgård, då vilda råttor och möss går där och du kan få smittor på dina djur då - jag har själv varit med om det och halva mitt musbestånd dog faktiskt. Müsli rekommenderar jag inte just för att det inte innehåller lika mkt näring som hel säd och inte heller gnagarfoder från zoo. Vad jag däremot rekommenderar är stora säckar från lantmännen/odal/granngården. Det är ofta mkt hög kvalitet. Nu är det tyvärr så att dessa säckar är på 20 och 25 kg. Vilket inte är riktigt lätt för en ägare till 2 råttor att hantera. Men det finns mathavre, matvete och matkorn på ICA, Coop mm som är nästan lika bra, annars kan man gå ihop ett gäng och dela på stora säckar.

Måste sluta här, men sök gärna efter trådar om Torrfoder. Det kommer säkert upp andra inlägg som vi gjort hur man blandar…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️