Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 635 ggr
kolpa
0

Sjuk?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min bebis är sjuk,

Nu undrar jag bara visst är detta förkylning'?

Och det röda är vätsta och inte blod.

Jag har för mig det men när en som jag känner säger att den inte är förkyld ena sekunden och att om vätskan luktar är det något allvarligt så blir jag vimsig….

Anvariel
0

Ja det röda är ju porfyrin som sagt och inte blod. Men det brukar tyda på någon slags förkylning eller försämrat allmäntillstånd. Har råttan varit såhär länge? Finns det några andra symptom? Hör du något konstigt ljud från näsan eller lungorna? Är hen pigg och äter? Jag tänker såhär att om symtomen har hållit på i några dagar så skulle jag nog uppsöka veterinär. Är det vanlig förkylning så måste det gå om av sig själv men det kan ju vara ett mycoplasmautbrott eller någon slags bakterieinfektion av något slag och då behöver hen antibiotika. Lycka till!

Lancia
0

Visst har du nyligen fått hem råttan Kolpa? Det kan vara miljöombytet eller att det kanske varit lite kallt/dragit lite på råttan under transporten och att det resulterat i en förkylning.

Hur mår råttan i övrigt?

kolpa
0

#1 och #2 nej han har jag inte fått hem nyligen men när jag fick hem min nya råtta nös han, men Tudor har bara varit röd runt öga en gång tror det är över för nu äter han o är pigg och det var bara den dagen som detta var (igår) och då vilade han mycket så tror han är bra nu :)

kolpa
0

såg att han hade lite vätska idag, men inte lika mycket som igår :(