för brett?
Hejsan!
Har en voljär med ca 2 cm mellan gallert som jag tänkte använda till dem kommande råttisarna som är i nuläget 13 veckor gamla. Men det kanske är för brett? så jag får fixa något annat som dem kan bo i sålänge? Vad tror ni?

2 cm är för brett, man brukar vanligtvis säga 1 cm för unga råttor och små honor. :)
Jag har en bur med 2 centimeters galleravstånd till mina två råttor på 7-8 veckor. Jag har satt ståltråd mellan gallerpinnarna på nedre delen av buren för att göra det lite smalare, det är ju inte världens bästa lösning men nu har jag haft råttorna i 3 veckor utan att de har skadat sig eller rymt. De kan rymma när galleravståndet är 2 cm men det handlar då om deras vilja att rymma. Det är inte så stort att de tänker "Åh, här kan jag komma ut" utan mer som "Här kan jag komma ut om jag verkligen anstränger mig"… Ja, typ. Fast det är ju olika från råtta till råtta, mina vill inte ens krypa genom en toapappersrulle… 2 cm är inte särskilt säkert så det beror ju mycket på. Om råttan verkligen vill så kommer den ut men om man låter den vara ute tillräckligt mycket och inreder buren roligt så tror jag inte att det är någon större fara.
Jag har haft som bredast 1,6 cm galleravstånd, det är vad jag har nu, och det funkar bra med väldigt unga råttor. Just 2 cm skulle jag inte rekommendera, men det beror mycket på hurpass stor råttan är. Försök tänka att om råttan kan få igenom huvudet, så kan hela råttan få plats, men så får man ju tänka så också att man vill ju heller inte att råttan ska riskera att fastna med huvudet. Du kan ju prova med den buren, men kolla till råttorna väldigt noga, och se om de verkar kunna få plats. Finns risken att de kommer ut eller fastnar så bör du ta ut dem genast, och lösa det på något annat vis.
Dem är nog rätt stora för dem får inte ens ut halva huvudet, ara nosen :P