Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 935 ggr
[holypinata]
0

Röd "på" pälsen & badproblem!

Har två små/stora problem som jag verkligen behöver hjälp med!

Min ena lilla dam har under dom senaste 3 dagar blivit typ röd "på" pälsen, bara fläckvis. En på huvudet & en fläck mellan skuldrorna. Någon som förstår vad jag menar, som kan hjälpa mig!? pleeeease!

Sen så har jag ett badproblem!
När jag hämtade mina råttor var dom ungefär 6 månader och dom luktar inte alls gott. Typ sticker, vilket inte är så trevligt. Och försökte introducera lite badkar & vatten för dom idag. (haft dom i ca 8 dagar) men det var inget dom inte gillade. Dom satt klistrade på armen eller hoppade upp på badkarskanten. Förra ägaren sa att dom har badat förut men det verkade rätt overkligen med tanke på reaktionen…. 

Så förtillfället fick jag bara ta en blöt handduk & bara i stort sätt torka av dom. Vilket inte hjälper så värst mycket åt lukten….

Någon med bra tips på hur man kan göra för att dom ska se vatten som en ofarlig grej…(hällde bara upp liiiite vatten i badkaret så dom hade en icke-vatten-sida) För att inte panikslå dom.

NÅGON MED BRA TIPS FÖR NYBÖRJAR BADARE? :)

mikeiko
1

Det röda låter som porfyrin från ögonen som hamnar precis där du beskriver när de putsar sig.

Att de luktar illa kan bero på något i buren som behöver ändras - sover de oventilerat, utan uppsugningsmaterial omkring sig och därför blir nerkissade?

[holypinata]
0

Okej, har du några bra tips på hur man får bort det? :)

Jaa jag testade bara några dagar med fleecefilt. Kanske därför, :D haha men det är redan bytt nu. Kör på tidningar och sen en handuk där dom sover bara…Är det okej? eller är det en dum idé?

Apootie
0

Ett bra knep att få dem tvättade är att:

1. Ha hjälp första gången, det hade jag! Speciellt med att stå redo med en stor handduk.

2. Inte bada dem i badkar, utan tvätta under rinnande kran. Det är mycket lättare och går fruktansvärt mycket fortare! Mina pojkar HATAR att bada, och när jag gör detta så fungerar det jättebra! (kolla länken)

http://home.astrakan.hig.se/matsvin/hemsida/book/export/html/671

Hoppas jag kunde hjälpa till på något sätt. Jag hade lite problem i början med att tvätta mina med (för jag och min mamma badade dem i vårat stora handfat där vi blandat vatten med supermild tvål), efter att jag hittat det där (länken) så luktar mina pojkar gott!

Jag brukar också skrubba in dem två ggr, för mina brukar kissa där de ligger, och när de behöver bada så luktar de verkligen äckligt!

[holypinata]
0

Tack så jätte mycket för svaret!
Då ska jag absolut testa det, för mina små damer gillar inte badet…usch på matte kanske man kan säga… ;)

Dom luktar urk!!!
Kan man duscha/bada dom med hundschampoo eller kattschampoo?

Apootie
0

Mina är jättesprattliga när det är baddags och sitter gärna kvar på min axel bara!

Jag använder väldigt milt barnschampo som är märkt med "no more tears" och utställningschampo för hundar. Men vanligt kattunge/valpschampo/luktfritt barnschampo ska fungera bra!

[holypinata]
0

Jaa det blev dom här med, Doris var lite lugnare men Katta klavrade sig fast på min arm! ^^ 

Kalas, då får man ta o springa iväg o köpa det:) Tack för alla tips!

Apootie
0

Hoppas det går bättre den här gången! Glad

Vildvittrans
0

Lite vattenlekar kanske? Häll vatten i ett djupare fat, tex gratängform o släng i lite ärtor o majs tex och låt råttorna fiska efter det.

Hälsningar 
/Emma Öhr

Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen ifokus.

Även dvärgsektionsansvarig i ovanstående förening.

Min uppfödning: Vildvittrans dvärghamsteruppfödning

mikeiko
0

Grejen är ju att man egentligen inte ska behöva bada råttor annat än i extrema fall, de är väldigt renliga djur :) Nu verkar det ju vara så nerkissade så att ett bad är aktuellt - men jag tror ändå på att en förändring i boendemiljön är det som behövs i det långa loppet.

Sover de i hus? I hängmatta? Vilka material är dessa av? Har de skaffat sig nåt kisshörn som en toalåda kan behöva ställas i?

Fleece har dålig uppsugningsförmåga, då är det bättre med remsor av tidningspapper som byts med jämna mellanrum.