Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 433 ggr
[Juliajj]
0

Bits

Jag fick en dumbo råtta i julklapp, han är bara någon månad gammal, han är jätte snäll i knät (han springer dock runt rätt mycket) och tar ofta fint från handen när han är i knät.. Men när han är i buren bits han hela tiden. Det spelar ingenroll om jag bara möblerar om i buren, ska ge honom mat eller ska ta upp honom. Han har bitit hål några gånger och jag är ganska rädd för att ta upp honom… Hur ska jag få honom att sluta bitas när han är i buren? Och hur ska jag få honom att sitta still i knät?

Stephanie
0

Två frågor - kommer han från en djuraffär, och har han någon kompis? Glad

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

[Juliajj]
0

Han kommer från en djuraffär och han har ingen kompis (Han gillar inte andra råttor)

Stephanie
0

Enligt mig är det nästan mer regel än undantag att zoo-djur bits och är osäkra. De behöver lära sig att lita på människor igen, vilket är lättare sagt än gjort. Han verkar dock vara rätt snäll ändå?

Hur vet du att han inte gillar andra råttor? Har du testat, eller har djuraffären sagt det?

[Juliajj]
0

Han är väldigt mysig ovanför buren :P

Vi har provat med två andra råttor, han började bråka med dem… Men på djuraffären bodde han ju med massor av råttor och det gick jätte bra, men så fort dem kom hit blev han arg och jagade iväg dem

R8bus
0

Här är en liknande tråd:

http://rattor.ifokus.se/discussions/4fedbbe488f472487a0002a6-ratta-som-biter-i-buren-ej-ute

Att få en råttunge att sitta still i knät kan vara nästan omöjligt ;) Han kommer nog lugna sig när han blir äldre. Småungar är fulla av energi.

Charlott_
0

Många zoo råttor brukar ha dåliga gener och därför köper de flesta folk i från uppfödare då man bara avlar på bra gener och alltid håller råttorna sällskap :)

[Juliajj]
0

Okej, tack för alla svar :)

Stephanie
0

Hur har du släppt ihop honom med de andra råttorna? Har de bråkat i buren eller utanför den?

[Emelie321]
0

Vill bara påpeka att en zooråtta eller uppfödarråtta kan bli/vara exakt lika underbara individer. Däremot så har ju seriösa uppfödare koll på sina råttors släkt så att säga, och alla sjukdomar och avvikande beteenden som dykt upp, vilket man som köpare har noll koll på när de kommer från zooaffärer.
Men tappa för allt i världen inte modet bara för att han är en zooråtta, jag har själv haft/har ett antal, och en del har varit ovana vid människor och krävt mycket arbete innan de vågat lita på mig. Men alla råttor är ju olika individer med olika personligheter.

Det låter som en väldigt envis krabat du har fått hem, och osäker. Ta det bara riktigt lugnt, men spendera så mycket tid du kan med honom så att han inte blir ensam och därför ännu mer skygg. Han har ju som sagt ingen annan kompis än dig.

Jag funderar på varför han ogillar andra råttor, så jag har ett par frågor:

Hur länge var han ensam innan du prövade sätta ihop honom med andra råttor? Och vartifrån kom dem andra två råttorna, samt hur gamla var dem?

Fjordell
3

Är det din första råtta någonsin? Kan ju hända att du misstolkat de små pipen för att de bråkar, och får ont. Vissa introduktioner kan vara lite högljudda, men så länge inte råttorna skadar varandra (dvs sliter upp sår på varandra) så ska man låta dem ordna det själva.

Om det är en ung råtta, så tycker jag du ska skynda dig med att skaffa en kompis åt denne, från en seriös uppfödare, innan den "tappar" språket.