Alspån
Tjo! Om en vekka får jag hem mina två små pojkar och har läst och pluggat om råttor dygnet runt i över en vekka nu. Jag är helt galet uppspelt som ni säkert förstår ^__^ Helt sedan jag var fem har jag haft råttor i familjen…det började med mammas stora hane Bizze…efter det har jag haft massor av egna råttor genom livet. Bizze gikk mest löst men hade vanligt spån i buren. (Vilket man hade då.) Jag själv har mest kört på toalätt eller tidningspapper som bottenströ. Men jag tykker det luktar så jäkla illa om båda och denna gången har jag skaffat hanar, som i sin tur luktar mer om kisset. SÅ!…denna gången, efter mykket research, har jag valt alspån som bottenströ. Har även tänkt att för första gången testa att toaträna små-fisarna…så har införskaffat en typ av toasand som inte dammar och är "gjord för gnagare". Har som sagt noll erfarenhet om detta materialet, så lite små korta tips? -Suger alspån upp evnt kiss? -Hur ofta måste ALLT bytas ut? Eller räkker det att plokka bort och fylla på? (Ja, jag ska självklart tömma hela buren en gång i vekkan för att tvätta ur!) Takkar ^__^
"Do small things, with great love"
Alspån har dålig uppsugningsförmåga, men om du får dem att gå på toalett är det nog inga större problem. För alspånet skulle du väl ha i övriga buren?
Hur ofta du behöver byta allt beror dels på hur stor bur du har och också på hur mycket bottenströ du använder. :)
Vad är det för dammfri toasand du har hittat? :)
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Ja, alspånet i botten och sanden i toalådan…det luktar gott genom påsen iaf ^__^ Kan ju evnt blanda upp med lite tidningspapper. Toalätt ger mej kväljningar så det går bort! Ska ta en bild på förpakkningen. Är en liten testförpakkning jag köpte på arken zoo på nordstan/gbg idag.
"Do small things, with great love"