Mjäll?skabb?löss?
Kan det inte vara hudavlagringar?
Kolla i pälsbotten på dem. Jag har hört att det är lättast att se vid svansroten, vet inte om det stämmer men där hittade jag iaf när jag hade löss. Kolla med en bra lampa och noga, man brukar även ser äggen i pälsen.
Greetings.
Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!
Det där ser ut som mjäll/hud i mina ögon. Skabb syns inte och rör sig dessutom under huden på råttorna, och löss är rödbruna. Gnetter (lusägg) sitter fast på hårstråna och är väldigt små. Det där ser ut som hudflagor tycker jag. Ser du något som rör sig?
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Jag har nämligen också lite sånt i hängmattorna. Får inte bort allt trots tvättmaskin >:(
Greetings.
Legacy Mwari.
Åh, okej. Men nej inget rör sig iallafall. Men vad ska man göra mot det då? Finns det någon medicin eller något sånt? Vad kan det ha kommit ifrån isåfall?

Ser ut som vanliga hudavlagringar, finns inget man kan göra åt det och det är inte farligt. :)
Edit: Visst man kan bada och skrubba råttan så huden lossnar på en gång, men personligen ser jag ingen vettig anledning till att göra det om inte råttan är väldigt smutsig. Men det finns ingen medicinsk anledning att göra det 
Qui dormit, non peccat
Aha, okej ! Tack för svar :)
Skulle det vara löss så dra pälsen mothårs eller blås på den, långt ner på ryggen, två, tre centimeter över svansroten har jag upplevt vara ett bra ställe att se dem. Avlusade mina så sent som i förra veckan.
Men, ja, låter inte som löss iaf, men om dem tappar överdrivet mycket hår så är det värt att hålla extra utkik. Dem kan ju dra av mer päls när det kliar så förbaskat :O
Låntar tråden en sekund bara. Fäller en del mer än andra? Tycker min Sokrates fäller mer än de andra, han är vit och det bidrar ju självklart men tycker det känns som om han tappar lite mer ändå.
(de fick stronghld för typ en mån sen så det är inte löss) men han är också mycket mer "långhårig" än de andra.
Greetings.
Legacy Mwari.

Precis som människor så har råttor olika hudkvalite och hårkvalite, en del synnerligen hanar i lite äldre ålder fäller mer, personligen tror jag att det är för att de är sämre på att putsa sig. :)
Qui dormit, non peccat
#9 Sokrates är 3 mån bara.
Greetings.
Legacy Mwari.