Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 546 ggr
Temalie
0

Identifiera tumör?

Hej!

Min råtta, Eir, är snart 2,5 år så hon är rätt gammal.

För ca 2 månader sedan fick hon en knöl på yttersidan av ena bakbenet men jag trodde att det bara var en fettknöl för den är ganska mjuk och en av mina förra råttor fick en hård tumör i ansiktet så jag trodde att de ska vara hårda tills jag läste något om att de skulle vara mjuka?

Nu har hon fått en på andra bakbenet också. Hennes bakben ser ganska smala ut och hon har börjat få lite svårt att balansera på bakbenen men det kanske beror hennes ålder?

Jag undrar nu om det finns något sätt att se om det är en tumör eller om det kan vara något annat?

Zolah
0

jag tycker detta med att veta om det är ett tumör eller inte är riktigt svårt, en av mina gammelgubbar hade tex en hård fettknöl . och jag hade fått för mig att fettknölar/finnar alltid var mjuka.

Det jag har pratat med Sockerråttan är att man kan kolla om det finns en liten svart prick på 'bulan'. då kan det vara en finne

men man blir ju fundersam då det kommit två? jag har iafl inte hittils fått flera finnar på mina råttor, så det kan ju vara ett tumör?

det kanske finns nån på forumet som bor i närheten av dig, och är lite erfaren så han/hon kan se om det är en finne eller ej?

annars finns det bara en utväg kvar och det är att undersöka den hos veterinären.

btw, tror också att om det är en fettknöl ska du kunna lätt pilla runt den medan ett tumör sitter rätt fast i skinnet. ( undrar om det kom fram på rätt sätt :P )

Temalie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur stor kan en finne bli?

Dessa knöla är ganska stora, ena är ca 2 cm i diameter och den andra är ca 3.

Jag har försökt ta en bild på ena men hon ville inte sitta still så den blev inte så bra men jag hoppas att man ser knölen :)

Zolah
0

oj dom kan bli obehagligt stora, har haft en som var lika stor om inte större än killens kula :/

kan som inte se vad det är ^^;

Temalie
0

Putt.

[Sara FE]
0

Vad säger veterinären då? Vet hen inte vad det är?

hus-musen
0

Finns massa tips och trix på hur man kan känna om det är en varböld eller en tumör, problemet är att de inte är 100% säkra. Det finns mjuka tumörer och hårda varbölder och fettknölar och tvärtom.
Är det en prick eller en sårskorpa på den så brukar det vara en varböld, de kan bli väldigt stora. Tumörer behöver inte sitta fast i skinnet heller utan kan vara lösa.

Det kan kan göra är att be veterinären ta ett prov från den, men det är inte direkt skönt för råttan.

Qui dormit, non peccat

Temalie
0

Hon verkar inte må direkt dåligt av dem mer än att hon kan ha lite svårt att hållabalansen. Eftersom att hon är rätt gammal så lever hon nog inte så länge till att det är värt att kosta på prover och operationer. Om hon blir väldigt dålig är väl svlivning det enda man kan göra för hennes skull…