Råttnamn
Hejsan allesammans!
japp nu ska jag snart bli ägare av två honråttor. Det ska bli super kul! Men sen är det det där med namn. Det är inte min starka sida att hitta på dom. Så snälla hjälp mig!
Tack på förhand

min första tanke var att döpa dom till mimmi och molly men jag vet inte riktigt….
MVH
cornelia
Köper du registrerade råttor har de oftast redan ett namn, vilket ibland är en fördel - så man slipper tänka själv… Visst kan man ändå kalla dem något annat, men i avel-,registrerings- och utställningssammanhang är det namnet på stamtavlan som gäller (precis som på andra djur med stamtavla).

Vad bra för mig :D

Smeknamn tycker jag brukar dyka upp efter ett tag när man lärt känna råttan…

Ja det tror jag oxå :D
#4, risken är då att man bara får råttor med massa fjantiga namn ;) Iaf för mig haha :D Börjar alltid kalla mina för typ snutten, tjoffsen, mörvlan, tussen, tassen osv osv.. ;D
tja… äh vaddå… min hund kallas för korven å det är ju ett jättebra namn på en bajsbrun dobbis… hihi
de rådisar som har stamtavla här brukar ofta faktiskt bli kallade för sitt stamtavlenamn, men smeknamnet blir efter ett tag en förkortning, eller bara temat… t ex Ale´s Saxofon kallas "Saxen"… 

haha jag håller med er jag hade en hamster som hette Harry men jag det ända jag sa till honnom var typ snutteplutt, gullefnutt och liknande :D
känner en hund som heter fjant. oftast dyker namnet upp när man väl står där med råttan i handen. ibland kanske de tycker om en viss sak, gör något speciellt. jag har massa djur uppkallade efter mat
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

aa det är sant ^^,
mupp tycker jag är rätt bra smeknamn… för att inte tala om freak, illbatting o monster… apropå ingenting sådär…
#11, Illbatting? Vad är det ? :O :D
Funderade på samma sak igår när det plötsligt mullrade i skyn, då tänkte jag "Åska (Oska), vilket fint namn det hade varit"
≧◔◡◔≦
mupp och pucko är ständigt förekommande smeknamn här ;)
/Gia-Bokfrossa
http://bokfrossa.wordpress.com/

Åska, coolt namn haha :D
japp, funderar på att döpa nästa råtta till det…
≧◔◡◔≦
Roligt, jag kan blanda ihop namnen på mina råttor, men jag har alltid rätt smeknamn.. den ena är sötnos och den andra älskling. sen kommer älskling (Katten) och biter mig i tån och då blir hon plötsligt "KATTEN! Din lilla djävul!!!"
#12 illbatting… en djävulskt busig sak… (oftast kallar jag illern det!)
#14 ja just pucko kallas flera för… men även söto, sedan mest töntiga saker som gosgurka, sötkorven mm

#18: En illerbatting! haha

Ha sötkorven det va gulligt :D

Hur gick det? HIttade du några fina namn? 

jag hade ca en miljard olika tänkta namn jag ville kalla mina råttor. bland annat grandpa starsailor twinkledust och kisse. morfar och pyret. apan är rädd och knatten. träck och anus. nerd och jock. 

Haha, kunde du bestämma dig för nån gång då??

jo det blev sailor och heathcliff. heathcliff är inte den mulne mörke främlingen som hans namne är men han är jäkla snygg iallafall!