Planerar kull - Skellefteå
Hej alla. Jag håller på att planera min första kull nu sedan 3 månader tillbaka och jag skriver ut här för att kolla lite intressekoll på folk i närheten av Skellefteå! Dom kommer bli toppörade då både mamma och pappa är det.
Det kan bli dumbo även om föräldrarna är toppörade, men det kanske du vet? Roligt med fler uppfödare i Västerbotten! Vi i sektionen Nordråttan, en del av SRS, håller på att fundera på en till utställning norrut (den senaste var i Malmö). Du kan ju fundera på om du vill ställa ut dina tänkta avelsdjur och kanske vara med och planera med oss?
Lycka till med kullen!
Okej, det visste jag faktiskt inte! Det här blir min allra första kull. Finns det många som letar råttor från råttuppfödare här uppe tro? :)
här är ett par bra artiklar om just avel, om du inte redan sett dem
:
http://rattor.ifokus.se/articles/4d716452b9cb46221d07383e-grundbedomning-av-avelsdjur
http://rattor.ifokus.se/articles/4dbec77cd4ebea200b002022-att-avla-pa-sin-ratta#articles-1
Det finns flera artiklar här på rif, även om genetik :) (tänkte på att du inte visste att två toppörade kan få dumbo, sånt kan ju vara bra att veta om man planerar att börja föda upp)
läs gärna på så mycket du kan innan du sätter ihop råttorna, så du inte gör något fel som du inser efteråt. jag har ingen aning om hur mkt du har läst på, men tänkte mer som ett allmänt råd när man föder upp djur :) fel kan man ju alltid råka göra, hur mycket man än läser på.
lycka till i alla fall!
Kan ev vara intresserad. Bor i Piteå, så det är bara någon mil bort. Vad väntas i kullen? Berätta gärna mer om hur de blivande föräldrarna är. Hur gamla är de? Kommer ungarna att registreras?
Jag bor i skellefteå och skulel vilja veta lite mer också, samt om föräldrarna är reggade också :)
vill gärbna se bild på föräldrarna också, och veta hur gamla dom är ^^
#1 Men oj, jag tror att telefonen autocorrectade. Jag menade i Malå, den senaste vi anordnade var i Malå… Gah.
Jag bor i Luleå& kan ev tänkas vara intresserad beroende på hur situationen med mina råttgubbar utvecklas.. :-)
Hur är dessa föräldrar? -& deras syskon& föräldrar, om du känner till dem..? Tänker på styrkor& svagheter vad gäller mentala hälsan(stress& så)& flockegenskaper+ fysiska hälsan.
Vad kommer de från för uppfödare/ slags uppfödning& har de stamtavla? (Isf borde det gå att få tag i rätt mkt info bakåt..:-) )
Hur ser mor& far ut vad gäller färger, teckningar& hårlag, -vad väntas i kullen?
Vilken ålder har blivande mamma& pappa& när är parningen planerad att äga rum?