Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 709 ggr
Ellenfyrkant
0

Hona lukt?

Har alltid sagt att jag ska skaffa råttor när jag flyttar hemifrån, och det börjar väl närma sig lite grand. Men jag vill ha en lägenhet som känns fräsh och luktar fräscht. Vet att kusslukyen lätt sätter sig i gallret… Finns det några särskilda burmodeller som får det att lukta mindre? Sen undrar jag, har passat två hanar under en period och det luktade alldeles för mycket kiss, även som nystädat - främst av burgallret. Min fundering är hur mycket ni tycker att honor luktar i förhållande. Vet att de också luktar men är skillnaden mellan könen stor??

Mvh Ellenfyrkant

diddiman
1

Abolut! Jag tycker att det är jätte stor skillnad. Om man stoppar näsan i flickornas päls luktar dom blomma… Nästan så jag skulle kunna tänka mig en parfym av dom… :P Medan killarna luktar mycket starkare och mer fränt.. Mina herrar är bra mycket mer orenliga än töserna. Sen vet jag att många inte håller med. Jag antar att det är mycket från råtta till råtta. 

kisset i sig har jag ingen talan om… Men jag har uppfattningen om att pojkarnas bur luktar fortare och mer än flickornas.

Ellenfyrkant
0

#1 tack för svar. Har fått den känslan själv också. Men har svårt att jämföra av egen erfarenhet då jag enbart träffat honor i större "djurrum", där annat än råttorna gjort lukt. Men hanarnas lukt när jag passade dem spridde sig i luften över hela nedervåningen. Och då blir jag garanterat inte sambo som jag tänkt, haha.

Mvh Ellenfyrkant

darkness
0

Det är ju så olika Men jag håller med om att honor luktar godare Det du kan göra när du städar är att skrubba gallret vaeje gång ifall de kissar därpå Sen kan du även köpa Piss Off på djuraffären (: har det till.mina flickor som kissar på hyllor m.m Eller så kan man skaffa luftrenare/fräshare eller vad det heter (:

// Stephanie och hårbollarna Oskyldig

Zakaraa
2

Jag tycker det är individuellt.
Jag tycker hanarna luckat sjukt mycket godare än honor (kroppsdoft). Eller honor luktat ingenting, hanar har en extremt god och härlig doft.
Pratar man säremot om Urindoft då är ju inget av det gott och där kan jag hålla med om att hanar luktar mer än honor. Är överkänslig mot hanar men itne honor.

Det finns inga Galler- burar som är mindre utsatta, det enda jag ka ntänka mig är plastburar men det är ju inte direkt något som känns okej för råttor att bo i.

Vill du slippa stank i lägenheten råder jag dig att införskaffa en luftrenare. Finns både billiga och dyra (sök på luftrenare här på "sök på sajten" så kommer du hitta många rekommenderade) det är det bästa alternativet förutom att försöka rengöra gallret rejält och sedan underhålla gallret med jämna mellanrum.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

cookie89
1

Jag är lite tvärtemot alla andra & tycker hanarna luktar mycket mindre än honorna. Jag har snarare blivit lite känslig mot honor, inte hanar. Så det där är väldigt inviduellt..

Luftrenare rekomenderas som föregående skrivare har nämnt. Vill du ha nått som tar bort urindoft så kan jag rekomendera: http://webbutik.kattprodukter.se/index.php?route=product/product&path=122_118&product_id=341 - Den har underlättat för mig.

[Emelie321]
0

Verkar vara väldigt individuellt som sagt … Jag upplever att honorna luktar mycket mindre än hanarna, och då är dem tre och tre.

I alla från från buren. Sen revirmarkerar en av mina gossar konstant i lägenheten, så det bidrar förstås. Aldrig sett någon av honorna göra det.

hus-musen
0

Tycker hanar luktar gott, som söta kex! Luktar mindre än honor oxå, om man nu inte råkar ha ett par smutsgrisar Skrattande

Om det luktade av burgallret så är det ogalvat och olackat, du behöver behandla gallret med något. Tex hammarlack är super! Annars kommer buren stinka oavsett om du har honor eller hanar.

Qui dormit, non peccat

Ellenfyrkant
0

Tack för era svar!

#7 Tack för burrådet!

Mvh Ellenfyrkant

Apootie
0

Jag har två hanar, de är lite av två "pissråttor" (dock fortfarande småbarn), men jag tycker inte att de luktar någonting ALLS om man inte borrar ner näsan i dem eller att de kissat väldigt mycket på ett ställe, men det har aldrig blivit att hela rummet har luktat!

Juliastrom
0

Jag har två honor, själva töserna luktar ingenting tycker jag. De är behagliga att lukta på :) Sedan så luktar ju buren, men det är när den inte har blivit rengjord på kanske tre dagar :) Och då är det ju pga. deras kiss o bajs och gamla matrester som gömms undan ;)

Varghund88
0

Det där med lukt är alltid svårt för alla säger och tycker olika.

Här har du my two cents, so to speak (;

Om jag stoppar näsan i hanarnas eller honornas bur (nu pratar jag alltså bur och inte individerna i sig) så tycker jag rätt mycket sämre om honornas burlukt. Inne hos hanarna luktar det bajs, medan jag tycker honornas luktar kiss – och honkiss luktar så himla fränt i min näsa *rycker lite på axlarna*

Vad jag också kan tycka är jobbigt med kiss är att hanarna kissar gärna i hängmattorna (vilka är rätt lätta att byta ofta) medan honorna sticker gärna upp rumpan MOT gallret och kissar så att det rinner utför gallret och ibland ända ner på golvet *skrattar lite*

Skrubba gallret när man städar är alltså en väldigt god idé (; (även om man har råttor som inte kissar på det så klättrar de ju på gallret med – ofta med tassar klibbiga av tex mat eller något så gallertvätt är bra oavsett haha).

tove.mcgrath
0

Var hos en kompis som hade hanar och tyvkte det luktade rätt illa i hela rummet. Nu har jag en elak och dominant liten hona som inte luktar någonting så länge man byter hängmattan regelbundet och håller buren städad. jag har en större Undelatbur med rätt höga kanter nertill och har inte upplevt att själva gallren luktat någonting men vid storstädningar skrubbar jag gärna rent hela botten delen, mycket för hennes skull.

MetalMii
0

Jag har bara honor och vill bara ha honor. Tycker honor luktar underbart, hanarna luktar lite mer surt i pälsen.

Har dock inget att jämnföra med när det gäller lukt från buren. Lukten som blir här är ifrån kiss. De kissar en hel i hängmattorna tyvärr.