Klippa tänderna?
jag har läst att man kan klippa tänderna på råttor vi behov och jag tror jag skulle behöva göra detta då Alice har väldigt långa under tänder och har börjat äta sämre :/ förut valde hon de hårdare bitarna i maten men nu äter hon nästan bara grynen. Är det någon som vet vad detta kan kosta hos vetrinären?? har läst att vissa gör det själva men det vågar jag inte.
Jag sätter en liten tass här för jag behöver oxå veta :)

Man ska inte klippa tänderna på råttor annat än om de har blivit för långa pga sjukdom, har vuxit fel eller blivit avslagna så det är vassa kanter på dem. Råttor har väldigt långa tänder naturligt, så man ska verkligen vara säker på sin sak så att man inte klipper dem för korta.
Har du bild på hennes tänder?
Att hon blivit sämre på att äta kan bero på många saker, hur gammal är hon, har hon några inflammationer i munnen?
Klippa tänderna hos en veterinär(inte det lättaste att hitta nån som kan och som vill) kan kosta allt från 100 kr till 500 kr. Bästa är att ringa och fråga din vanliga veterinär om han/hon kan och vad hon tar.
Qui dormit, non peccat
okej tack! Tror inte jag har något att oroa mig för då hon nu har är ätit en hårdare bit mat itan problem nu o hon knaprar tänder som en liten galning när hon myste på min axel :) Hon är bara 8 månader och är pigg och kry annars! :) Men tack för att du minskade min nervositet för mitt lilla hjärta och jag vet hur jag ska gå till väga i framtiden om något händer med hennes tänder :)

Ah ja då låter det inte som att du behöver oroa dig 
Qui dormit, non peccat

Tänkte bara inflika lite här. Jag behövde klippa min Saphiras tänder två gånger eller så när hon blev gammal. De växte snett så de slipades inte ner som de skulle. Men som andra sagt här så är det inte på något sätt något man gör med alla råttor! Det är dessutom inte lätt att klippa tänder. De spricker nämligen. Ick.